onsdag 4 februari 2009

Skillnaden mella Turkiets- och Israel offensiver (utifrån Beyans artiklar)

Återigen så har TSK och Iranska krigsmakten bombat terrorist läger i N.Irak (kurdiska självstyret). Beyan.net är som vanligt väldigt snabba med att rapportera om att det inte är PKK som beskjuts, utan det är civila byar.

Just nu bombarderas byar kring provinsen Sidekan. Attackerna påbörjades för bara några timmar sedan, rapporterar nyhetsbyrån ANF. Tidigare har turkiskt artelleri beskjutit de kurdiska byarna Ermûs, Daila och Sapana i Xakurkê provinsen under ett antal dygn”.

Enligt turkisk media som utgår från Talabanis (IKYB) hemsida som rapporterar om att ”runt 14:00 så flög två stridsplan över den Irakiska gränsen och bombarderade PKKs Hakurk läger” (Hurriyet, Milliyet). Offensiven mot lägren ska ha börjat med helikoptrar (som drog sig tillbaka vid 17:00) och artilleri (som fortsatt i några timmar) (Star).

Den Iranska armén ska enligt samma källor beskjuta PKKs Kandil läger med artilleri. Men även deras granater måste likt de Turkiska bara bita på byar och civil infrastruktur, för USA och Israel skulle hoppa på något sådant med en gång må ni tro och ha en ursäkt att bomba tillbaka Iran till stenåldern.

Sedan fortsätter Beyans ologiska artikel….

Sedan 29 november 2008 har områden i autonoma Kurdistan regelbundet beskjutits av iransk och turkisk militär. Tusentals människor har tvingats fly från sina hem på grund av dessa bombningar. Det är oklart hur många civila som skadats eller dödats”.

Återigen beskyller man Turkiet för att beskjuta civila (vad man nu har att vinna på det?), men det är oklart hur många som dött. Återigen så undrar jag om man inte blir misstänksam och orolig om en familjemedlem inte dyker på några dagar, eller om grann familjen i huset bredvid helt plötsligt försvinner eller att deras hur rasat ihop när de befann sig hemma. Jag har inte hört från något håll, förutom hos Beyan och Roj TV (lika patetiska faktist) som inte kan få sina uppgifter bekräftade någonstans. Enligt beyan så ska hela byar och hus rasa ihop Turkiet ska återigen enligt dessa stolpskott använda vit-fosfor och kemiska vapen osv. Men ingen dör (?!), inte ens PKK går ut med att deras tomtar stupat under dessa offensiver. Jag som trodde att Turkiet köpt teknologi från Israel och USA, för i deras krig funkar det alltid, men man bör kanske lämna tillbaka dessa blindgångare. Tänk om de Palestinska civila haft samma tur, att Israel hade användt humanitära bomber.....

Jag sörjer över flyktingarna i området, verkligen! Det är inte lätt att höra flyg och granater åka över än hela tiden, rädslan är fruktansvärd. Men man bör klaga på Barzani, Maliki och USA för att de inte har kunnat säkerställa sitt eget territorium, så att grannen som blir lidande av det blir tvungen att gå in och lösa det åt dem. Samma oförmåga stärker inte N.Iraks aktier för att bilda en egen stat, då man klart och tydligt inte kan kontrollera sitt eget område så att ens grannar, som man måste stå på god fot med, blir lidande och sura.

Jag vet att jag talar inför döva öron, men snälla Beyan, gör det inte såhär enkelt för mig, hitta bättre källor, få de bekräftade och för gudskull tala sanning, ni behöver inte försöka offerförklara er vid första bästa tillfälle! Det vinner sympati hos de enfaldiga (läs Fredrik Malm), men människor som tänker efter ytterligare en gång förstår att det mesta ni för är sketen propaganda.

Emre

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte, jag har följt händelserna i norra Irak rätt länge och sist turkarna var inne i landet såg jag inga rapporter om civila döda. Igår läste jag i fria (nån slags vänstertidning) att en kurdisk kille jämförde Turkiet med Israel, ville spara artikeln till dig den var rätt komiskt. Där menade man att turkiet använder sig av fosforbomber också ;)

Anonym sa...

Hej Sancak!
Jag tycker du ska agera mot inslag med allvar där sanningshalten är av vikt och inte bara för att en del som du hänvisar till bl a mot folkpartisten Malm och en del kurdiska bloggar. Malm - totalt okunnig inom området uttalar sig ofrenetisk, utan eftertanke. Hans enda avsikt verkar vara att behålla sin lukrativa stol i riksdagen och en eventuell plats i centralt i europaparlamentet. Låt oss hoppas att karln inte kommer så långt. Folk ute i Europa skulle ju tro att alla vi i detta avlånga land var lika sanslösa.

Anonym

Sancak Beyi Emre sa...

Bahlool:

Just precis, efter att det blev uppmärksammat när Israel använde det i Palestina så lärde sig den fanatiska bergs-revolutions gardet ett nytt ord, och självklart var de då tvungna att applicera det på Turkiet. Innan Israels senaste offensiv så har jag inte ens hört ordet användas av dessa freaks.

Sen självklart sätter de sig ner och slår upp det på Wikipedia och låter kunniga... Sen att dem missat att det inte är ett kemisk vapen eller olagligt har dem bara missat...

Att civila inte dött är ganska självklart och det har jag påpekat flera gånger på tidigare inlägg. Jag antar att hela deras värld skulle rasa ihop om det visade sig att PKK propaganda inte stämmde, vilket det inte gör heller... Just därför så är bloggar som min och Osmans väldigt hatade i dessa kretsar.... Men sanningen ska fram !

Emre

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Jag smider mina planer, tro för all del inte att den här mannen sitter stilla i en sekund! Jag ska utveckla min kritik och arbeta från flera håll !

Jag håller med dig, jag vill inte heller bli representerad av en terror stödjande toffel som inte vågar ta ett steg utan att frugan fått säga sitt. Jag undrar hur Turkiets relationer till Sverige kommer att bli om det stolpskottet hamnar i Europaparlamentet....

Men men, sen kan man ju undra om inte Sverige i helhet bör reagera, vad hände med vår neutralitet? Tar vi parti med terrorister nu, när vi inte en hjälpte Finland, Danmark (har jag iof förståelse för) och Norge under andra världskriget?

Än är det mycket krut kvar i denna Turk !

Emre

Anonym sa...

Intressant att dessa byar bombats sedan november 2008 utan att byborna kännt ett behov av att flytta.

Jävla skitsnack säger jag bara!

Byborna är gisslan av PKK!

Sancak Beyi Emre sa...

Osman:

hehe, jupp ! Vi har lyckats klura ut detta, varför har inte beyan gjort de ? Däremot så är den där gisslan kommentaren intressan, pojkarna som steker turkiska bybor, jag undrar hur dem i N.Irak behandlas ..

Emre