fredag 9 oktober 2009

demokurdialisering?

Det har väl knappast undgått någon att en ”demokratisering” påbörjats i Turkiet. Ingen vet egentligen ett piss om vad det innebär men som vanligt, så flyter konspirationer och spekulationer för fullt. Premiärminister Erdogan kallar de stundtals för ”kurt acilimi” vilket får många att höja ögonbrynen.

För mig gör det de samma. Så länge landet växer sig starkare och folket är nöjda, men blir folket nöjda över detta? Det Erdogan kallar för ”demokratisering” och ”kurt acilimi” gäller det bara för minoriteterna? Båda innebär inte samma sak. Vad händer med oss andra då? Inte för att jag efterfrågar något, men balanseras inte sådant här så blir konsekvenserna att man anklagas för separatism. Just i Turkiet så faller det in i kategorin för de värsta man kan anklagas för.

I ett representativt majoritets styrt samhälle ger man minoriteter speciella rättigheter, för att deras intressen inte ska bli helt förbisedda. Innan dessa rättigheter ges så mäter man temperaturen hos resten av folket, på hur dessa kommer att reagera. Samerna har i Sverige t.ex. rätten att ha ren hjordar. I Turkiets fall, så känner sig majoriteten osäker dels pga. spekulationerna och dels för att man smått blivit bortglömd.

Men jag har förtroende till att regeringen gör det rätta, för man har en stor stab som undersöker var bärande grupper står i frågan och söker en balansgång. Att man tom bjudit in CHP och MHP för att nå ett mellanting, fast de nekat så kan man inte förbi se deras åsikt och ståndpunkt. Det enda jag har i kritik är vad mer specifikt man gör. Är det demokratisering med större koncentration på mänskliga rättigheter för alla eller är det endast minoritetsfrågor som ska återgärdas? Handlar det om att minoriteterna fritt kommer få tala och skriva sina andraspråk (det första är turkiska i Turkiet) eller handlar det om att ge PKK en allmän amnesti?

Någon som hamnat i kläm under denna period är samtlig säkerhetspersonal, men främst TSK. All skit som hänt har man tolkat från att militärledningen inte vill ha en lösning. Om militären står som syndabock får PKK falangen legitimitet, detta kort har man utnyttjat för fullt. MIT sökte antropologer som talade kurdiska och detta tolkades som att man mer grundligt ville störa ordningen. En flicka trampar på en mina och ROJ TV går ut med att soldater sköt granatkastare på flickan….. ett skott på flera kilometers avstånd träffar mitt i prick och det finns en kropp kvar att identifiera… Är det bara jag som förstår vad som försigår?

Något som jag är starkt emot är DTP pamparnas utspel. Emine Ayna som förlitar sig på Erdogans godvilja för försoning för en separatistisk fylld PKK propaganda om att Apo skulle vara motparten….. Jag skäms över att ingen klippt till kärringen och visat skosulan som hennes motpart och hänger svinet i Imrali….

Det är i allmänhet sådana som Aynas mål (de som är mer PKK än PKK), att det inte blir någon slut på terrorn. Försvinner terrorismen (PKK), så har man inte samma inflytande, vapen, idioter att rekrytera och pengar. Därför är det ett mardröms scenario för sådana att Turkiet skulle få ro.

Ett vanligt argument bland PKK och deras sorgliga anhängare har varit att ”vi vill inte slåss, vi vill ha en demokratisk lösning”. När jag ser dessa bilder, undrar jag om dessa ens kan stava till demokrati, och om dem nu kan det förstår innebörden…. Släpp lös röda baskrarna och ge dem rättigheter på liberalistiskt manér!

Ni kommer förstå mig bättre när ni ser videon nedan (återigen stenkastning och fega kräk som använder småbarn som sköldar):


Hürriyet Video'larını izlemek için Flash 7 veya daha yüksek eklenti yüklenmeniz gerekmektedir. Yüklemek için tıklayınız!!!



Sancak Beyi Emre

4 kommentarer:

Anonym sa...

SÄGA VAD MAN VILL OM LÄGET I TURKIET MEN DET GÅR ÅT RÄTT HÅLL I LANDET. HÅLL MED OM DET! INGEN BEHÖVER HÖJA ETT ÖGONBRY ÖVER ATT EN DEL VILL STOPPA DEMOKRATICERINGSFÖRLOPPET, DE KOMMER ATT MISSLYCKAS.
CHP STÖDJER INTE DETTA FÖRLOPP JUST FÖR ATT DE INTE KAN ACCEPTERA ATT DE INTE KUNDE GENOMFÖRA DET UNDER DERAS REGERINGS TID. ÄVEN OM TANKARNA HAR FUNNITS HOS PARTIET LÄNGE, HAR DE INTE HAFT SÅ STOR MAJORITET I MECLIS ATT DE HAR KUNNAT GENOMFÖRA DET. DÄRFÖR "TUH, KAKA" TILL DET SOM REGERINGS PARTIET PÅBÖRJAT. TYCKER LITE SYND OM DEM FÖR DÄR FINNS EN DEL FÖRSTÅNDIGA MÄNNISKOR. INTE SFYTAR JAG DÅ PÅ BAYKAL. HAN BORDE VETA BÄTTRE OCH DRA SIG UNDAN OCH LÄMNA FÖRETRÄDE TILL MER ENERGISKA OCH HANDLINGSKRAFTIGA YNGRE I PARTIET

Sancak Beyi Emre sa...

Det enda jag hoppas på att folket är nöjda och lever ett gott liv i fred.... Sen vill jag se Turkiet blommstra !

För mig spelar de ingen roll vem som har makten, bara de gör ett bra jobb, o om de inte gör de stöttar man deras projekt till bästa resultat... Folket som valt !

Emre

Osman Feffeson sa...

Vad fan är "demokurdialisering" för rubrik?

Skulle Turkiets få dom rättigheterna som vi svensk-turkar har, skulle dom hoppa i taket av glädje.

Nej du, majoriteten i Turkiet har det gott. Turkiets kurder kräver ingenting utöver det som minoriteter har i demokratiska stater.

Sancak Beyi Emre sa...

Osman:

Stämmer, men just pga att det spekuleras och inget konkret kommit fram så valde jag den titeln..

ingen vet ännu vad som ska hända, vem målgruppen är, när de ska hända, utsträckningen och hur reaktionerna kommer att bli... Bara att vänta och se !

Emre