lördag 1 juni 2013

Upploppen i Turkiet


Det har pågått i några dagar nu, men nu har det fått internationell prägel då det kommit upp i media. Min första reaktion var, när jag hörde om detta (första dagen), var att det var en vardaglig händelse. När jag senare hörde om hur hårt polisen gått fram, då reagerade jag på våldet ! För demonstrationerna var till en början fredliga och symboliska. Jag deltog dessutom i en symbolisk stöd demonstration i Sverige. Men väl där insåg jag hur skruvade människor var. Det handlar inte om ett gäng träd (är själv en miljövän) eller en park, utan detta var en ideologisk kamp (vilket jag hatar så länge det inte har att göra med extremister).  Jag bevittnade även GP intervju som gav mig kalla kårar (jag är en härdad herre). Vi hade en jubel idiot som hoppades på revolution i Turkiet som ” början på en turkisk motsvarighet till Arabiska våren”. Samma människa beskrev demokrati och sekularism som en ”process” (mycket behöver väl inte tas på allvar från en människa som besitter detta omdöme och kunskap).

Jag är kritisk till den sittande regeringen i Turkiet. Men inte så kritisk och förräderisk att jag går att efterliknar den turkiska statsapparaten till en arabiskstat (peka på en fungerande demokratisk och stabil arabisk stat, så tar jag tillbaka uttalandet). Detta uttalande kommer från en person som är vald (!) till en position bland turkiska föreningar och är politisk aktiv (gissa var) i en av de röd GRÖNA partierna. Svensk politik som är representativ, har en person som kan kalla en folkvald med över 50% röst marginal för ”diktator” (en akut kurs i etik och demokrati efterfrågas). Samma människa hade mage och intellekt nog att jämföra dessa händelser med NATO:s falseflag operationer i Turkiet…..

Det än mer slående är att dessa människor samlas och sjunger…. Revolutionära sånger…. Inte nog med det, deras vänner i Turkiet har fått för sig att polisen har kommit fram till att ”tårgas inte fungerar längre, utan att man nu mer använder sig av AGENT ORANGE (tog mig en stund att översätta från turkiska, men man syftar på gasen USA använde i Vietnam)”….

Jag gick utanför dörren för att stå emot övervåldet turkisk polis brukade. Men efter att ha hört hur människor resonerar och agerar, så uppstod en enorm antipati mot dessa människor jag skulle stötta. Det förändrar inte min syn på polisens våld, men jag insåg att det inte handlar om parken eller träden, som man gick ut för egentligen.

Faktum är att trädskövlingen har minskat med mer än 40% sedan AKP tog över och mer träd har planterats ihop med att man har utökat bevattningssystemen (tidigare viss vattenbrist). Man fick utstå kritik för att man blivit ”islamistisk” när man begränsade privat alkohol inhandel genom en indirekt kopia av svensk alkohol lagstiftning (är det kanske Sverige som leder den globala islamiseringen och SD har trots allt rätt?).

Regeringen skiter blankt i folkets vilja i denna fråga. Man kan inte ens svara på vad man ska göra av parken (ryktena säger köpcentrum, på en historisk plats). Man har nu noll legitimitet till att stötta den ”arabiska våren” (även om den inte gynnat någon annan fortfarande expansionella västerländska länder) där man ber ledare lyssna till folkets vilja. Visserligen har  man inte skjutit på någon än (skarpt), men om detta fortsätter i 2-3 dagar till, så är det att vänta. Kritiken är, vad gäller policy, min mening obefogad, överdriven och konstruerat fiktionel.

Vad gäller demonstranterna. Jag är emot allt som bryter mot lag och ordning så länge det inte  är något som vitalt (odefinierat pga. vad människor upplever). MEN jag är emot alla former av extremism! Höger som vänster. Högern ser sig som enda legitima härskarna över staten, vänstern tror på mänskliga ideal som de tycker står över allt. Vänsterns ideal håller jag med om, även om jag själv är höger rent ideologiskt. Jag är emot att människor kommer till skada, men frågan är hur mycket mer människor kommer till skada om de skippar de lagar och den ordning som ändå råder. I Sverige söker man tillstånd för en demonstration, vilket skyddas inom lag. Det samma gäller i Turkiet. Men skillnaden är att i Turkiet, så präglas all vänster från extremism. Det innebär att man skiter i ett eventuellt tillstånd för att man anser ”att det är deras rätt”, utan att bry sig om andra medborgares rättigheter som går åt skogen pga deras arrogans. När detta händer, så tar polisen till medel för att stoppa dem. Oftast, tyvärr, så betyder detta tårgas (inte AGENT ORANGE som vissa får det till) i överflöd och massa skadade människor…

Ingen sida är oskyldig. Men som stat har du ett ansvar gentemot medborgarna. Oavsett om dessa blir några tusen, för majoriteten är principen du beskyddar. MEN de där ”tusen” är också dina medborgare, som du också har skyldigheter till.

Uppdate
Saker att tänka på:

Kan man dra likheter till upploppen i Sverige ? 

Beror dessa upplopp på regeringen, eller är det ett utlopp på frustrationen för att ingen för deras talan ? Vem för deras talan ? Det finns ingen fungerande opposition i Turkiet. Vilka skulle det vara ? De som har en väldigt intim relation med terrorister? De som uppmanade, i parlamentet, att militären skulle göra en statskupp ? Eller de som hotade med att själva ta till vapen ?

Kan det födas en rörelse som blir till ett parti som utmanar AKP ? För dessa händelser kommer att reglera AKP:s arrogans, men kan de organisera sig, så kan de utamana. 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du är kritisk mot sittande regeringen, men mellan raderna kan man ändå ana att du gillar dom, och du ger exempel på att trädskövligen i Turkiet minskat under AKPs tid. Bland dina länkar "läsvärt" finns några som stöder Erdogan och AKP på ett nästan sekteristiskt vis. Men du kanske tillhör Gülen-rörelsen själv? Då är jag inte förvånad över åsikter som skiftar i ett och samma inlägg.

Sancak Beyi Emre sa...

För att de som följer min blogg är av en viss åsikt, så präglar detta mig ? Om en klar majoritet röstat fram en regering, så visar jag självfallet respekt för detta, det är väl så man gör i en representativ demokrati? Jag tillhör ingen sekt eller motsvarande, men du verkar väldigt instängd min vän. Ta dig ut en sväng i solen, så inser du snart att man inte behöver sätta stämpel och klassificera människor.

Något jag är nyfiken på dock är, vad i mitt inlägg skiftar åsikt ?

Emre

Sillx sa...

Det mest kusliga är att man använder sig av startpunkten att vara miljövänner, men vad de egentligen försöker är att stoppa ett försök att göra Istanbul mer miljövänligt. Föra trafiken under i tunnlar så man kan rena avgaserna, få en bro så köerna minskar och framför allt göra parker med de träd som de med specialmaskiner ploackat upp och flyttat träden samt även skall plntera fler i området.
Som en sann miljövän skulle jag vara vansinnig på detta sabotage.

Sancak Beyi Emre sa...

Sillx. Det kan vara okunskap, det kan jag köpa. Men då ska man inte gå och kalla sig för en miljö rörelse. Sen kan man undra hur all klotter och förstörelse gynnar deras mål ?

Emre

Sillx sa...

Jag tycker mig höra ett eko från historien, Turkiet, Nord-Afrika,Premiärminister åker runt och sedan oroligheter. Jag är nog bara nojjig men det finns så jävla mycket "tillfälligheter" när det gäller Turkiet.

Men det är ju tur att journalistiken satt en gräns på och hur man skall demonstrera och betee sig. Bränna bilar ok, vandalisera ok dra ut människor ur bilar för att misshandla dom ( för fel klädsel) ok, sprida rena lögner (även politiker)ok, Kasta ner en pols som blivit misshandlad i en byggnadsgrop (han dog) ok, molotovcocktails ok.

Jag är otroligt besviken på att journalisterna inte ens försöker läsa höra sig för andra källor än de lätt tillgängliga som serverar färdiga stycken och kapitel.
Några bilar brann i 08 ( då var det iallafall en som skjutits) och hela poliskåren åkte ut, för att dela ut choklad och blommor? Nej för att ta bort dom.
Då var dessa inte så förberedda som de i Turkiet för det dök helt plötsligt upp sjukhusutrustningar och andra saker som skvallrade att det skulle gå våldsamt till i en moské som de protesterande ockuperat.Och detta i de första dagarna.

Nä att kolla sina uppgifter, behövs ej.
Att se om det finns några andra som tjänar på detta ( typ de som är anklagade och den som kommer att bli det i Ergenekon), behövs ej.
Inte ens en fundering varför Israels utrikesminister i en bön i radio bad om att de skulle störta Erodgan, för det är det enda det handlar om.
AKP kommer att pga de skött ekonomin gjort landet bättre (terrorn på väg bort, kurdfrågan på väg att lösas, landet skuldfritt och hela tiden i utveckling framåt.
Sedan tycker jag man skall jämföra Kristdemokraterna med Akp, för det är nog så fundamentalistiska de är.

De senaste lagändringarna är ju Alkohollagen = svensk alkohollag.
Sedan kämpar de med att ta bort en grunglag som militären satte dit 1982.

Till sist, vad har de stackars väljarna att välja mellan?
CHP, det största skämtet i politiken ( de har två gånger på senaste tiden fått okåt ifrån Bryssel med svansen mellan benen, en gång för att de inte talade på samma sätt i EU som de gjorde hemma, den andra för rena ogentligheter.

Mhp, nationalister ( säger allt).

Bdp, ett parti som egentligen för kurders talan.

DYP försvann helt efter de blev tvingade att lämna makten eftersom Erbakans parti blev stängt.

Anap, som också försvann.

Nä jag vet inte så många alternativ, men så är man ju en lekman när det gäller Turkiet.