torsdag 7 oktober 2010

Var det därför Mehmet bey, du svek oss?

Mehmet Kaplan har utsetts till gruppledare för Miljöpartiets riksdagsgrupp. En fjäder i hatten! Första turken som får ett så högt uppdrag i Sverige. Det skänker en ett visst hopp…. Men vad har Kaplan gjort för att få detta uppdrag och vad har han offrat ?

Det främsta många turkar minns honom från är just när historia röstades fram. När man köpte 1900 talets största lögn. Inför omröstningen höll Kaplan ett vagt tal och sedan lämnade han riksdagen utan att rösta…. Resultatet blev att lögnen köptes med en rösts skillnad. Många turkar röstade på Kaplan, just för att han är turk. Men representerade han dem rösterna ?

När Israels pirater angrep flaggade skepp med humanitär hjälp (som tullats i flera olika länder tidigare), så försvann Kaplan. Ingen hade kontakt med honom. Visst var det många som var oroliga (även jag), men hur många glömde sveket när han väl hittats ?

Han har nu fått denna position, frågan är om han gjort sig förtjänt av den eller om det handlar om ett tack för att han inte röstade ? För hans första ”förklaring” var att det var ett parti beslut, och att han hade en chans att bli minister och därför inte kunde rösta emot partiet. Det kunde däremot flera andra göra, dock kanske inte med lika mycket att riskera som en ”minister post”.

Så Mehmet bey, är du nöjd ? Har du uppnått det du strävade efter ? Var denna utnämning värd antipatin du väckt ? Var positionen värd att (även han) blev både oskyldigt, på falska grunder och med en orättvis rättegång bli stämplad tillsammans med sina förfäder som ”folkmördare”.

Jag iaf, hoppas att du nått ditt mål och att du har ett rent samvete. För i annat fall har du misslyckats helt. Inte uppnått något och endast varit destruktiv.

Sana ben baskan ne diyim Mehmet bey.

Sancak Beyi Emre

12 kommentarer:

Ahömbele sa...

Håller med för fulla muggar. Kaplan som ska vara starkt religös och leva efter dom rätta normerna. Tycker du att du röstade som dina stöttare tyckte att du skulle i den mest kritiska fråga och kanske den enda fråga där vi Turkar verkligen brydde oss?!

Är det i filosofi med våran religion att göra tvärtemot vad dina väljare anser i folkmordsfrågan? Tvärtom valde du att stämpla våra äldre som mördare trots att det var våra äldre som blev mördade, har du rent samvete för detta?!

Jag röstade inte på MP eller Kaplan i detta val, tvärtom, jag valde M då vi (Turkar) åtminstone där har en vänligsinad poltik mot vårt hemland.

Jag fördömer Kaplan och hans agerande och önskar honom alla olyckor i värden efter sitt svek mot den turkiskagruppen i Sverige.

För att tala i Kaplans språk, Allah är nog inte nöjd över att du syndat Dude!

Barbarbaba sa...

Hmm var det inte så att han la ner sin egen röst efter han gjort en deal med sina språkrör om att även dom 2 la ner sina röster, alltså fick han 2 pers att lägga ner sina röster som egentligen hade röstat för ett folkmord...

Killen har i framtiden chansen att bli ledare för MP, i mitt tycke borde alla turkar ställa sig bakom honom.

Anonym sa...

Ställa sig bakom en landsförrädare!?
Du har verkligen ingen koll på verkligheten....
vakna för i helvete

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Kaplan är en SVENSK riksdagsledamot med turkisk bakgrund. Många turkar litade till honom för att föra fram deras sak. Han svek det förtroendet...

Emre

Anonym sa...

Min komentar var till "barbarbaba"
Hur nu man kan kalla sej för ng sånt!?
Emre ... ta det här rätt nu!
jag skiter fullkomligt vad han har för pass....
för mej räknas BLODET....
så hur han kan vara svensk är för mej en gåta ...
o ännu mindre förstår jag inte hur han har TURKISK bakgrund!

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Jag vet, o jag hade hoppats på att du inte skrivit det du skrev. Jag förstår vad du menar, men att koppla det till "blod" är typiskt Europeiskt. I Europa tycker man inte om multikulturella samhällen, därför är det blodet som avgör. Är det så i tex Turkiet eller USA ?

Emre

Emre

Anonym sa...

Jag är verkligen trött på den diskussionen som har förts om Mehmet Kaplan. Det kommer ut en massa konspirationer från den ena till den andras käft. Uttalande som obildade människor brukar använda sig av, och detta ger mig avsmak!
Folkmordsdebatten har förts i ca 20 år och detta har inte uppmärksammats från turkarnas sida förrän i år (!). Det finns en del som är politisk aktiva med turkisk påbrå i Sverige. Varför har dessa personer inte uppmärksammat detta i tid och mobiliserat det turkiska folket? Jag tycker att det är fel att skuldbelägga Mehmet. Det är som kommenteraren på bloggen, barbarbaba, säger att Mehmets avståndstagande i omröstningen var pga av ett deal. Även om han skulle rösta skulle resultatet bli densamma! Mehmet tog inte beslutet om sitt avståndstagande på egen hand heller. Han har i samråd med andra turkar som företräder turkar utåt (personer som turkar brukar se upp till, nämner inga namn) i olika sammanhang kommit överens om denna strategi i hopp om att omröstningen får avslag. Olyckligtvis blev det inte som man hade tänkt sig. Att kalla någon för landsförrädare på grund av detta finner jag orationellt. Det största förräderiet har turkarna i Sverige gjort och skapat själva genom att vara passiva! Problemet är inte huruvida Mehmet röstade eller ej, utan det ligger som jag nämnde turkarnas passiva tillstånd i de senaste 50 åren i Sverige samt att riksdagen inte är en plats för att ta beslut om utrikespolitik. Man bör se över detta sätt att arbeta i riksdagen.
Som tur är det så att när det gäller utrikespolitik har inte riksdagen det sista ordet. Det är regeringen som har beslutanderätten. Därför behöver vi skapa lobbygrupper och vara mer aktiva! Jag ställer mig bakom Mehmet. Jag har inte sett någon annan kompetent person med turkisk påbrå inom politiken ännu.

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Vi har en lobby grupp, o jag sitter med i den .. Men tyvärr så är vi för få, det är inte många som vill lägga ner den tid o energi som krävs för att hålla något sådant vid liv. Är du villig så får du gärna höra av dig..

Oavsett antal i riksdagen, så representerar Kaplan många turkar som lagt sina röster på honom. Därför borde han ha agerat annorlunda än vad han gjorde.

Jag kommer synas mer nu. Jag har nominerats till en fin post för moderaterna. Så till nästa val kanske antalet med turkisk bakgrund ökar.

Emre

Anonym sa...

Det är jätte bra att en lobbygrupp har startats! Jag stödjer mer en gärna sådana sammanslutningar. Men jag vet inte om ni vill ha mig där för att jag har en position inom Mp. Jag tycker att det är bra att du har tagit initiativet inom politiken.

Förtydligande angående vilka som röstade på Mehmet Kaplan så är det tyvärr inte tack vare turkar i första hand som han har sin nuvarande post. Vissa turkar ville inte rösta på honom för att han är religös, andra för att han inte kommer från en viss ort i Turkiet. Och sen finns en liten grupp som har konspirationsteorier att han är kurd, eller något annat.

Sancak Beyi Emre sa...

Alla som har ambitionen och samma mål är välkommna oavsett politisk riktning eller andra åtskiljande faktorer. Så länge man kan sin sak.

Jag känner till detta, men att som turk, som rör sig ganska mycket bland turkar, lägga ner sin röst under motsvarande förhållanden är fel. Finns inget annat säga faktis om de, så länge han inte delar uppfattningen som de flesta turkar håller. ÄR han av den åsikten skulle han vara klarare med det.

Men nu har det skett och det är över. Även om många är bittra, så måste man vidare.

Emre

Barbarbaba sa...

En liten rättelse Emre, Mehmet behöver idag inte dom turkiska rösterna, killen plockar minst 100 tusen röster utan turkar. Han har sveriges muslimer bakom sig och det räcker väldigt långt. Han kämpar ändå för turkar vilket han inte ens behöver egentligen för han har ingen skyldighet till det.

Att säga att han har svikit dom som röstat på honom är fel då logiska beräkningar visar att han inte sitter där med hjälp av Sveriges turkiska befolkning...

En sak som jag skäms enormt för är hur sjuukt dåliga vi är på att rösta, hur ska man ens starta en lobbygrupp när ens egna grupp inte kan ta sig tll röstlokalerna. TUFs val kampanj var ett försök men med facit i hand ett totalt misslyckande...

Sancak Beyi Emre sa...

Barbar:

Det stämmer.. Jag jobbade inte i Sthlm den här gången. Vi höll oss till Malmö o Göteborg. Se valresultaten.... Bland turkar så tror jag vi fick en ca 50-60% ökning på röstande. O de fick S fästen att skakas om. Så jag tar inte åt mig av den kritiken, däremot så finns det de som bör göra det.

Det stämmer säkert. Men med handen på hjärtat, hur fan kan man göra de han gjorde ?

Emre