tisdag 13 januari 2009

Beyan lär sig nya ord!


Beyan försöker återigen med ett halvdant försök att smutskasta Turkiet.
Det senaste är att även Turkiet använder vit fosfor granater i sin krigsföring, precis som Israel. Det glädjer mig att Beyan lär sig nya ord av den pågående konflikten mellan Israel, Hamas och Palestina, men detta var bland det mest korkade jag läst.

Enligt Beyan så ska den turkiska krigsmakten ha avslöjats att man använt vit fosfor i sin krigsföring mot Kandil bergen där PKK härjar villt och att upptäckaren är Kurdistans miljöminister Dara Muhammed Emin.

Avslöjandet har rapporterats till FN, Erbil och Bagdad. Jag är helt säker på att samtliga dessa tre viker sig av skratt precis som jag! Inte nog med detta, man refererar till en nättidning.

Återigen så påminner jag Beyan om att dubbel kolla sina källor, få uppgifterna bekräftade och inte skriva en massa idioti med enda mål att smutsasta Turkiet.
Nu ska jag förklara varför FN, Bagdad, Erbil och Emre viker sig av skratt:

1. Vit fosfor är klassas inte som kemisk stridsmedel, även om det är kontroversiellt pga att civila kan drabbas. Men Kandil är inte kontrollerat av N.Irak, som inte kan nå berget med sin milis och då förmodar jag att civila inte heller gör det. Så länge det är kombattanter som bekämpas är alltså vit fosfor helt ok att använda. Det har används av tex. USA under Irak invasionen och då hördes det inga röster om saken, eller om det nu är olagligt så skulle Israel inte använda det så öppet som man gjort. Dessutom gör den ungefär samma effekt som Molotov bomber PKK terrorister, som ni så kärt håller om, använder sig av i städerna bland civila.

2. Fosfor används i en mängd militär materiel, drivmedel för större projektiler, rök- och till viss del lysgranater, spårljuspatroner osv. Kan detta inte i så vara så att man tar till med det värsta man känner till? Ganska lämpligt så lärde man sig ett nytt ord under Israels offentliga användning.

3. Turkiet är inte det enda landet som beskjuter Kandil och dessutom finns det en terrorist organisation uppe i bergen som möjligen lagt vantarna på sådana bomber/granater, eller tom använt rökgranater?

Alltså Beyan, det är inte olagligt att använda dessa, men man måste akta civila.
Dessutom så finns det inga spår någon annanstans än hos er tvivelaktiga referens på att TSK (turkiska krigsmakten) skulle ha tillgång till dessa granater (även om man är allierad med USA) eller än mindre över att de skulle använt sig av dessa. Så mitt råd är att ni kollar era källor och läser på läxan ordentligt nästa gång.


Sancak beyi Emre

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta visar Bersivs dubbelmoral. Inte för att jag tror att Turkiet använder fosfor men att man blir anklagade av deras miljöminister som håller käften när irakier bombarderas dagligen med sådana vapen men anklagar Turkiet för att använda dessa. Varför kommer han inte med med anklagelser gentemot jänkarna, just det de är ju lierade med dem.

Sancak Beyi Emre sa...

KTH-ottoman:

Något jag inte skrivit i artikeln är att fosfor har- och används än idag i flera väpnade konflikter, men varken FN, USA eller EU (vars medlemar har dessa vapen) har höjt rösten eller fått kritik för detta. Däremot är kritiken Israel får berättigad, då man använder dessa granater bland civila.

Sen att Beyan använder en brittisk Major som "expert" är bara sorgligt. Jag undrar hur mycket helhet man får av ett krig på bataljons nivå....

Emre