torsdag 5 februari 2009

Är alla poliser rasister?

Nu är det aktuellt igen med rasistiska och hotfulla poliser. Efter upploppen i Rosengård i Malmö blev det aktuellt igen, då vissa polisers hotfulla och rasistiska beteende blev återigen aktuellt. Just i Malmö så är det ”vanligare” med rasistiska och hotfulla poliser än någon annanstans i Svea Rike känns det som. Den perioden jag studerat i Malmö har gett mig en någorlunda uppfattning om hur polisen agerar i Skåne, som inte direkt motarbetas av media. Jag ska berätta tre historier om mig och min omgivnings erfarenheter av polisen som studenter.

Historia 1- Avundsjuka över att en utlänning går hand i hand med en ljus tjej, samma kväll som SIBYLLA burgarna smakade illa.
Min erfarenhet av Malmö polisen är allt annat en positiv. Jag och en tös gick igenom Malmö centrum en kväll och var på väg till högskolans studentpub, när vi helt plötsligt blev stannade av en polis bil som krävde att få se på vår legitimation. Jag frågade vad anledningen var för att de frågade efter legitimation och fick svaret, ”du är alltså en av de där kaxiga, lägg ner skitsnacket och visa Id-kort”. Då slog det slint för mig, är jag inte misstänkt för något, så visar jag inte mitt legg och speciellt inte för människor som inte fått tillräkligt med uppfostran hemma om hur man tilltalar människor man inte känner. Jag vägrade och bad dessa dra åt helvette med finare ord, dem var trots allt fyra stycken och poliser dessutom. När det blev tydligt att dessa skulle ställa till ett helvette för mig efter diverse elaka kommentarer, så gick flickan jag var med och visade sitt id-kort, men jag vägrade fortfarande, jag hade inte gjort något och dem kunde inte motivera varför jag skulle behöva identifiera mig… När jag trodde att jag skulle få uppleva de historierna jag hört sen jag var liten skulle hända mig, så pep det till i deras radio. En av poliserna gick in och snackade i radion i några sekunder och bad de andra sätta sig i bilen. Efter några sekunders utbyte av ondskefulla blickar så satte de sig i bilen och körde iväg. Antagligen så var dem griniga över att Sibylla burgarna vid högskola området smakade sämre än vanligt eller så var de bara nyfinka på vem denna praktiga ”blatte” var som talade bättre svenska än dem själva och som dessutom hade en svensk flicka i armen som var sötare än frugan som väntar på dem hemma….

Historia 2- Samma fråga två gånger en för tidig morgon blir en gång för mycket.
En morgon på väg till skolan går jag förbi McDonald’s (som förövrigt måste vara den sämsta i Sverige)i rosengård på väg till bussen. Detta är en helt vanligt morgon, fin som vanligt… Iaf, halvvägs till hållplasten Ramels väg så kör en Volvo upp bredvid mig på vägen och frågar vart jag är på väg och varifrån jag kommer. Mamma har lärt mig att inte prata med främlingar, så jag säger ”det ska du skita i” till den som satt i förarsätet. Då blir det lite mer livat, då jag fattar att dessa är poliser för dem påpekar att det är avspärrat och kontroll vid hållplatsen. Jag tackar för upplysningen och undrar vad fan dem tänker med, om jag hade varit en gatubuse så hade jag fan inte gått med böcker i handen läsandes sju på morgonen. På hållplasten senare så står det några polisbilar och poliser (dessa följer ofta med i ett paket erbjudande) och velar runt. Jag står tyst och läser vidare med min musik i öronen utan att bry mig om vad dessa ”demokratins väktare” har för sig, för jag litar i vanliga fall på att polisen (iaf den svenska) gör sitt jobb korrekt och är samarbetsvillig när jag behandlas rätt. Men icke, utan en jätte stor skäggig monsterpolis (han var fan lik Shrek, öronen och den gröna nyansen var det enda som fattades) kommer fram till mig och frågar om jag sett eller hört något om händelserna kvällen innan, jag svarar nej och frågar vad det är som har hänt. Jag får inget svar, men han passar på att fråga var jag bor och vart jag är på väg… Återigen så räddas jag (eller kanske polisen) av ringklockan som låter oss slippa en verbal duell, för min buss hinner fram! Visst kan jag tänka mig att polisen behöver fråga runt, men varför gå fram till den enda med utländsk utseende på hållplatsen bland ca. 10-tal studenter som kommer från samma studenthem och ska till samma skola är min fråga…

Historia 3- Fulla studenter som orsakar en polisiär mobilisering.
Några av mina klasskamrater har handlat inför en förfest hemma. Dessa stiger lugnt och stilla in sin lägenhet och låter rysk vodka flöda i massor. Dessa blir ganska snabbt fulla och festar loss som alla studenter med alkohol i blodet. Men just den dagen så har en kvinna blivit misshandlad och rånad av tre grabbar med ”invandrarbakgrund” (älskar detta signalement) och när polisen får in ett samtal att tre personer (mina vänner självklart) som passar in på denna ljuvliga beskrivning så rycker de ut med hundar och hela kittet till studenthemmet dessa bor på.
Dem drar vapen och knackar på dörren. En av mina vänner öppnar dörren och ser pistolerna och stänger igen dörren av rädsla, släcker lampan och dessa tre alkoholiserade gossar gömmer sig under sängen. Polisen identifierar sig och hotar med att slå in dörren. En av dem sansar sig och öppnar dörren. Dessa blir snabbt förhörda över vad dem gör i lägenheten och vem som bor här, dem får visa legg och nästan bli uppätna av hundarna. Sen förstår att polisen att de begått ett misstag, och att dessa inte var just dem med ”invandrarbakgrund” dem sökte efter, utan att dessa bara var fulla studenter som skulle festa till det. Polisen hade hyggligheten att be om ursäkt och önskade dem en trevlig kväll. Så kan det gå…


Det jag vill visa med dessa historier är att inte bara polisen, utan alla människor har förutfattade meningar. Men när polisen är involverad så orsakar det större skada. Jag hade turen att få studera Professor Peter Hervik som är en av världens främsta forskare inom rasism och nationalism, som menar på att rasism bara kan ändras genom kunskap och kontakt om/med ”den andra”. Jag säger inte att hela svenska poliskåren är rasister, precis som på övriga plaster så finns det rötägg och jag kan inte heller med handen på hjärtat säga att jag inte har fördomar och förutfattade meningar. Men tricket är att jag tyglar dessa bättre än vad poliserna i senaste fallet om Rosengård gjorde. Om jag under min period i Malmö fått erfara sådant så vill jag inte ens tänka på vad de ”infödda” har fått uppleva. Mitt förtroende till polisen har inte ändrats pga. Dessa incidenter, utan tvärtom har jag lärt mig att det finns sådana människor överallt och att det är dem så får mest förstasidor i tidningarna. Det är viktigt att man inte drar alla över en och samma kam. Hur skulle samhället se ut om vi inte hade lagar och poliser som upprätthåller dessa? Anarki och terror…. Dessa herrar och damer i blå jobbar dessutom med knappa resurser, visst ska vi ge dem kritik, men glöm inte att uppskatta deras jobb ibland också !


Rötäggen som ger polisen dåligt rykte


Emre

8 kommentarer:

Anonym sa...

wow...känns skönt å veta att jag själv inte är den ende som haft problem med dem, utan att ha gjort nåt. Polisen i Sverige, särskilt i skåne är färgade av rasism, däribland poliser som är invandrare men som antagit det här jargonget.

Anonym sa...

Bra att du behandlar även svenska förhållanden och polisernas ageranden samt uttalanden om hur de ser på ungdomar med utländsk härkomst, främst i Skåne. Det mest anmärksvärda är att polischefen kände till det som yttrats. Han agerade inte för det tyckte han hörde till i vardagen, en petitess.

Jag blir riktigt mörkrädd när män med både batonger och pistoler i hölstret gör sådana uttalanden.

Mamma med utländsk härkomst

Sancak Beyi Emre sa...

Bahlool:

Vad ska jag säga, efter att jag skrev inlägget så läser jag att polischefen kännt till uttalandet och att det nu lagts ner.. Det är nästan så att jag ska skita i allt jag lärt mig och vara extremt reserverad mot dem.

Mamma med utländsk härkomst:

Jag ska börja ta upp mer saker som berör mig, och däribland poliser som verkar älska att jävlas med folk utan ett "typiskt västerländskt utseende". Jag kommer från och med nu be polisen visa sina tjänstebrickor och ringa stationen och få dem bekräftade innan jag ens pratar med en av dem. Även jag är mörkrädd !

Emre

Anonym sa...

Skrev ett nytt inlägg det visar sig att man utbildats i att säga rasistiska uttalanden och då har man också haft chefer som vetat om det men varit tysta.

http://www.bahlool.se/archives/1738

Anonym sa...

Jag läste att dessa poliser slipper åtal och därmed kan fortsätta att arbeta. Det betyder i sin tur poliserna kan fortsätta att trakassera ungdomar som ni. Jag tycker invandrar-föreningar ska gemensamt gå ut med en skriftlig protest.

En mamma

Sancak Beyi Emre sa...

Det stämmer, det var tydligen inget olagligt i de dem gjorde och sa .. Så min tillit till polisen sjunker nu, oavsett vad jag skrev i inlägget, så är jag ganska så orolig över utvecklingen ..

Emre

Anonym sa...

Jag vet hur det kan kännas att behandlas illa av polisen.. Själv blev jag och mina 3 andra kompisar stoppade i Backa i gbg för ett par dagar sen. De bara stoppade oss och frågade vad vi gjorde, var vi vart och vart vi var på väg. När jag själv frågade varför de ville veta detta så undvek de att svara och försökte byta samtals ämne och få veta mer om oss och vad vi gjorde. Jag vägrade ge mig och tillslut så gav de upp och bestämde sig för att vi inte hade någonting för oss.
Att polisen kommer och pratar med oss är vanligt fast saken är att det fanns en större grupp med bara (vill inte verka rasistisk på något sätt) en massa svenskar. De var både fler än oss och något äldre. Fast trots detta valde polisen att komma fram till oss 4 små "blattar" och se vad vi hade för oss. Jag tror faktist att några av dom svenska killarna var fulla, fast det hade inte polisen några problem med. De var för upptagna med "blattarna" som sprang runt på deras torg.

Mvh D

Sancak Beyi Emre sa...

D:

Ja så kan det gå ibland, men alla poliser är inte sådana, viktigt att minnas det. Kan hända att just ni träffade på sociala poliser som ville lära känna områdets ungdomar bättre och bygga sitt bristande förtroende.
Jag ser hellre att polisen jagar brottslingar än ungdomar som dricker alkohol. Den biten får föräldrarna sköta !

Emre