måndag 17 augusti 2009

Vad är det Turkiet sysslar med? Demokratisering eller lösning på ”kurd” frågan?


Nu har jag läst en massa under en längre period om ”kurd” frågans lösning och/eller demokratiseringen. Men vilket är det som håller på? Demokratisering skulle vara att folket fick mer inflytande och utökade rättigheter, lösning på kurdfrågan skulle vara att den kurdiska minoriteten skulle vara återigen glada.

Missförstå mig inte, jag är för en lösning på alla plan för Turkiet och dess folk, men jag anser att enorma fel begås. Jag personligen anser inte att problemen man försöker lösa är tillräkligt identifierade och att rätt människor är medverkande.

Problemet är i östra Turkiet, där utvecklingen och strukturen inte är på lika hög nivå som i övriga Turkiet. Där bor många kurder, men även en mängd andra grupper. Ska regeringen alltså bara ”lösa” problemen för en grupp och låta övriga grupper ligga i samma grop? Sen kan man fråga, vad är det kurderna i ö.Turkiet vill ha? Hur har man tagit reda på det? Genom DTP?

Erdogan gör dock helt rätt i att han kallar in MHP och CHP för att finna lösning, även om dessa för tillfället nekar inbjudan. Dessa är de starkaste i oppositionen och därför skulle bidra till en normalisering av lösningen till den nivå att även de icke-inblandade blir nöjda. Att inte delta innebär att lösningen, som förr eller senare kommer att lösas kommer att möta kritik och oroligheter kommer att uppstå. Dessutom är det ett svek mot folket som röstat på dessa.

Jag är glad över att TRT 6 kom till slut. Nu har folket ett alternativ till PKK:s röda propaganda kanaler. Man är tom 20-30 sent ute med det! Kurdiska ska få talas lika fritt som arabiskan, engelskan, svenskan osv. De kurdiska språken ska även få studeras för den som önskar i skolan. Kurdiska skrifter ska få publiceras fritt. Även fler kurdiska kanaler ska få tillkomma.

Men ett stenskott är att DTP anser att PKK:s ledare Apo ska vara motparten till staten! Ett sådant uttalande skulle jag, om jag nu var den med uppdraget att lösa problemen ställa samtliga inblandade på en rad och fråga dessa snällt vilka som verkligen tyckte detta. De som svarar ja, visar jag dörren och fortsätter med gruppen som insett verkligen. De som glömt att samma man suttit inne i flera år, inte gick färdigt sin utbildning på högskolan, skickades av turkiska Gladion till bergen, mördade fler av sina egna gerillor och civila kurder än turkiska soldater, dödade lärare, läkare, arbetare för att behålla folket i misär för att få fortsatt stöd och inte vet ett piss om hur folket har de. Det är ingen värdig eller rätt motpart. Motparten skulle vara en undersökning grundad på samtliga by ledare i Ö.Turkiet, och inte endast kurdiska. Resultatet skulle användas som en språngbräda av antropologer och byggas utöver det.

Dock får man inte glömma att majoriteten inte känner sig kränkt över allt som ska ändras, därför är det lika viktigt att DTP som CHP och MHP är närvarande. Man kan inte ta saker hur långt som helst. Vad utgör det för hot egentligen ? För att klara sig i Turkiet måste man tala Turkiska… De som inte gör de kommer att illa tvunget lära sig det för att klara sig utan misär. Detta innebär inte att Turkiet delas, om inte Ataturk och hans soldater besegrade västmakterna under WWI, så kommer detta bara vara att följa hans ambition om att bli en demokratisk, sekulär och utvecklad stat!

En egentlig lösning skulle vara att industrialisera Ö.Turkiet. Ge folk jobb och utbildning. Bygg upp hela landet och låt hela landet hålla någorlunda samma standard. Förutom detta ska man få utbildas, tala och skriva vilket språk man vill. Där skulle man vinna över många människors hjärtan igen.

Har du vunnit hjärtan hos folket igen, så kommer PKK att förstöras utan det stödet. Utan att kulor behöver avlossas, vilket är ett fördömligt och önskat slut. Men finns det en liten skara kvar som vill brottas, så är det bara att skicka JITEM och röda baskrarna för finslipning av naturen uppe i bergen.

Men helst skulle jag vilja att den blonda med blåa ögon kom och tittade till vad hans efterträdare har för sig och rätta till dem ! Hur hans namn används av icke-demokrater för att berättiga diverse galenskap! Bir daha gel samsundan, sari saclim mavi gözlum, neredesin dost ?!



Sancak Beyi Emre

14 kommentarer:

Ferhat Cetinkaya sa...

Sancak Bey Emre:

När det gäller MHP så har jag (hittills) endast en sak att säga, eller snarare ett läte att avge och det är:

VOFF VOFF VOFF VOFF! OOOOOOOO voff! Yani Baska ne deyim lo? Voff yani!

När det gäller CHP så finns det nog inte så mycket att säga! Jo, en sak och det är att jag tycker synd om Mustafa Kemal. Han måste verkligen vrida sig i graven när han ser sina arvtagare agera!CHP tar öppet den turkiska republikens fiender i försvar och försvarare individer som spillt och ville spilla turkiskt medborgar blod!
Onlara öfkemis MHPden cok daha buyuk! MHP sonucta milliyetci ama bizim CHP deki elemanlar sözde sosyal demokrati- onlarin demokrasi anlagsina edim yaw!
När det gäller DTP så är det mycket mer komplicerat! Här har vi ett parti som östra Turkiets kurdiska medborgare slutit upp kring. Partiet består av hökar och duvor. Duvorna är viktiga och guld värda medan hökar som Emine Ayna borde få både en och två tunga lusingar. Men strategiskt går folkets parti till väga.
Vi har sedan framförllat 2007 slagit ner på den turkiska djupa staten men även PKK-djupa staten och sett till att bomberna hamnat på rätt ställe. Och nu är vi mer än någonsoin nära en lösning.
Allt i enlighet med planerna. Som sagt Turkiets patrioter har inte bara bekämpat den djupa staten inom vår stat, utan även "neutraliserat" djupa statens tentakler inom PKK och nu är vi på väg mot fred.
Mistik Kemal må ha bildat den första Republiken, men Recep Tayip Erdogan aka Serok Erdo kommer att ha bildat den stolta och starka "andra Republiken".

Låt patrioten Ahmet Kaya uttrycka det jag står för:
http://www.youtube.com/watch?v=XWP--1RUDBU&feature=related

Ataturk älskare, MHP- vargdyrkare och kemalister: Lyssna på Ahmet Kaya Baba NOGA!

Yasasin Demorkatik ve Cagdas T.C!

Yasasin KURD ve TURK KARDESLIGI!

Bin SENE IKI BIN SENE OLSUN!

AMIN VE INSHALLAH!

Feffe yaw sa...

Emre kardes:

Herre jisses, vad är du skriver din pågavask!

"Men finns det en liten skara kvar som vill brottas, så är det bara att skicka JITEM och röda baskrarna för finslipning av naturen uppe i bergen."

Nej du! En demokratisk republik skickar inte ut mördaförband mot sina egna medborgare oavsett om dom är separatister, terrorister eller narkotikasmugglare! Det är JUST DET SOM SKILJER EN DEMOKRATISK RÄTTSTAT FRÅN EN DIKTATUR!

Och var fan är har dom röda baskrarna varit dom senaste 25 åren? Ärligt talat, jag fick inte göra lumpen i Sverige (psykiskt instabil)men man behöver ju inte vara Napoleon för att inse att en vanlig arme inte kan vinna mot en gerilla.

Om jag inte hade varit demokrat och liberal så hade jag gärna samlat alla JITEM medlemmar i Diyarbekir fängelset och haft "kul" med deras lemmar, innan jag låtit riva ner fängelset där torterade mina landsmän.

I vårt kära land Turkey så har vi inte bara en kurdfråga, utan även en TURK FRÅGA!

Alldeles för många av mina landsmäns turkiska identitet verkar vara baserat på kurdfobi!

Patetiskt!

Men tack och lov så vet en kvalificerad majoritet var dom står och dessa turkar har inte den minska behov av att assimilera eller tvinga på sina kurdiska muslimska bröder deras identet!

AMIN för det!

Ülkucu "kökenli" Samil Tayar abinin kucuk bir hikayesi:

1985 yılında Milliyet’e başladığımda, memleketim İslahiye’de eski dostlar konuşurken, demişler ki; “Şamil, komünist olmuş, haberiniz var mı?” Bir diğeri atılmış: “Yapma ya, nerden biliyorsun, konuştun mu kendisiyle?” “Yok” demiş, ilk lafı ortaya atan: “Milliyet’te çalışıyor ya, yetmez mi?”

1994 yılında Yön Dergisi’nde çalışırken merhum Alpaslan Türkeş’i kızdıran bir habere imza attım. Türkeş, açıklama yaptı: “O haberi yapan PKK’lıdır.” Sonra, özel bir ekip kurup araştırmış, ailenin “Ülkücü” kökenli olduğunu öğrenince, üzerime gelmekten vazgeçmiş.

2004 yılında Yeni Şafak’ta çalışırken, askeri istihbarat raporuna “dinci” diye not düştüler. Yıllar sonra Yeni Şafak yüzünden askerin ajandasına “dinci” kaydım yapılmıştı.

Son dönem Ergenekon’un üzerine giderken özellikle Doğu ve Güneydoğu’da ciddi bir okur kitlesi oluştu. Zaman zaman PKK’ya yönelik sert eleştirilerim de oldu. Bir okur mesaj atmış: “Yazıklar olsun senin gibi bir Kürt’e. Nasıl böyle yazarsın?”

http://www.haber5.com/articles?id=780

Ferhat Cetinkaya sa...

Yaw Sancak:

Varför lägga ut ett u-tube klipp som börjar med:

Allt för turken, i enlighet med turken och enligt turkens vilja!

Varför canim? why? Efter den texten så dyker en annan text upp som säger: Fornturkarna och så en bild på Attaurk. Men vem är "fornturk" i Turkiet då?

Kan det vara dom turkmenska stammarna i Urfa så blandat sina säd med kurderna sedan 1000 år? Eller är Ataturk med sina havsblåa sexoiga ögon en fornturk? Eller är vi alla fornturkar då begreppet tukr är en social konstruktion och ingenting annat?

Efter det kommer ett bildspel på Attaurk och jag undrar nu vad videon som du länkar till har med texten att göra?

För om jag har förstått läget rätt så vill du se en lösning på kurdfråga. Fina fisken säger jag samtidigt som jag bestämt hävdar att Atatuyrk lade grunden till konflikten som vi idag försöker se en lösning på, dvs kurdfrågan!

Men visst fan kan du hylla honom!

Om en kurd hade skrivit:

"Allt för kurden, i enlighet med kurdens och enligt hans vilja", så hade jag avfärdat den clownen som en kurdist, yani kurtcu och bett honom att dra!

Nationalism är trams! Vifta flagga, dyrka Ataturken, diskutera rasfrågor och tramsa leder inte till att våra barn i Turkey får dricka lika mycket mjölk som ungarna ute i Europa.

Och är vi sämra än europeerna?

Nej! Så varför dricker då våra ungar mindre mjölk än finnarnas ungar? Kanske kan det bero på att vi har lagt ner alldeles för mycket tid på att göra tramsiga dumnationalistiska youtube videos som hör hemma i papperskorgen även om Mustafa Kemalen är med.

Lös kurdfrågan genom dialog och det nu!

Sancak Beyi Emre sa...

Ferhat:

Jag tror dock inte att Ergenekon är den djupa staten... Jag tror mer på att Ergenekon är ett gäng rövare som försöker ge sken av att vara den djupa staten.

Fråga inte mig det, fråga de som dödade Bitlis. Men om några trots allt vill stanna där uppe och förpesta folket efter alla steg som tagits, så tycker jag vi kan skicka upp lite hårdare pojkar.

Yahu Ferhat kardesim, det är låten som jag ville få fram, inte klippet. Varför måste du överanalysera allt för ;)
Birdaha gelsin baksin ne kadar demokratik yapmis yeni cag Turkiyeyi...

Emre

Anonym sa...

https://www.flashback.info/showthread.php?t=953866

En ny lista på fascistbloggare i Sverige (av Turkisk Härkomst)

* http://ferhatbotan.blogspot.com/ - Ferhat Cetinkaya från Skåne kör hårt över alla kurder

* http://anatolianvoice.blogspot.com/ - SANCAK BEYI EMRE som blogar mot alla som ens stavar fel på Turkiet :whoco5:


OVANSTÅENDE TEXT GJORDE ATT JAG SÖKTE MIG HIT. INTRESSANT!! DIN BLOGG ALLTSÅ.

JAG FÖRSTÅR VAD DE MENAR. DU LEVER UPP TILL FÖRVÄNTNINGARNA.BÅDE DERAS OCH MINA.

GIV DEM VAD DE TÅL, TIGER!!!!

GGGGRRRRR!!!

VAOOOOOOOOFFFFFF!!! ELLER???

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Jag känner mig smickrad ! Men facist ?! Hade jag varit det hade min retorik också varit anpassad efter neo-nationalistisk retorik.

Jag förtydligar bara det som händer och ger svar på anklagelser, är det facism?

Emre

Anonym sa...

Haha fan va kul!



En ny lista på fascistbloggare i Sverige (av Turkisk Härkomst)

* http://ferhatbotan.blogspot.com/ - Ferhat Cetinkaya från Skåne kör hårt över alla kurder

* http://anatolianvoice.blogspot.com/ - SANCAK BEYI EMRE som blogar mot alla som ens stavar fel på Turkiet

Feffe Osmansson sa...

Anonym:

Vad gör oss till fascister då? Att Emre är turk och att jag som är kurd är stolt över att vara medborgare i Turkiet?

Vad är alla judar i dina ögon då? Snåla bara för att dom är av judisk härkomst?

Är du apoian?

Oroa dig inte, när Imrali fängelset styre överförs till Justitiedepartementet kommer din stora ledare att säga allt som Turkiets demokrater vill för viasat plus. hahahaha

.E. sa...

Jävla Facist du blivit Emre, hahaha. Är ju seriöst riktigt bizzart att bara för att man vill Turkiet väl så är man Facist. Vad är egentligen kriterierna för att vara Facist nu för tiden?

Gällande ditt inlägg Emre så är det som krävs för ett välmående Turkiet att dem individer som styr landet är lojala mot landet och som inte arbetar för sin egen fickas skull.

I mina ögon är AKP det riktiga Ergenekon, ett parti som vinner med hjälp av fusk, som stider emot Ursprungsstaten och av någon anledning försöker att sabotera för militären.

Just nu är det i mina ögon bara 1 parti som jag anser följer idealen om ett bättre Turkiet och det är Hak ve Esitlik Partisi som leds av Osman Pamukoglu, även känd som Efsane Komutan.

Hade även gärna sett att en person som Erdal Sarizeybek gått in i det partiet.

Erdal Sarizeybek is the Man!
http://www.youtube.com/watch?v=pmr0kHB6VC0

Sancak Beyi Emre sa...

E:

Varför är AKP deat verklige Ergenekon?

Varken pamukoglu eller sarizeybek är politiker, dem är soldater, soldater ska inte vara involverad i politik.

Emre

Anonym sa...

Arnold Schwarznegger var filmstjärna. Och Atatürks bakgrund? 1900-talets största man.

Osman Feffeson sa...

E:

Klicka på mitt nick så får du se dina idoler!

Anonym sa...

Nej, vet du vad, Ferhat!! Hur kan du överhuvudtaget jämföra!!
FY,FY och åter FY!!

Hur kan du jämställa vår ledare med den pajasen!!
FY!!

Osman sa...

Anonym:

Vem är din ledare och vad har han gjort?