måndag 2 februari 2009

Skillnaden mellan Hamas och Israel

Jag är trött på alla partiska och ogenomtänkta kommentarer om den senaste konflikten mellan Palestina (egentligen Hamas) och Israel. Jag får höra kommentarer från diverse håll att Israel har all rätt att försvara sig, att Hamas startade konflikten genom att skjuta raketer i blindo osv.
Vilket är rätt, Hamas sköt och Israel har all rätt att försvara sig. Men hur man försvarar sig kan man disskutera

Med facit på hand så undrar jag, vad fan är skillnaden mellan Hamas och Israel? Vi har översållats med bilder på Hamas avrättningar och döda palestinska civila (främst barn som fått mig att reagera). Men det är ingen som sätter sig ner och tänker, Hamas vet vi i väst inte är några godingar som inte drar sig för att använda vapen i sin politik, men vad gör Israel? Har man inte bombat ganska så okontrollerat bland civila? Fosfor som nästan är samma sak som Napalm har skjutits in bland folkmassor, det är ju för fan ett brott! Vi måste komma ihåg att stater har mer att stå i än terrorister!

Israel som stat har ett ansvar att visa världen att terrorism inte bemöts genom att göra samma skit som terrorister gör. Man kontrade Hamas hemmagjorda raketer som störtar oftast på tomma områden, med extremt precisions kraftiga bomber och granater som sållat enormt lidande bland civila. Vad visar detta? Jo, Hamas skjuter i blindo, kanske för att man inte har samma förutsättningar eller för att man verkligen avskyr alla Israeliter, vad vet jag? Jag är inte tillräkligt insatt för att kommentera. Men Israeliska krigsmakten har tillgång till att träffa sina mål på mils avstånd med 5m avvikning från målet, man kan även sitta lugnt i en bunker och titta på kamera bilder från drönare när dessa träffar.

Israel gör samma sak som Hamas, notera att Hamas är en terrorist organisation och Israel en stat, fast man har möjligheten att näst intill inte behöva beröra och förstöra civilisternas tillvaro i den utsträckningen man gjorde.

Så min fråga är vad är skillnaden mellan Hamas och Israel? Resultatet av våldet är desamma, förutom att Israels krigsmakt är effektivare och Hamas inte har samma förutsättningar som sin motpart.

Svaret på titeln: Vad egentligen skiljer dessa två aktörer åt?
Aboslut ingenting! Hamas utnyttjar civilas lidande för sin politiska kamp och har som man påpekat gömt sig bland civila folkmassor och byggnader. Hamas är skit, men Israel med bättre förutsättningar gör samma sak. Jag tar de civilas sida, Israeliter som Palestinier...



Oacceptabelt att så många civila dör med denna teknologi!




(Varning till känsliga tittare)

















En palestinier grips, misstänkt självmords bombare. Inga konstigheter.


Läggs ner för visitering. Inga konstigheter.
Kläs av för visitering. Att det är offentligt är lite illa, men man överlever.

Kläs av till fillingarna, ingen bomb eller vapen hittad, vi tackar för sammarbetet, du får gå.
Inte, man väljer att sätta en kula i skallen på killen som var på väg till jobbet.






Liknande situation, men killen överlevde kravall kulan som kan vara dödlig på närmare avstånd än 10m.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Några skillnader ;):
1 Israel är den "enda sanna" demokratin, enligt dem och västvärlden.
2. Israel ockuperar palestina. Enligt FN ska de sluta upp med det.
3. Israel har missiler, som du nämnde, som är kirurgiska och inte ska skada så många civila medans Hamas har missiler, som är av gamla modeller.
4. Även när Hamas inte skjuter (som senaste dagarna) får de skulden för det av Israel. I dagarna ser vi att det är Abbas, palestiniernas president som är bästa vän med Israel, grupp som skjuter missiler, även när Hamas bett alla att hålla fred.
Ändå blir Hamas anfallna

Sancak Beyi Emre sa...

Bahlool:

Där har vi fler skillnader. Men jag tycker fortfarande att både Hamas och Israel bör anstränga sig för att inte drabba civila. Israel har möjligheten, men Hamas bör anstränga sig ännu mer för att inte träffa civila, även om Israel inte gör de, så bör man i så fall visa omvärlden att man är bättre än dessa!

Emre

Anonym sa...

Där håller jag med dig till 100% hade Hamas slutat vara såna fanatiker och försökt bättre med mindre våld mot civila, så hade de vunnit kriget för länge sedan. Nu har de gjort det lätt för USA och Israel att kalla dem för terrorister, även när USA och Israel är dem som drabbar civila mest av alla

Anonym sa...

Den som , vare sig enskild person, israel eller ledare för ett land, inte förstår att Hamas kämpar mot en ockupationsmakt är antingen inte är sin sinnenasbruk eller antiarab.

Det är nämligen lagstadgad i många länder att vara antisemit, vilket i och för sig är helt rätt, det är dock helt fritt att vara antiarab och dessutom försöka utrota dem. För det är precis vad Israel gör försök till genom att använda okonventionella vapen som fosfor bomber.
Israel ockuperar ett land och folket där motsätter sig ockupationen med hemmagjorda bomber och stenar.
Säg den som inte skulle göra det samma för sitt land och sitt folk.

Palestinier gör dessutom det som judarna gjorde i varje land som ockuperades av Nazityskland.

Hamas har dessutom vunnit ett val! När västvärlden manar till demokrati och fria val så gäller det inte för Palestina!

Snacka om moralisk förfall!

Anonym sa...

länkat till dig, kanske folk som vill veta hur PKK funkar och deras propaganda finner intresse i dina inlägg brorsan

Anonym sa...

Varje individ som lever under ockupation har rätt att föra krig mot ockupationsmakten. Därmed har palestinier i Palestina rätt att föra krig mot staten Israel. Detta finns till och med som en stadga i FN.
Hamas som många i västvärlden tyvärr inte ser som en part, har faktiskt vunnit ett val och är en legitim part till Israel.

Västvärlden, med USA i spetsen, väljer att bortse från detta faktum.

Så Sancak Beyi Emre ditt argument om att Hamas bör sträva efter att inte bör skada civila är helt rätt. Man bör dock ta i beaktan att civila i Israel valde att stå på höjder och applådera varje bomb som föll över Gaza. De såg de som en utflykt de kunde ta med sig sina barn på.

Det som är underligt är att ett folk har har varit förintelsens offer väljer att utsätta ett annat folk för exakt samma omänskliga lidanden. Det finns således stora paralleller med gårdagens Nazityskland och dagens Israel.
Icke att glömma; vilket land än Nazityskland än ockuperade, motarbetade judarna dem.

Sancak Beyi Emre sa...

Bahlool:

Gör det, deras sanna ansikte måste fram ! De sprider propaganda som HIV, föreslår att även du knackar ner på dem då och då ;)

Anonym:

Vad ska man säga? Jag vet vad jag skulle göra om Sverige eller Turkiet hamnade i krig iaf.. Men USA spelar musiken och våra politiker i väst dansar efter den i Country mannér.

Man kanske bör fråga britterna vad de tyckte om Israelerna innan dem drog sig tillbaka...

Jag anser att Israel uppkom på fel grunder, på fel plats. Västvärldens samvete borde ha gått ut över Tyskarna och inte Palestinierna. Men idag finns staten Israel, ett folk som fått utstå så mycket under en så lång period bör veta bättre tycker jag och lösa konflikten ! Frågan är bara om man ens tagit lärdom av historian och har idag förståelse för Palestina... Vi får hoppas på att man gjort det och att en förändring kommer inom en snar framtid.

Emre

Anonym sa...

Heja Sancak!!
Du har en skön style grabben!!

Tugce

Anonym sa...

Ayakkabı fırlatma sırası sende!
Iraklı gazetecinin Bush'a ayakkabılarını fırlatması internette oyunlara ilham kaynağı oldu.
İngiliz Alex Tew tarafından tasarlanan internetteki "Sock and awe" (pabuç tabanı ve korku) oyununun amacı kürsünün arkasına saklanan hareketli Bush'un kafasına 30 saniye içinde ayakkabıyı isabet ettirmek. Başına ayakkabı isabet eden Bush'un ifadesi değişiyor ve yüzü morarıyor.

Oyunda, basın toplantısı sırasında Bush'un yanında bulunan Irak Başbakanı Nuri el Maliki de unutulmamış. Bush, ayakkabılardan kaçarken Maliki de kürsünün sağ köşesinde saklanıyor.

İnternette "www.sockandawe.com" adresindeki oyunu şimdiye dek oynayanlar Bush'un kafasına 1,7 milyondan fazla ayakkabı isabet ettirmeyi başardı.

Alex Tew'in oyununa verdiği isim de tesadüf değil. Tew'in ABD'nin Irak harekatı esnasındaki askeri stratejisine verdiği isim olan "Shock and awe"den (şok ve korku) esinlendiği belirtildi.

Sancak Beyi Emre sa...

Tugce:

Tackar ! Tempot avtar inte, det lovar jag ! Men tog du precis en replik ifrån Djungelboken?

Emre

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

hehe, den känner jag till! Jag har redan varit och slungat skor på Bush, och han var fortfarande president då !

Slunga även du en sko på Bush, verkar ju vara så poppis nu förtiden överallt .. Fasten varje unge från Turkiet vet att när mamma eller pappa tar av sig skon så är det bäst att söka skydd, ytterliggare en aspekt amerikanerna är efter på! Enjoy:

www.sockandawe.com

Anonym sa...

Emre hur förhåller du dig till Seyfo? Har det begåtts ett folkmord av de osmanska riket? vad jag har förståt så förnekar den turkiska staten detta. Hur ställer du dig till kurdfrågan? Med kurdfrågan menar jag inte PKK frågan utan kurd frågan? Jag vet att den turkiska staten har tillåtit EN kurdisk kanal, hur många turkiska finns det? Vad jag har förståt så finns de runt 20 miljoner kurder i turkiet, räcker de med en kanal? Tidigare så har kurdiska språket och färgerna på den kurdiska flaggan förbjudits. Hur förhåller sig turkar till det nu?

MVH D.B

Sancak Beyi Emre sa...

DB:

Seyfo är något jag inte har tillräkligt med information om för att uttala mig korrekt om, men jag kan säga som så här. Om Osmanska riket skulle under freds- eller krigstid vilja utplåna någon grupp, så hade detta skett... och detta utan några överlevande. För den kapacitet och kompetensen besatt man. Detta kan du läsa mer om i Edward J. Erickson,Ottoman Army Effectiveness in World War I: A Comparative Study (dock så är boken väldigt dyr).

Sen rent juridiskt så kan inte ottomanska riket ha begått något folkmord överhuvudtaget, då konventionen angående folkmord inte kommit till förren slutet av WWII, och man kan inte dömas för ett straff som inte fanns. Min inställning är att, påsåendena är en bricka i större politiska spel som grundar sig i egen intressen. Självklart nekar jag inte till att människor dött vid dessa tidpunkter. Men man får inte glömma att detta var andra tider, med andra värderingar och att inte ens med dagens konventioner skulle kunna klassa dessa som folkmord. Sen kan man ju bara titta på dagens väpnade konflikter, hur löser USA:s hypermoderna armé och dess allierade än idag uppror under sina kampanjer världen över? Sen undrar jag varför Turkiet i så fall skulle anklagas för något ett annat rika skulle ha gjort ?

Kurdfrågan är ytterst komplex och bred. Men min inställning är precis som statens, att alla mina landsmän ska få njuta av samma rättigheter och ha samma skyldigheter.

TRT Ses eller TRT 6 som är den nya kurdiska talande kanalen i Turkiet är en fin gest som bryter tabuer. Vad jag förstått från din fråga så tycker du att det är för lite kanaler om man jämnför med antalet Turkiska. Hur många kanaler har samerna i Sverige? Urbefolkningen i USA? alla minoriter i Frankrike? De ca. 15 milj kurder i Turkiet har nu en kanal efter många om och men, och det ser jag som en bra början, men hur många det slutligen blir vet jag inte, men jag ser en tydlig utveckling.

Jag har absolut inte några problem med att några av mina landsmän talar kurdiska i Turkiet, för det händer att även jag får för mig att tala Svenska, Engelska eller lite Spanska ibland. Kurdiskan är ett språk som talas av infödda turkiska medborgare och därför anser jag att det tom borde komma före de andra språken.

När vi kommer till den kurdiska flaggan så måste jag säga att tyvärr pga DTP och PKK så förknippas den med separatism, vilket inte alltid stämmer. Just pga dessa tidigare nämnda grupper så har den synen inte förändrats till det bättre heller. Det är lite som extremisternas sett att använda den svenska flaggan i Sverige idag. Men jag har hoppet uppe och tror på att allt kommer att normaliseras inom en snar framtid och syskonfolken kunna återigen leva i fred precis som sina förfäder.

Emre