tisdag 15 juni 2010

Nu blir det semester, men innan det….

Jag behöver semester ! Jag ska åka hem till Turkiet och ligga o läsa en massa böcker på Anatoliens vackra stäppområde Bozkir. Jag behöver slicka sår, reparera brustna delar, läsa alla böcker jag inte hunnit läsa, planera för nästa år och ladda batterierna. För nästa år så kommer jag träda fram än mer konkret utanför bloggen. Jag kommer resa runt och delta i många möten och träffa många turkar runt om i Sverige. Så håll ögonen öppna och kom och träffa mig när jag har vägarna förbi efter sommaren. Men jag är tillbaka senare (kanske under eller efter sommaren), och fortsätter att blogga.

Nu under fotbolls VM så vill jag skriva några tankar kring turkisk fotboll. Fatih Terim, som misslyckades ta Turkiet till VM (även våra bröder i gruppen Bosnien åkte på stryk i kvalet slutskede). Fatih Terim som ledde Turkiet långt i EM, är smått hatad nu. Men när jag tänker efter, vem har haft så spännande matcher som Turkiet? Minns ni EM? När Turkiet avgjorde matcherna i slutminuterna? Jag personligen, dog uppstod och svor som aldrig förr under dessa matcher. Jag och ett kompis gäng skrämde livet ur turisterna på vårt Hotell i Side under EM, dem stackarna visste inte Fotboll och Turkiska karlar hade för relation. Varje match under Terim var en pina av spänning. Jag darrade av ilska (jag är i övrigt en människa med kort stubin, som svär ytterst sällan) och spottade ur mig svordomar som ett maskingevär. I slutet av matchen gungade jag runt i glädje och skrek. Det var tider de…. Det jag vill få sagt är att, visst Terim var en värdelös tränare utan en tanke på organisation och spelide, men matcherna han ansvarade för hade spänning. Jag är nyfiken på om man kan få fram en statistik på antalet äldre herrar som dog av hjärtattack under dessa matcher. Titta bara på VM idag, utan Sverige och Turkiet så är de knappt någon spänning (möjligen för oss?), men alla dessa trista tama matcher med slumpmål… Det håller inte! Ta in Terim för, säg Frankrike och se på underhållning. Jag slår vad om att många av de snigel ätande fransmännen skulle sätta sitt rödvin i halsen när Anelka petar in avgörandet 90+5, a la Nihat. Det är VM spänning. Den existerar inte nu tyvärr….

Sen så kommer det säkert vara en massa terror dåd i Turkiet, med död och elände… Dessutom kommer säkert Iran och Israel hitta på en massa dumheter (vilket man ständigt är i full fart med). Det är inget att oroa sig för. Turkiet har en tusenårig tradition av statliga affärer och har utvecklats enormt, detta är inget nytt, som tidigare kommer man tackla även dessa problem. Dessutom har man den enda VPL armé som slagit en gerilla. Israel och Iran kommer jävlas runt med varandra, men det krävs mycket till att man ska trappa upp konflikten till våld, men allt kan hända. Vi får hoppas på att alla inser allvaret i följderna och löser sina problem med penna och papper, istället för med bomber och automatkarbiner. PKK kan få fortsätta bäst dem vill, för glöm inte vad den turkiska sången säger, ”Eskiya dunyaya hukumdar olmaz” (rövare blir aldrig härskare).

Jag önskar alla en trevlig sommar och hoppas på att träffa så många som möjligt efter sommaren, fortsätt också att skriva till mig och läs mina bloggar efter sommaren.

PS: Gör ingenting jag skulle göra, så ses vi välbehållna efter sommaren ;)

Sancak Beyi Emre

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ha en bra semester Emre.
Hälsningar Hassan

Anonym sa...

Simma lungt Emre och alla bloggläsare.

Sancak Beyi Emre sa...

Hassan, Tackar !

Anonym, blir mer jobb än semester. Får se om man hittar lite vatten att plaska i... Återkommer om de händer något kul. Keep tuned in !

Emre

Osman F sa...

10-15 dödade soldater och minst 20 skadade.

Vågar du kräva Basbugus (ÖB för den turkiska militären) avgång?

Sancak Beyi Emre sa...

någons huvud ska rulla, om det är inkompetens som ligger bakom de. Vems huvud det blir spelar ingen större roll.

Emre

Sofie i Trabzon sa...

Hoppas du fàr en trevlig semester Emre. Bozkır ligger i provinsen Konya om jag inte minns fel? Har àkt igenom Bozkır ett par gànger. Trevligt ställe. Passa pà att äta mànga "etli ekmek" nu i hemstaden.

Hayırlı yolculuklar

/Sofie

Sancak Beyi Emre sa...

Sagol Sofie hanim ! Yolun duserse mutlaka ara !

Emre