måndag 26 januari 2009

Beyan med återigen ofullständiga uppgifter

Nu är Beyan.net i farten igen, med ofullständig information. Titeln på deras senaste artikel är "Turkiska militären mörklägger mord på civila kurder". Nu gnäller man över att JITEM är en paramilitär ”terrorgrupp” och att dessa inte ställs inför rätta. Det är så jävla kul att höra dessa människor gnälla över Jandarma Istibarat Terörle Mucadele när de i själva verket använder sig av samma metoder som PKK använder sig av. Men skillnaden är att PKK anses ”bara vara en gerilla som slåss för kvinnornas rättigheter och ett fritt kurdistan”, medan allt inom Turkiet enbart är inriktat för att förpesta kurdernas vardag. Alltså så är inte JITEM terrorister förrän PKK är erkända motsvarigheter.

För den som känner till skillnaden mellan antiterror och contraterror bör notera att JITEM är en contraterror grupp som rekryterar före detta bergsrevolutionärer (PKK pojkar), utbildar och beväpnar dessa och skickar dem på sina tidigare vapenkamrater. Oftast så är dessa rekryter de som har dömts till döden av PKK eller torterats och förstått att bilden utåt inte stämmer överrens med verkligheten. Alltså så är de flesta JITEM operatörer kurder. Antiterror är legala polisiära handlingar som undantagstillstånd och mer befogenheter inom vissa områden. Medan Contraterror är att man slår tillbaka på terrorister med samma mynt.

Jag försvarar inte de civila och oskyldiga offer dessa har skördat, men tro fan att jag blir förbannad när Beyan fördömer en grupp men hyllar en annan, varav båda har samma metoder för sina uppgifter i andra kontext. Sen kan man fortfarande spekulera om det ens finns en grupp som heter JITEM, ingen som erkänner något eller fått något bekräftat. Om det nu gör det så är de inte mer terrorister än PKK. Däremot är Beyan helt säkra på att det finns bevis för att en grupp med det namnet finns och att det är bevisat, men jag har inte fått se något bevis ännu. Jag skulle vilja att Beyan tar fram bevisen i så fall, ingen annan har ju lyckats med det än. Vem står de under? Vilken del i krigsmakten tillhör dem? Var ligger deras högkvarter? Var utbildas dessa? Varifrån får de betalt? Dessa frågor vill jag ha svar på innan jag anser dessa bundna till staten samt krigsmakten.

Vidare kan jag även säga att i Beyans artikel så står det att man står införrätta för att "summariska avrättningar på 28 kurder under 90-talet", jag ger rådet till Beyan att läsa artikeln på nytt och titta till vad dessa är anklade för, siffran på antalet offer och tillhörigheten till förbanden de anklagade tillhör.

Något som förbryllar mig än mer är att Beyan i vanliga fall förkastar turkiska källor och håller sig till pro-PKK källor, men när det gynnar deras syfte att smutskasta något som ens ligger i Turkiets närhet så är man på det som loppor på vovvar.









Slutligen vill jag hylla SAT-styrkan i Turkiet som släpade hem Apo från Kenya!







Emre

11 kommentarer:

Anonym sa...

Personligen tror jag på ett samhälle utan soldater och svårt att tro på att soldater skulle behövas om alla var vänligt inställda. Men jag förstår samtidigt att du hyllar SAT för det som de står för och uträttar i namn för sitt hemland.

Anonym sa...

Jag förstår att Du lägger ner mycket kraft och tid på att skapa den här bloggen. Den är saklig, intressant och ger en mycket nyanserad bild av det som sker i de östra delarna av Turkiet. Som läsare i Sverige är man van vid en annan vinkling än den du visar här.
Det finns ju olika sätt att tolka nyheter och din tolkning är relativ.

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym1:

Alla vettiga soldater önskar att de var arbetslösa, men sorgligt nog så ser inte verkligheten annorlunda ut..

Anonym2:

Ska jag vara ärlig så lägger jag inte ner alls mycket tid. Men jag skriver utifrån min kunskap och erfarenhet ner vad jag tycker och tänker om propagandan och nyhterena om Turkiet och resultatet blir detta.

Emre

Anonym sa...

Oftast är det statstjänstemän som nekar till dess exsistens, det är inte så att du är undertättelse officer? Kanske även JITEM?
Kemal

Osman Jashson sa...

Jag måste säga att du lyckats skriva en jäkligt intressant blogg!

Enligt mig finns JITEM och man står bakom tusentals mord på kurder! Man har även dödat en hel del turkar vad jaghar förstått!

Välidgt provokativ men ack så intressant blogg! Den måste jag länka till på min blogg!

Du är en hal lirare Sancak!Mycket intressanta synpunkter!

Sancak Beyi Emre sa...

Kemal:

Jag är inte något av det du nämner.

Osman:

Det jag menar Osman, Beyan har hakat upp sig på ett tjugotal döda.

Alla har rätt till sin åsikt, men för mig gör "JITEM" inte "mer" fel än PKK. Den dagen jag får Beyan och deras liktänkande att se att PKK är terrorister, den dagen kan jag säga samma sak "JITEM"...

Emre

Anonym sa...

Genom din hyllning till SAT/militären så visar du din objektivitet, du är alltså inte bättre än den du kritiserar.

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Varför är jag inte objektiv? Jag hyllar de män som grep terrorist ledaren som är en huvud orsak till mycket livs förlust och lidande...

Jag hyllar även de som griper Ergenekon kräken ! I mina ögon är de samma sak som Apo.. De tjänar och jobbar för en fortsat konflikt.

Är mitt perspektiv fel menar du?

Emre

Anonym sa...

Du glömmer varför "terroristledaren" startade PKK tillsammans med sina kamratet från början. Ja just det, för att man inte fick tala sitt språk, var förtyckta, inte fick utöva sin kultur och mycket mycket mer.

Om turkiet inte hade varit en terrorstat skulle PKK inte ha behövts. Behovet fanns och därmed finns PKK.

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Var är dem som han startade med idag? Vem dödade dem? Varför bekämpade man fler kurder än turkar? Varför dör PKK medlemmar som flugor nu när Ergenekon blottats? Kan du definera "terrorstat" för mig? Får man inte tala kurdiksa i Turkiet? Får man inte fira Nevruz som även turkar gör? Var är det man inte får göra?

Sen kan man ju undra om straffen under kuppen 80 bara drabbade kurder?

DOCK kan jag hålla med dig om att lagarna som stiftades då inte tog bort med än gång.. Vilket är illa!

Men dessa kom till på 80 talet varför startade apo PKK 70?

Var det för rättigheter eller för ideologierna han kom i kontakt med i skolan?

Var "rättighets kampen" bara ett sett för att få en kommunistisk stat?

Jävla idiot! Det är inte jag som ska ställa dessa frågor till dig, utan du ska ha tänkt på detta långt innan !

Emre

Sancak Beyi Emre sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.