söndag 15 februari 2009

Happy 10th Anniversary On Apo Day !!

Nu är det exakt 10 år sedan terrorist ledaren Abdullah ”Apo” Öcalan greps av Turkiska säkerhetsoperatörer i Kenyas huvudstad Nairobi. Jag är inte helt säker på om det var MIT (turkiska säkerhetstjänsten), SAT (turkisk motsvarighet till amerikanska NAVY S.E.A.L.S.) eller röda baskrarna (ett mycket kompetent specialförband som kan- och gör det mesta), vilket inte spelar en allt för stor roll, för djuret sitter i buren nu! Hans straff ändrades från dödsdom till livstids fängelse. Turkiet är längre än USA på den fronten, vi har tom ratificerat FN:s konventioner om barn- och kvinnors rättigheter, vilket inte våra NATO allierade vapenbröder gjort. Hur som helst, så har den här förvridna bergs-kommunist/revolutionären galna förmåner på sin ö Imrali. Han får käka middagar med politiker, träffa sina advokater och skicka direktion till PKK och DTP, sprider rykten om att han blivit förgiftad/om friserad/slagen, som i sin tur skapar upplopp bland sina sjuka anhängare som river ner allt de kommer åt. Påminner lite om gräshopps invasionen i forna Egypten ibland, men sen blir det en massa gnäll när poliser går emellan….. Antar att dessa uppfattar det som en demokratisk rättighet att bränna ner städer, bilar och kasta allt man kommer åt på polisen. Inte nog med att man ställer till diverse saker i Turkiet, nu har det även bli än tydligare vad dessa puckon gör i N.Iraks kurdiska självstyre, som min goda vapendragare Osman berättar om.

Något som förbryllar mig är Öcalans feghet. Jag tror inte att mannen någonsin avlossat ett skott mot någon, utan alltid skickat- och uppmanat unga människor (som han lurat) mot en säker död. Han har innan sitt gripande varit ben hård och följt en sjukligt punktlig kommunist/lenninist/maoist linje, men nu förespråkar demokrati (!) som lösning för konflikten. Med lurat menar jag hans sätt att rekrytera folk genom att lova folk borgmästarposter ”efter revolutionens genomförande” osv. Sen att han vid sitt gripande säger att han ”älskar Turkiet och vill stödja landet på det sett han tillåts” är ytterligare ett bevis på mannens sjukhet. Det är nog få som idag tycker något positivt om Saddam Hussein, men jag beundrar mannen på det planet att han, även innan han avrättades så stod han fast vid sin sak (hur galen den än må vara i våra ögon) in i det sista för att han trodde på det så starkt. Öcalan däremot sålde ut alla sina anhängare med en gång, men tog allt tillbaka och kör något mellan ting nu från finkan.

Jag har suttit och väntat på upplopp och andra djuriska beteenden från dennas anhängare, och självklart gör dem mig inte besvikna! Jag hoppades på utveckling och dialog inför det nya året, men när folk tar till stenkastning och andra primitiva sett att göra sin röst hörd så tappar jag allt hopp om en fredlig lösning.
Något jag tycker är lustigt är att, Diyarbakir som anses vara ett "PKK fäste" bara lyckades samla 2000 personer för sitt årliga Apo Day firande :P


HAPPY APO DAY FOLKS !


Emre

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror jag läste nånstans att det var här i europa om det var i Sverige eller nåt annat land som folk (kurder) gick och demonstrerade för özcalan..as if anyone cared

Sancak Beyi Emre sa...

Bahlool:

Idioter finns överallt .. Dem gapar, skriker och river vart helst dem kan ! Men man ska inte dra alla kurder över samma gräns, PKK anhängarna är en minoritet ! Men som sagt, jag undrar hur de Europeiska staterna skulle reagera mot en "frige Al Qaida medlemar i finkan". Härligt att man ser skillnad på terrorist och terrorist !

Emre

Anonym sa...

Ett bra Blogginlägg måste jag säga.

Att PKK fortfarande stöder Apo helhjärtat trots att han gjort avbön på allt som han tidigare stod för
måste nog bero på en fruktansvärd hjärntvättning även med extrema sekteriska mått mätt.

Jag menar till och med församlingen i Knutby hade stake att ta avstånd från Helge Fossmo trots att han ansåg att representera gud här på jorden.

Sancak Beyi Emre sa...

Murat:

Sagol kardes ! Många har klagat över att klippen och innehållet i inlägget varit för grovt, men jag hittar inte "rena" klipp på apo .. Sen förtjänar han en hel stryk också !

Jo, det blir ju mer och mer uppenbart, även för den expressen läsande pensionären i Sverige som tycker att Turkiet är "hård och brutal" att man i verkligheten har att göra med en hjärntvättad sekt som man oftast ser på film ..

Speciellt en man som tar avstånd från alla sina tidigare handlingar, målsättningar och ideologi hyllar man än idag.. Patetiskt... Vart är männskligheten på väg ?

Emre