tisdag 6 januari 2009

Ett begränsat krig för Israel som är totalt för Gaza








Jag hade inte tänkt säga något om Israel Hamas konflikten. Jag hade tänkt att min tystnad skulle få tala. Men efter den senaste nyheten om att Israeliska krigsmakten beskjutit en skola där civila sökt skydd fick jag nog och bryter min tystnad.

Jag har stått på mig att Israel har all rätt i världen att försvara sina medborgare mot Hamas. Men situationen i Gaza speglar något helt annat. Det har gått från att jaga Hamas för att få slut på raket skjutandet in i Israel utan angivna mål (kan träffa vem och vad som helst). Det som fick mig att reagera främst var att en FN-driven skola som civila flyktingar sökt skydd i besköts och ett 40 tal människor miste livet.

Sen operationerna började, så har ca. 600 människor mist livet och omkring 2700 sårats sedan Israels militär börjat operationerna den 27 december. De flesta av de döda ska vara milismän, men även omkring 100 barn har dött (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=305&a=468294, hämtat: 090106).

Raketer har fortfarande inte slutat landa i Israel och civila dör i mängder. EU och FN gör halvtama försök att få till ett vapenstillestånd. Vapenstillestånd är inte möjligt då hela konflikten är en ond cirkel där man beskyller varandra för att ha ”skjutit först”. Det som krävs här är ”power mediation”. Den formen av förhandling där man har en tredje part som visar tänder och bestämmer hur spelreglerna ska vara. För dessa parter själva kan inte nå en lösning, och faktumet återstår att, stater inte förhandlar med terrorister.

Om nu raketerna skjuts än, och dessutom längre än tidigare, civila dör i mängder (främst barnen jag tänker på) och militären har gjort diverse misstag, så tycker jag att man bör dra sig tillbaka. Väl vid skrivbordet tycker jag att man sparkar de högre stabs officerare som gjort upp planen, gör en ny plan och tittar över hur detta påverkar Israels anseende. Den planen man verkställer för tillfället är inget annat som bidrar till polarisering och dehumanisering mellan israeler och araber. Vilket man bör vara försiktig med i och med att man befinner sig i mellanöstern där araber finns lite överallt.

Israels defensiva offensiv har tagit in gamla idioter som ska ”mäkla fred” på den stora scenen igen. Ingen annan än den bisarra före detta brittiska premiärministern Tony Blair. Hans syn på hur man kan uppnå en vapenvila är genom att stoppa vapen flödet:

Jag tror att det handlar om tydliga åtgärder för att kapa leveranserna av vapen och pengar genom tunnlarna från Egypten till Gaza. Annars tror jag att man går mot en mer utdragen kampanj.” (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=468249, hämtat:090106).

Självklart hade det stoppat våldet från Hamas sida, men hade det hindrat Israel att expandera vidare utan motstånd? Jag anser att Hamas är terrorister och att anfalla Israeliska civila är fel och terrorhandling. Men om någon måste få slut på expanderandet av murar och enklaver på Palestinsk mark. Synd bara att det blir Hamas som tar på sig detta jobb och att alternativ inte stöds av omvärlden (läs EU+USA). Alla har rätt att försvara sig, både Israel och Palestina, men detta försvar måste göras på ett "ridderligt" eller rent sett. Då man bekämpar kombattanter och inte civila, använder vapen som inte bryter mot angivna regler och respekterar krigets lagar och sin fiende som männsika.

Resultatet av operationen måste bli att Hamas inte bara slutar skjuta. Hamas ska inte kunna skjuta alls längre” (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=468249, hämtat:090106).

Säger Israels premiärminister Ehud Olmert och avvisar eldupphör. Jag kan hålla med om att samtliga terrorister måste avväpnas, men jag vill också att en styrkebalans upprättas eller att diplomatisk förbindelse hålls vid liv eller framförhandlade gränser respekteras. Främst så vill jag inte heller se civila falla offer för terrorism och dess bekämpning som blir en motsvarighet med starkare beväpning, organisation och större nivå.


Lite spritt inlägg, men jag vill bara få ut min frustration.













Fosforgranat, en blandning mellan kluster- och
napalm bomb











Israeliska artillerister som dunkar eldrör















Bilderna är hämtade från Hurriyet & Milliyets nät arkiv




Emre

16 kommentarer:

Osman Jashson sa...

Det intressanta är att HAMAS stöttades av Israel i slutet av 80-talet för att splittra den palestinska motståndsrörelsen.

Sancak Beyi Emre sa...

Osman:

Idag får vi ju se hur det går....

Anonym sa...

fina bilder.

hoppas att även turkiska barn får uppleva det. :)

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Och jag hoppas inte att du utsätter världen för ytterliggare en runda av din släkt tradtion.. Incest avkomma...

Anonym sa...

Fint och humant av dig att ta upp detta men samtidigt väldigt förvånansvärt då kurder som får gå igenom sånt accepterar du som något legitimt. Och så är dessa såklart "terrorister".

Den kurdiska pojken som fick armen bruten var en terrorist. Mannen (en säkerhetspolis) som gjorde det legitimerade detta bl.a med ett av dina idoler Erdogans uttalanden då han klargjorde att även barn (som uttrycker upprörda känslor) ska klassas som terrorister.

Dubbelmoral och återigen dubbelmoral.

Men Emre, trots din nervärderande syn på kurder så är både jag och du människor och jag är glad för denna artikel och uppmärksammandet av något så viktigt!

"Terroristen" som skriver detta är en Pkk stödjare men här är det ändå "terroristen" som försöker vara human av sig.

Ja du Emre ;) Världen är inte alltid lika vackert och med dit tankesätt blir det inte vackrare.

Anonym sa...

nått som alla borde veta är att Israel älskar att döda civila. Om man läser mycket om israel så vet man att dessa zionister är den värsta folk gruppen på jorden.

Anonym sa...

En Sansad inlägg Emre, jag håller med dig att en tredje part med kraft ingriper och får parterna till förhandlingsbordet.

För att det ska bli fred måste Israel svälja stoltheten och helt enkelt förhandla med Hamas tror jag.

Dom vann valen trots allt genom demokrati. Det är fel att vi sätter demokratins regler ur spel när vi får en regering som vi inte gillar.

Hamas hade förmodligen genomgått en demokratiseringsprocess om de hade fått ett erkännade från omvärlden och lugnat ner sig lite.

Men genom att man bojkottade dem så blev de tvungna att vända sig till Iran.

Det enda som med kraft kan göra något är USA. EU är bara en pinsam i denna situation. Sarkozy framstår som inget annat än Pajas vars ord betyder ingeting.

Turkiet visade handlingskraft genom att gå så långt att man var villig att förlägga trupper i för att bevaka freden.

Men det är som du säger det blir inget fred så länge murar byggs och man inte satsar på att integrera Palestinierna i den Israeliska samhället.

Ett bra inlägg Emre.

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Den dagen jag ser TSK skjuta luftbriserande fosfor granater över ett område som är tät bebott av civila kommer även jag att protestera..

Du har missförståt mig, som jag skrivit tidigare på min blogg, så väntar en "can of whoop ass" var helst du hamnar ute i världen.. Men att bryta en arm på en unge medvetet är brutalt, det kan jag hålla med dig om... Men om jag var polis och fick stenar och bomber på mig så kan jag lova att jag gått ytterliggare ett steg i våldsnivån på förrövaren, oavsett kön, ålder och etnicitet...

Det känns som hela den falangen går ut på att provocera och sedan offer-förklara sig när man får på nöten..

Som terrorist så vet jag helt ärligt inte var värdegrunden sitter, för respekten för liv är inte allt för hög bland dessa... Men det stämmer även dem är födda av en mor och måste någon gång nå upplysning...


Anonym2:

Jag tycker att man gör fel att generalisera alla Israeliska medborgare som mördare och zionister.. Faktum är att det finns rötägg precis överallt på jorden.. I Israels fall så tar media bara upp dessa rötägg och visar inte de som verkligen vill ha fred, för tro mig det finns även sådana!

Ibo:

Tack broder !

Det skulle ha varit en möjlighet att stötta Hamas in på rätt väg, men faktum är att det är omöjligt.. Samtliga konflikter med västorienterade stater är intresse konflikter och därför skulle ett Hamas med stöd bli för mycket för väst..

Ett annat alternativ med västerländsk stöd skulle kunna neutralisera Hamas och även intregrera de som inte följer våldsvägen hel hjärtat skulle vara det ultimata.. Bilda en palestinsk arme och stat (i dess rätta mening) skulle lätta situationen betydligt och ta ett närmare steg för lösning...

Dock så är jag ingen supporter av två stats lösning, då det kommer skapa en mer trubbel i framtiden.. Utan integrera alla i området under ett flagg.. Dock är det svårare gjort än sagt..

Emre

Anonym sa...

Emre vem är du att avgöra om att dessa människor som du kallar för "terrorister" är kallblodiga mördare. Hur många "terrorister" har du suttit i en diskution med. Du erkänner ju också att du skulle handlat lika kallblodigt mot det lilla barnet så vad gör skillnaden mellan dig och "terroristen".

Du anser PKK vara en "terrorist" organisation och då måste de ju enligt dina tankegångar vara kallblodiga mördare hela bunten.

Jag är en PKK sympatisör så alltså är jag samtidigt enligt dina tankegångar kallblodig då jag alltså stödjer "terrorister" och håller med dem i många punkter.

Men just nu är det itne jag som gör det klart att jag skulle misshandlat ett litet barn ifall denna uttryckte sin vilja för rättvisa. Denna som gör det är du.

Aj då... Dina tankar strider alltså mot dina principer då du kan acceptera och agera i kallblodighet (som enligt dig "terrorister" behärskar som mest).

Emre... du måste vara riktigt förvirrad eller riktigt dum. Jag tror på det första.

Anonym sa...

Folk protesterar inte för att de vill provocera fram våld och speciellt inte när de lever i ett land där polisen brutalt kan misshandla dig (oavsett kön, ålder och etnicitet) för att du kräver dina rättigheter. Folk handlar som de gör pga av att något ligger bakom. Det finns en grund till allt Emre.

Innan du ska se folk på ett nervärderande sätt pga fördommar, försök förstå dessa människor och gör det genom att diskutera med dom och försöka förstå dom och detta inte på ett nervärderande sätt.

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym1:

Min förvirrade vän, terrorism är avskyvärt! Människor som utövar detta och de som stödjer dess aktivitet hoppas jag inom en snar framtid kommer nå upplysning...

Jag lyssnar varken på ord eller motiv, jag ser på handling, alltså resultatet...

Resultatet ÄR: man kastar sten och brand bomber på mina poliser och river ner mina städer... Menar du att de drabbade ska lägga sig ner och dö och acceptera detta beetende?

Det är enligt lag en rättighet att försvara sig!

Antalet terrorister jag suttit och snackat med är tillräckligt många för att förstå hur tankegången går... Alltså fler än du tror en utomstående skulle kunna i vanliga fall...

Skillnaden mellan mig och terroristen är stor... Jag dödar inte människor är nog den mest bärande, men även att jag för fram min åsikt verbalt genom de system och spelregler som nationalstater har tagit fram...

"Men just nu är det itne jag som gör det klart att jag skulle misshandlat ett litet barn ifall denna uttryckte sin vilja för rättvisa"

- Uttrycka sin vilja för rättvisa gör man inte genom att kasta sten och bomber på poliser eller river ner städer i anarkiska upplopp... Gör du det här i Sverige så åker du också på stryk... Utgör du ett hot mot en människas liv, så är det berättigat och lagligt att använda NÖDVÄNDIG VÅLD för att avvärja hotet, detta kallas nödvärn i Sverige...

Till din fråga om jag skulle bruka våld mot ett glin som utgör en fara mot min eller någon annans säkerhet, ja det skulle jag, oavsett ålder, kön, hudfärg, hårlängd, kroppsmassa osv. Självförsvar är en männsklig reflex...

Anonym2:

Jag ber om ursäkt om jag varit nedvärderande mot någon oskylldig, verkligen! Jag vill inte trampa på oskyldiga fötter...

Protestera ska man självklart få göra... Men för du en protest och hyllar terrorism och späder detta vidare med anarkiska våld origer så kan jag inte säga annat än att man får ta och lära sig protestera som anständiga människor och ta avstånd från terrorism...

Som jag sagt tidigare, vi lever i 2000-talet, jag anser att alla människor bestitter kompetensen att föra sin sak på ett verbalt och fredligt sett...

Sancak Beyi Emre

Sancak Beyi Emre sa...

Innan någon kommenterar vidare så vill jag poängtera att detta var ett inlägg om Gaza...

Till de som sitter och funderar på att ta upp fler frågor om Turkiska säkerhetspoliser och brutna armar vill jag fråga... Hur många kroppsdelar har PKK brutit på sina egna efter agusti förra året?

Anonym sa...

Spännande med så många turkiska dialekter. Jag läste någonstans att turkiska är den fjärde största språket som talas som hemspråk. Jag tror dock att det är ännu större då många i Balkan och Mellanöstern talar
turkiska som ett arv från den ottomanska tiden.

Tack för att har tagit med även andra språk som talas i Turkiet.

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Turkiskan är ett väldigt brett och stort språk, som inte bara talas i Turkiet utan i flera andra turkiska nationer i Asien. Just i Turkiets fall så har vi alla möjliga folkslag som levt ihop i flera hundra år, och jag hittade bara få av dessa språkens nyårs hälsning. Listan hade nog varit längre annars !

Emre

Anonym sa...

Du gör reklam för Fredrik Malm..är inte han pro Kurdistan och anti islam och anti muslimer och anti hamas och palestinierna?

Sancak Beyi Emre sa...

Bahlool:

Han är anti-allt som har med muslimer och Turkiet att göra. Men anledningen till att jag följer honom är för att berätta hela hans halvdana historier och blotta hans lögner på kortaste varsel! Det är inte så att jag följer och hyllar honom alltså...

Sen vill jag självklart göra reklam förhonom till en viss gräns. Jag vill att Sverige förstår vad för idioter som sitter i vår riksdag och vad de står för...

Emre