måndag 12 januari 2009

DNs artikel om Ergenekon


DN skriver idag på sin ledarsida om Turkiet och terrororganisationen Ergenekon. Överlag så tycker jag artikeln är väldigt bra för den som inte är insatt i händelserna, men som alltid finns det delar jag vill kritisera för att ge en korrektare bild.

Det främsta jag reagerar på är att man i smyg generaliserar in den turkiska försvarsmakten in i organisationen.

snaran dras åt kring delar av den turkiska militären” (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=872619, Hämtat:090112).

Jag anser inte att ett visst antal officerare spridda över hela landet utgör en organisatorisk del av den stora TSK som består av närmare en miljon soldater. Hade det varit däremot så att samtliga markstyrkor stött organisationen så hade jag kunnat köpa påståendet, men i detta fall så är det bara en liten skara med diverse grader som inte ens är anställda under samma regemente. Med synen Turkiets befolkning har på sina soldater så är det en självklarhet att kritiska röster dyker upp, men nu på senare tid när man får reda på att dessa har stött andra terrorist organisationer så blir människor förvirrade. Detta stöd har resulterat i att både soldater och oskyldiga dött, då är min fråga hur man kan kalla Ergenekon nationalistiskt? Går inte nationalism ut på att ha en förkärlek till sitt land och dess invånare? Dessa har under en lång tid gjort att landet och invånarna genomgått diverse problem. Detta är enligt mig en av de större formerna av landsförräderi.

Sen att Ergenekon skulle vara den ”djupa staten” ser jag också på med kritik. Jag kan tänka mig att detta är en avkomma av Natos ”stay behind units” under kalla kriget, men att dessa skulle ha kopplingar till den turkiska statsmakten ser jag som befängt. Påståendet grundar jag på samma slag av organisation som upptäcktes i Italien under namnet Gladio (som är ett romerskt legionär kortsvärd) där samma aktiviteter fördes. Varför skulle "staten" behöva gräva ner vapen mitt ute i huvudstaden Ankara? Det är helt enkelt en terrorist organisation som infiltrerat samtliga samhällsklasser och positioner i Turkiet och utefter det utfört dåd för att skapa opinion för att berättiga en statskupp. Precis som alla terrorist organisationer så lever även dessa på befolkningens misär och bidrar till det.

I övrigt så tycker jag att själva artikeln är väldigt informerande för en utomstående. Däremot så skulle jag ha velat ha lite mer information om deras kapacitet och dåden de gjort sig skyldiga till som visar på att mestadels av kritiken mot Turkiet inte varit berättigad. Ska jag vara ärlig så känns det lite som en ”konspirations film” som Enemy of the State med Will Smith, det var så mina klasskamrater beskrev det för mig efter att våra föreläsningar om Turkiet i Antropologin i skolan. Förutom att det är läskigt, så är det som sagt även underhållande då man känner att en film spelas upp i verkligheten.

Jag tackar DN för sin artikel och hoppas att om de nu skulle läsa detta, tar kritiken konstruktivt.

Information om den egentliga Ergenekon legenden, som organtisationen tagit namnet ifrån.
(ni får ursäkta länken, men svårt att hitta info på engelska och svenska)

Emre

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jäkla bra artikel faktiskt!

Jag tror att detta kommer att sluta med att tusentals lik grävs upp runt om i Turkiet! De sk försvinnandena sedan 80 talet.

Sancak Beyi Emre sa...

Osman:

Jag vågar inte ens spekulera över var detta kommer att sluta, som sagt, detta är bättre än vad någon resigör skulle kunna åstakomma .. Detta är verkligt !

Emre