onsdag 31 december 2008

Nyårs hälsning!

En nyårs hälsning på de språken jag delar land, identitet och blod med.
OBS. De språken jag kunde hitta nyårs hälsningar på. Så fattas det något språk hoppas jag att mina bröder inte arga.



Altay Türkiska: Slerdi cangı cılla utkup turum!

Azerbaycan Türkiska: Yeni iliniz mübarek olsun!

Başkırt Türkiska: Hizzi yangı yıl menen kotlayım!

Çuvaş Türkiska: Sene sul yaçepe salamlatap!

Füyu Kırgızska: Naa cılıngar guttug bolsun!

Gagauz Türkiska: Yeni yılınızı kutlerim!

Hakas Türkiska: Naa çılnang alğıstapçam sirerni!

Karaçay-Malkar Türkiska: Cangı cılığıznı alğışlayma!

Karakalpak Türkiska: Canga cılıngız kuttı bolsın!

Karay/Karaim Türkiska: Sizni yanhı yıl bıla kutleymın!

Kazak Türkiska: Janga jılıngız kuttı bolsın! veya Janga jılıngız ben!

Kırım Türkiska: Yangı ılıngız kaırlı (veya mubarek) olsun!

Kırgız Türkiska: Cangı cılıngız kuttu bolsun!

Kumuk Türkiska: Yangı yılıgız kutlu bolsun!

Nogay Türkiska: Yanga yılıngız men!

Özbek Türkiska: Yengi yılıngız mübarek bolsun!

Sarı Uygurca Türkiska: Ak éy yahşi mo!

Şor Türkiska: Naa çıl çakşı polzun!

Tatar Türkiska: Sezne yanga yıl belen tebrik item!

Tuva Türkiska: Caa çıl-bile bayır çedirip or men!

Türkiyet Türkiska: Yeni yılınız kutlu olsun!

Türkmen Türkiska: Teze yılınızı gutlayaarın! (Irak Türkmenleri) Yengi iliyiz (iliwiz) mubarak olsun!

Uygur Türkiska: Yengi yılıngızğa mübarek bolsun!

Yakut Türkiska: Ehigini şanga sılınan eğerdeliibin!



Till mina övriga landsmän:

Assyriska: Shata brishta!

Kurdiska: Sare sale te pirozbe!

Svenska: Gott nytt år!




GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA !
Önskar: Emre

4 kommentarer:

Herr redaktör sa...

Gott nytt år på dig med Emre! Men ärligt talat... Går du inte lite för långt med den de tre halvmånarna (som idag brukas as turkiska romantiserande fascister) och utpekandet av Malm som är turkofob?

kendine iyi bak!

Sancak Beyi Emre sa...

Volkan:

Bilden jag har är på Ulubatli Hasan. De tre månarna är även dem symboliska, men beroende på tidepok så betyder dem annorlunda.

Notera att jag kallar mig "Sancak Beyi", som var fan-herrar i ottomanska rikets gräns områden, de ansvarade för att allt gick rätt till och försvarade områderna och främst fanan.

Ulubatli Hasan var den som satte fanan på Konstantinopel efter att ha blivit genom borrad av 27 pilar, han stupade inte förren han såg att fanan var beskyddad av andra ottomaner.

Jag försvarar "fanan" från idiotiska påhopp och använder mig av historiska symboler och Hasan, lite för att få fram den typen av frågor du ställde.
Det är det budskapet jag vill få fram.
Jag är långt ifrån MHP & CHP anhängare! Faktum är att jag inte stänger in mig hos något specifikt parti eller inriktning ens i Sverige. Jag hoppas du förstår mig bättre nu.

Emre

Anonym sa...

Du är så cool att det isar om dig killen. Vilket svar och vilka argument. De håller stå på dig vet jag!

Anonym

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Sånt värmer alltid ! får en att veta att man inte sitter och skriver i onödan ! TACK !