fredag 11 februari 2011

Vi värnar om vårt, men bryter mot andras.

Ett av mina favorit datorspel Battlefield (som för övrigt är en stolt svensk vara!) kommer med ett nytt spel i serien. Battlefield 3, där man även kommer kunna jaga terrorister i KRG (Iraqi Kurdistan regional government). Jag har läst på flera forum att turkarna som lirar spelet är fly förbannade över att ”kurdistan” nämns. Det har inte ett dugg med Turkiet att göra, därför ser jag detta mer som okunskap eller rent rasistiska reaktioner. Jag ser fram emot att jaga terrorister med tung beväpning i Irak.

Det är inte spelet i sig som jag vill belysa (visserligen väntar jag på den:), utan det är hyckleriet. Turkar generellt blir röda i ansiktet när utomstående lägger sig i Turkiets inre angelägenheter, men lik förbannat kan vi inte acceptera Irakiska beslut om att ge kurderna självstyre. Visst finns oron över att det ska spilla över till Turkiet, men den är varken trolig eller en realitet. Dessutom så är det turkiska investeringar som håller KRG uppe och utbytet är ömsesidigt. Dessutom så finns enorma samarbeten på terror och säkerhetsnivå.

Om Turkiet och turkar protesterar när tex. skumma typer som Fredrik Malm ger skogstokiga förslag på hur man ska lösa ”den kurdiska frågan”, så kan man inte gå och protestera vid varje första tillfälle ordet ”kurd” och ”kurdistan” kommer upp, så länge de inte berör Turkiets suveränitet.

Jag har tex. fått förtroendet att vara ordförande för en turkiskt ungdomsgren. Det första jag gjorde var att ha seminarier för att motarbeta detta idag inlärda fördomsfulla syn och handlande. Kurder har lika rätt att existera som resten alla turkiska medborgare i Turkiet. Detta kryddade jag med en insparksfest med musik från Turkiet (kurdisk, syriansk, grekisk, Balkan osv.). Även om det inte är tillräckligt så ger det kanske en liten tankeställare för de yngre.

Man kan inte fördöma ett visst beteende och sedan vända sig om och göra det samma. Det är en skam inför förfäderna som levt ihop i hundratals år, och skulle nog ge många en rejäl utskällning över hur situationen ser ut och hanteras idag.

Ska det protesteras, så ska det vara mot PKK och det orättfärdiga angreppen, inte på beslut som ett annat land tagit över politisk maktfördelning i sitt land och som nu speglas med all rätt i ett TV-spel. Ägna en tanke åt detta, så tror jag att man förstår dagens händelser än bättre. Tex. Att PKK går i imperialistiska makters ärenden och att man desperat söker stöd och försöker få igång civila revolter. Det kommer inte ens rök eller gnistor från elden de försöker tända. Folkets behov kan aldrig tillfredsställas av marxist vridna terrorister, det vet nästan alla. Där har vi kommit en bra bit på vägen på en lösning.

Sancak Beyi Emre

2 kommentarer:

Osman F sa...

Nice blogg! Håller med dig!

Sancak Beyi Emre sa...

Tack Osman !
Rätt ska vara rätt, kritiserar man människor för att de lägger sig i Turkiets angelägenheter, så ska man inte gå och protestera mot ett annat lands beslut. Det är hyckleri.

Emre