tisdag 26 januari 2010

Nej, dem vill faktis inte dela landet!

Inför demokratiseringen i Turkiet så har man gjort mycket undersökningar. Allt ifrån professorer i diverse discipliner till MIT antropologer har sprungit runt för att hitta kärnfrågor och klura på hur man verkställer dessa på bästa sätt. Dessa undersökningar backas självklart upp av statistik. Här är lite av de siffror som visar på att (som jag sagt hundra tals gånger nu) medias bild inte stämmer överrens med verkligheten.

Enligt dessa undersökningar visar det sig att 79% av turkiska kurder och 64% av dåvarande DTP anhängarna inte vill ha en autonomi eller splittra landet. Intressant va? För vad ger media för bild? Jo, kurder är en fara för säkerheten, dem har baktankar med allt och vill splittra landet, men främst att PKK har ett enormt stöd! Motsatsen har bevisats flera gånger, men det är tyvärr den allmänna uppfattningen som medior och framträdande individer bygger vidare på.

Att apo ska gå fri är hela 87% av Turkiets befolkning emot. Bland kurder ligger denna siffra på 64%. Jag hade hoppats på högre siffror, men men. Bland forna DTPare så är frågan om apa 76,5%, vilket inte heller speglar bilden man ger utåt. Det man anser sig ena turkar och kurder enligt samma källa svarar 87% av kurderna på religion.

58% av Turkiets befolkning menar på att demokratiseringen inte kommer resultera en fara för landets säkerheten och land massa.

Jag tror att dessa siffror är så precisa som dessa undersökningar kan bli. Vad säger detta ? Att man ska sluta visa på människor som flockdjur, utan se till verkligheten att vi alla har ett eget förnuft och att föra att ett gäng odågor påstår sig ha hela folket bakom sig, så är det inte sanningen. Siffrorna svider nog för många, och sätter nog ett smil på andra. Men det viktigaste är att Turkiet går framåt, om än problemfyllt (vilket annat land har inte gjort det under liknande perioder?) och gemene medborgare har en trygg och behaglig tillvaro. EU kanske trots allt blir en bra plattform att träda in i (jag vet att jag ändrar mig ständigt i frågan), men i en liberal värld (avskyr att erkänna de) så bör man hålla sig till de starkaste liberalerna, för både ekonomin och freden bygger på vänskap. KÖR HÅRT BAGIS !

Sancak Beyi Emre

29 kommentarer:

Anonym sa...

Sug på den här:

26 jan kl 20:01:
Europadomstolen fällde Turkiet

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna fällde i dag Turkiet för brott mot yttrandefriheten för att ha stängt fem tidningar och fängslat en chefredaktör. (TT)

Sancak Beyi Emre sa...

Uch vad ledsen jag blir. Men har du koll på om redaktören ifråga redan är frisläppt och tidningarna bytt namn ? Som allt annat, antagligen inte... Patetiska sate, öppna arkiven !

Emre

Anonym sa...

Även solen har sina fläckar. Skämtåsido, visst har både turkarna och regimen stora brister både när det gäller mänskliga rättigheter och instituellt.

Rötterna till den stolthet som många känner är djup. Det är irrationella känslor av ett folk vars civilisation ledde delar av världen i århundraden. Drivkraften hos oss turkar är inte bara historisk utan också de yttre försök till delning landet utsätts för.

Vi är en grupp inspirerande människor, i dag i denna blogg, med mål att bygga upp en annan bild av nationen, "Vårt engagemang och beslutsamhet är rotad i vårt historiska och nationella identitet.

Anonym

Anonym sa...

Kan du sova på nätterna eller drömmer om du om armeniska arkiven?! Vad i herrans namn hade Turkiets fällning i EU-domstolen med arkiven?!?

Lagom besatt va?! ;o)

Anonym sa...

Här har du lite mer att begrunda och hitta mer ursäkter om hur världen konspirerar mot Turkiet:

http://www.echr.coe.int/50/en/#countries-infos

Inget land kommer ens i närheten av Turkiets gedigna register. 1676 fällande domar av 1939. De andra länderna har inte ens 1/4 av antalet. Nice...

PS. Skyll det på stängda armeniska arkiv vet jag... ;o)

Sancak Beyi Emre sa...

Och ? Är de drabbade guds bästa barn ? Nej, oftast terrorist misstänkta .. Tycker jag att detta illa ? nja, jag hade nog varit berörd om dessa hade varit civila .. Att Guantanamo, Abu Gharib, fängelserna nordöstra Europa finns, gör att Turkiets små konflikter är små potatis.

Vad arkiven har med detta att göra ? Lögnen bryter mot folkrätten! Men vad hade Turkiets MR frågor med demokratiska initiativet ?

ÖPPNA ARKIVEN !

PS: Framsteg, du erkännde att de var stängda ..

Emre

Sancak Beyi Emre sa...

Lustigt, när Turkiet inte får vara med i EU, för att man inte tillhör Europa, men kan dömas i EU domstolen... Berör mig inte ett skit ..

Anonym sa...

??? Var har du lärt dig härleda slutsatser? På samma läroanstalt där du lärde dig om folkmord, historierevisionism, folkrätt och annat antar jag... Var fick du att jag erkänt att armeniska arkiven var stängda?!

Snacka om att vara desperat för att avleda diskussionen. Folkmordsförnekarnas främsta strategi. Låter bekant antar jag.

Jag lägger in länk och notis om Turkiets MR ang. pågående kurd-soppan och du glider oflaggat in i Armeniska folkmordet. Kom inte och säg att andra är besatta av frågan och försöker göra det hela tiden till centrum av diskussionen. Men du har det till vana att hoppa från gren till gren så att du slipper huvudfrågan och just nu hoppade du på i panik på en gren som inte var meningen, eller hur?! ;o)

Du kanske kan skriva till Europaparlamentet och anmäla Armeniens påstådda stängda arkiv?!

Osman F sa...

Sancak:

Min vän, att armenier-nationalister kan slänga fram statistik som visar att vårt kära Turkiet fälls mest i Europadomstolen för mänskliga rättigheter är tråkigt.

Men vad beror det på? Vem ger dom dessa argument som de sedan kan nyttja i sitt propagandakrig mot Turkiet? Svaret på den frågan är den kemalistiska och antidemokratiska juristokratin i Turkiet. Många av våra åklagare och domare är fascister.

Rensa ut svinen inom militären och byråkratin och ersätt dopm med demokratiska patrioter och du ska se hur vi får diaspororna att KNIPA KÄFTEN.

Ett demokratisk Turkiet vore den bästa Osmanska Örfilen mot dessa element!

Var ol Demokratik ve Guclu Turkiye Cumhuriyeti!

Osman F sa...

Ge kurden JÄMLIKHET- få kurden och känna att vår fana även representerar honom/henne och ni ska få se på patriotism och lojalitet mina vänner. Kurden rensa inte ut armeniernas rövarförband och fransmännen för att bilda en egen stat- man gjorde det för att LEVA IHOP, SIDA VID SIDA med sina muslimska turkiska bröder i JÄMLIKHET.

TEK VATAN!
TEK MILLET!
TEK BAYRAK!
TEK DEVLET, DEMOKRATIK DEVLET!

1000 SENELIK KARDESLIK BIN SENE DAHA SURSUN!

AMIN!

Sancak Beyi Emre sa...

Att du säger att jag skyller ifrån mig på att de armeniska arkiven är stängda bekräftar väl de ?

Jag har inte avlett något, jag svarar på dina frågor och du byter inriktning min förvirrade lilla vän. Det kommer vara mitt standard svar till alla folkmord freaks. Öppna era jävla arkiv innan ni yttrar er. Näsan har vuxit så lång att den inte fick plats inom gränserna, utan man var tvungen att invadera en granne. Vad blir nästa steg?

Nej, jag har inte skrivit någonstans att Turkiet är en genuin MR stat. Statestiken känner jag till. Det finns väldigt få saker du och dina liktänkande har att upplysa mig om. Att viktiga makthavare i EU inte anser att Turkiet inte är Europeiskt gör automatiskt mig till likgiltig till vad Europeiska domstolar har att säga om Turkiet. Enkelt. Däremot, om en asiatisk domstol skulle yttra sig i frågan hade det varit en annan femma.

Det är inte jag som lever i en lögn, du bör vara den som uppmanar sånt. Hittills snackas det skit utan uppbackning. Vill man få fram sanningen och en eventuell ursäkt, så får man nog allt ta o fixa arkiv biten, tycker du inte ? Bevisbördan ligger inte på Turkiet.

PS: Öppna akriven !

Feffe:

Låter dessa stolpskott och golvmoppar vela runt bäst dem vill. Sverige har samma problem! Dock inte i lika stor utsträckning. Oftast handlar det om långa rättegångar och långa häktningstider.

Men varför ska Turkiet (som enligt EU inte ligger i Europa) lyssna till Europeiska domstolar?

Vänta tills läget lugnat sig och världen vänder blicken till det kurderna och azerierna utsatts för av dessa bärplockare… Den dagen kommer också, undrar då hur deras offer syndrom ihop med mindrevärdes komplex kommer att utvecklas?

Turkiet ligger inte i Europa? Då har ingen domstol bunden till Europa något att säga Turkiet. Armenierna vill ha ett erkännande ? Bevisbördan ligger på dem och deras arkiv är stängda… Vad ska jag oroa mig för ? Att hela världen blir lika efterblivna som dessa folkmordfreak gruppen? Inte troligt…

Emre

Anonym sa...

Det bekommer mig föga att Turkiet blir fälld i eu - domstolen och för övrigt berör det heller inte landet nämnvärt.

Jag skulle önska att justitieministern eller utrikesministern klart och tydligt redogjorde för landets ståndpunkt och öppet förklarade att de helt enkelt skiter i de idioterna som kan fälla Turkiet för brist på mänskliga rättigheter men har svårt att hålla rent i sitt eget hus.

Förklara istället för oss varför man inte öppnar sina arkiv som ju ska stödja ett påstått folkmord!!


Vi har inget behov att bevisa vår oskuld eftersom vi har rent samvete.

Lägg fram bevis om ni har det!

Anonym

Anonym sa...

VARFÖR I HELVETE LYSSNAR TAR TURKARNA NOTIS OM VAD EUDOMSTOLAR ANSER. SKIT I DEM!

VAD HAR DESSA FÖR RÄTT ATT LÄGGA SIG I TURKIETS INRE ANGELÄGENHETER? SOM DU ÅBEROPAR LIGGER JU TURKIET UTANFÖR EUROPAS GRÄNSER.

SKIT I SVINEN! FÖRENA NORRA CYPERN MED TURKIET OCH UTROPA DEN TILL EN AV TURKIETS DELSTATER.

ANONYM

Osman F sa...

Sancak och alla andra turkar:

En armenier-nationalist/kurdist kommer in på Emres blogg. Han spyr ut sina fantasier om folkmord och annat trams och pekar samtidigt på det faktumet att Turkiet är ett av de länder som fälls mest av Europadomstolen för brott mot mänskliga rättigheter. Vad gör ni i detta läge med era turk-huven?

Svar: Slår bakut och vill att Turkiet ska skita i Europadomstolen.

Resultat: Armenier-pajasen gottar sig för att han än en gång har lyckats visa på hur turkar är ett nationalistiskt släkte som skiter blanka fan i mänskliga rättigheter.


Sancak:

Det sitter en turkisk domare med i Europadomstolen. Turkiet som nation har rarificerat Europakonventionen för mänskliga rättigheter och då Turkiet är en sekulär demokratisk rättsstat så ska vi banne mig följa konventionen. Vi ska följa den för den innebär RÄTTSÄKERHET och RESPEKT FÖR MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER FÖR VÅRA LANDSMÄN!

En armenier-nationalist eller kurtcu kommer in och vi vill slopa mänskliga rättigheter bara för att vi slår bakut.

Turkiet är ett land med en efterbliven juristokrati som vilken tomte och "bärplockare" :-) som helst kan kritisera.

Bara att demokratisera Turkiet! Turken är rädd för demokratisering, medan diaspororna är rädd för att Turkiet ska demokratiseras. How come? Jo, dom vet vilken mäktig nation vi skulle bli om vi blev en genuin demokrati.

Hade jag varit den turkiska staten hadejag satt upp ett minnesmonument för att hedra de dödade under 1WW i östra Turkiet. Det hade knäckt dessa nationalistiska och anti-turkiska element.

Låt diaspororna hållas! Jag tycker dom är underhållande.

Ja, anonym Europadomstolen fäller Turkiet för att vi har åklagareoch domare som mer än gärna ger ditt slag argument. Men vi rensar ut dom nu, sakta men säkert och demokratiserar Turkiet.

Oroa dig inte! Ett mäktigt Turkiet reser sig! Har du kvar ditt turkiska pass? Du kommer vilja bära det med stolthet en dag. Tro mig!

Anonym sa...

Härligt att höra era stackare!

Är ni verkligen så jävla blinda att ni inte ser ett så jävla uppenbar röd fet tråd i alla era diskussioner? Ingen har rätt! Ingen kan kritisera Turkiet! Skit i de som säger emot Turkiet! Endast Turkiet har rätt och gör rätt!

Ja, ja... Bevishögen om MR-överträdelse ända sedan folkmodets dagar är så pass stor att det krävs verligen en person hög på ecstacy eller nåt att missa den. Inte ens blind person skulle missa se den efter att gått rakt in i den. Men skillanden mellan en blind och era stackare är att den blinde inte förnekar existensen av nåt som han bangat huvudet i.

Ditt svar är och har varit det standarsvar om förnekelse av uppenbart fakta. Oavsett bevis som läggs fram så kommer du och dina likar att avvisa dem och efterfråga mera.

Arkiven i Armenien är öppna och så som de israeliska arkiven som har knappast nåt som motbevisar förintelsens verklighet så innehåller de armeniska knappast något som gagnar turkiska intressen. Läs litteraturen så hittar du många böcker som i synnerhet har undersökt de armeiska och sovjetiska källorna. Men du är väl mest för att förneka så hoppa gärna till förnekelse utan att passera gå och spara oss en massa tid.

Nu tänker jag lämna dig i din lilla lilla hopkrympta virtuella värld så får du ostört springa runt i dina bekymmerslösa hagar och låtsats som att det du babblar här är allt annat än den dynga du skuttar över i hagen.

Kazim Osman Karabekir sa...

Tjena Emre! Du kan ju en hel del om militära frågor så jag undrar nu om det hör till vanligheterna med militära övningar, där en befälhavare beordrar 25 militärfordon att köra en bit genom en stad för att sedan komma tillbaka. Detta hände i Erzurum idag.

Erzincan'da tuhaf konvoy, manidar zamanlama

http://www.zaman.com.tr/haber.do?haberno=945553&title=erzincanda-tuhaf-konvoy-manidar-zamanlama

Normalt eller vad säger du? Och så finns det turk-burkar som hatar USA för att dom är i Irak och Afghanistan och för sin imperialistiska ockupation. USAs arme skramlar åtminstone inte med sina vapen mot sin egen befolkning.

Vår stolta militär planerar däremot ena massakern efter den andra mot sitt eget folk.

Nu undrar jag;

Är PKK en farligare fiende eller utgör dessa element det verkliga hotet mot vårt folk och vår demokrati?

Ibland önskar man att man aldrig hade tagit ställning mot dödstraffet.

Jag ska vara helt ärlig. Öcalan är en clown. En springpojke, en trasdocka en GURKA- en pajas av hög rang. Att han sitter på Imrali fängelset och ruttnar gör mig inget. Låtr han sitta där och skämma ut sig. Honom skulle jag inte vilja se avrättad. Far sa en gång: Ibland önskar jag att den gurkan kom ut ur fängelset och ägnade sig åt politik så ALLA (turkar som kurder som åsnor) kunde se vilken pajas han är. Ingen skulle ta honom på allvar.

Men att individer som har nått de högsta positionerna i vårt land visar sig vara ärkefiender till mitt folk, fy fan Emre. I am going middle age!

Ulan bizim, yani halkin, ordusumu bu picler, yoksa bizim dusmanimizmi. Bu ne yaw, hayvanlik bu be. 1000 senelik sanli tarihimiz var, bunlar nereden ciktilar? Al bunlari meydanda as ve annelerine yolla. Ne deyim lo? Ne deyim kurban? Bunlarin annalarini esekler kovalamis olmali. Vatanhainligi bu! Halkin verdigi vergilerlen adam turk yollarinda cuntacilik yapiyor, halki thedit ediyor. Cuntacilarin annalarini avratlarini töbe töbe... ayip seyler söylicem ama söylemiyorum. Bunlari kasap gibi dogramak istiyor canim. Vallah Allah gunah yazmaz. Hukuka ve demokrasiye guvenmemiz gerek. Hukuk bunlarin isine bakicak.

Mistik Ataturkson aka Osman sa...

Emre:

Min vrede är stor! Jag riskerar åtal för att ha förolämpat Ataturk!

En turkisk femtonåring med norskt medborgarskap besöker Ataturks gravplats. I minnesboken skrev han Mistik istället för Mustafa. Här är hela texten som han skrev:

""Mıstık, Allah razı olsun diyeceğim ama demiyorum. Yaptıkların için teşekkürler ama seni hiç gözüm tutmuyor" diye yazdı. Arkadaşı da "Sana saç ektireceğim" notunu düştü"

Översatt: Mistik, jag tänker inte säga att jag tackar dig i guds namn. Jag tackar dig för det du gjort, men jag gillar inte riktigt dig."

Åtalet mot den då 15 år gamla killen har pågått i 5 låååånga år (nu förstår du kanske varför vi fälls av Europadomstolen hela tiden. Våra åklagare åtalar folk för strunt och så tar det 5 år innan dom får tummen ur arslet)och han och en kompis till honom dömdes till 11 månaders fängelse.

Gött! Nu ska han allt få sitta av sitt fängelsestraff. Sen hoppas jag att han går till Europadomstolen och stämmer Turkiet.

Och ge fan i att klaga när Gurgin, Gulan och Malm typer tar upp detta för att håna vårt land.

Fy fan! Skam! Ataturk hade fan garvat åt vår juristokrati om liraren hade levt.

Vad tror du jag riskerar för straff? Jag är ju vuxen och kallar Mustafa Kemal Ataturk för både Mistik, farfar/dede, lirare och skriver öppet att jag hade haft fezen på och bekämpat honom om jag hade varit en Konya turk i 30-talets Turkiet.

I och för sig har jag ju en del CSN skulder att betala av så jag hoppas nästan att någon medlem ur vår mongoloida åklagarmyndighet ¨åtalat mig så jag kan få Europadomstolen att döma ut ett skadestånd till mig.

De turkiska skattebetalarnas pengar förvisso, men skiter åklagarna i Turkiet i det så gör jag också det.

Mistik! Haha, fy fan! Skämmigt!

Anonym sa...

Arkiven i Armenien är stängda. Det gäller även Armeniernas arkiv i USA.

Man låter forskare som är "nära" Armenierna att få tillgång, men andra hindrar man från att komma in.

För några år sen arresterade man tex en turkisk forskare som sökta sig till arkiven med motiveringen om att han var spion.

MTK

Sancak Beyi Emre sa...

Osman:

Jag skiter inte i MR, jag skiter i vad Europadomstolen har att säga. Främst för att Turkiet inte anses ligga i Europa (av självaste Europeerna), men ska lyssna till dessa. Nej du ! Det har ingenting med nationalism att göra, o det vet du mycket väl. Hur ska jag ta en domstol på allvar som kan döma Turkiet för allt men blunda för tex. Frankrikes övertramp, eller ens hur demonstranterna behandlades i Danmark under klimatmötet.

Jag vet att domarna i Turkiet är endast något klokare en den lilla pajasen som letar kryphål i att smutskasta Turkiet. MR situationen gäller mestadels hur domstolar och häktade hanskas. En helt ondöig, kostsam och idiotisk förteelse. Men det har att göra med demokratin, som är på uppgång, med uppdaterad lag. Vad fan ska Europa lära Turkiet ? Man hade två världskrig för att idag ”utspegla” sig som genuina demokratier. MR är viktigt, men kritiken från EU-domstolar tar jag med en nypa salt. Kommer kritiken från asiatiska kommiten, då tar jag åt mig. Eller om Turkiet anses Europeiskt, då tar jag åt mig. Man får vänta tills Turkiet uppgraderat sin demokrati till 2.0 och accepterats som en Europeisk stat, då kan EU få snacka. Till dess, håll rent i de egna tältet.


Anonym:

Turkiet gör långt ifrån allt rätt, tvärtom. Men bilden man ger om händelser är inte alltid korrekta. Jag håller med att MR frågor är viktiga och att det är skam och förfärligt att Turkiska domstolar inte kan upprätthålla detta. Men den kritiken från EU i dagens läge berör mig inte.

Vilket datum då ? Jag känner inte till något folkmord…

Jasså ? Arkiven är öppna nu ? HAHA ! Därför man vill efterfrågar en gemensam kommission med samtliga akriv öppna från Turkisk sida ? Vad har man att dölja ?

Vem fan har sagt att Förintelsen inte ägt rum ?

ÖPPNA UPP ERA JÄVLA AKRIV !
Kazim:

Det är faktis ganska vanligt. Men brukar vara samövning med civila. Varit med i några sådana. Vet inte hur denna övning var utformad. Men jag har erfarenhet av att köra fel i sådana övningar också. Kan bero på vad som helst. (inte läst artikeln).

Vet inte riktigt vad jag ska säga och tycka. Taraf som poppar upp med sensationella nyheter titt som tett har jag gjort en research på. Deras skribenter är inte direkt pålitliga mys gubbar. Jag som läste(!) Taraf blev förbannad med resultatet jag fick.

Militären har stolpskott bland sig, och det dem har för sig går emot Kemal Pasa, demokratin, staten och folket. Men Taraf är inte ett dugg bättre! Det har gjort att jag är kritisk och söker andra källor nu när dem har en nyhet. Militären har fler ärliga bland sig än vad Taraf har. Namnet säger sitt, ve tuttuklari Taraf bizim tarafimiz deyil herzaman.

Däremot, stämmer uppgifterna om Balyoz, så är det dags att börja ändra militärväsendets system från den hybrida till en traditionell Turkisk. Den som har sista ordet måste vara en civil, fullt ut. Denna civil måste vara den som folket valt, statsminister eller president. Sen tycker jag att man ska sättas i fängelse om man överträder sin befogenhet och speciellt då man planerar terrordåd. För det är precis vad Balyoz (Enligt TARAF) är. Till dess att jag får mer insyn och fler källor än Taraf tar jag inte ställning. Men TSK behöver också en ”reform”!

Osman:

Det var inte det enda som skrevs, läs hela artikeln! Jag är säker på att många människor känner sig kränkta över sånt. Men fängelse är lite väl hårt, böter hade varit det proportionsenliga.

Domstolen har som vanligt dröjt ut på tiden, som är ett brott mot MR. Hoppas inte stackaren varit deltagande. Måste ha varit ett helvette.

Jag hoppas du blir åtalad för något sådant, rättegången går i enlighet med lag och du inte får en spänn efter kåken :P

Skämt o sido, åsiktsfrihet gäller så länge man inte kränker någon. Kränkt definieras av den som känner sig kränkt. Vilket lämnar enligt mig en allt för stor lucka. Men respekt för döda, speciellt för en som Ataturk bör man trots allt ha. Oavsett vad man tycker om honom, så betyder han mycket för miljoner människor.

Emre

Ahömbele sa...

Kazim Osman Karabekir,
För några veckor sedan såg jag 4 Pansarterrängbil XA-180 i Barkarby. Har själv kört TGB genom flera svenska städer, så det är väl mer än vanligt att man kör militärafordon utanför kasernområdena.

När jag körde lastbil i lumpen åkte vi jämnt och ständigt i konvoj utanför grindarna. Vart ska man annars köra?

Osman F,
Minnesmonument över stupade soldater finns ju efter X antal stora stider sedan WW1. Man kan ju inte bara hitta på en strid och bygga minnesplats för att tysta nationalister, varför dem nu skulle bli tysta av det. Är ju inte så att man i Canakkale skiter i sehitler från östra Turkiet...

Agående demorkati/ militären,
Finns ju ingen demokratisk stat i världen som i dagsläget inte har en militär, förstår inte varför det jämt och ständigt utmålas som att militären är fienden. Är ju dessutom inte så att militären springer runt och skjuter civila på gatan.

En demokratisering inom politiken har ju absolut ingenting med militären att göra direkt och där av ser det mest bara underligt ut när folk klagar på TSK hela tiden.

Jag tackar och bockar för TSK. Tack för att ni leder Nato i Afghanistan. Tack för att ni gjorde ett fint jobb i Somali. Tack för att ni skyddar våra gränser med ert liv som insats.

Tråkigt dock att tidningar i Turkiet kan skapa så mycket eko. Bara för att Taraf skriver att något är så behöver det inte vara sant. Speciellt inte när Taraf verkar ha som målbild med sin verksamhet att varje år skapa konspirationer om TSK i något format.

Medierna i Turkiet är äckliga och ni kan ju fråga grekerna som levde i Istanbul vad som var anledningen till att dem fördes ut ur landet, på grund av Hurriyets falska nyhet om att Grekerna sprängt Ataturks födelsehus.

Det är bara se på sportsidorna, är transfer ryktena trovärdiga, nej.

Armenienfrågan:
Turkiet har gjort det man kan göra för att visa att hela folkmordet är ett påhitt, man sätter inga hinder för forskning inom ämnet och man försvarar sig med fakta och bevis. Däremot är det Armenien, som hittat på hela historien, som inte vill samarbeta med forskare och det är samma armenien som nu velar över dem påskrivna papprena.

Ang pojkarna,
Man borde nästan skicka in päronen istället, varför tar dem inte hand om sin ungar?

Angående jämlikhet till kurden, kurder gör väl också militärtjänst? Det jämnlikaste man kan göra i Turkiet då Turkiet har en stor militärstolthet.

Ahömbele sa...

PS:
Kan inte folk sluta upp med att använda Fethullah Gülen´s tidning som källa hela tiden. Källkritik för fan, källkritik!

Sancak Beyi Emre sa...

Jag läser många tidningar dagligen, Gulens tidningar har samma innehåll som de övriga men med lite mer religöst inslag. Det jag hittar där får jag bekräftat från tex Hurriyet eller Vatan... Så vad spelar det för roll ? Källkritiken är väl ganska tydlig ?

Osman och Kazim är samma lirare sa...

Sancak:

Turkiet har ratificerat en konvention om mänskliga rättigheter. Då följer man den! Vi är ett land med en smutsig och fascistisk juristokrati. Finns statistik på detta. Domarna säger öppet att dom sätter STATENS intressen före INDIVIDENS rättsäkerhet.

Angående Mistik Ataturk. Ja, då anser du att jag ska dömas till böter. Men faktum är att Ataturk får kritiseras över HELA världen utom i Turkiet. Du och Amhöbele får gärna hylla och älska honom, men jag gör det inte och kommer aldrig att göra det. Min respekt har han endast för att han stred och för att många av mina landsmän älskar honom. Enda jag minns från mitt besök på Anitkabir är hans hund Fox. Ja, Ataturk hade ett husdjur direkt efter kriget när resten av folket led av krigets efterskalv. Det var vår Mistik det!

Ska jag nu dömas till böter för att jag tycker att han var en försupen lirare som apade efter väst genom att ha en hund hemma?

Amhömbele: Jag gillar Gulen-rörelsen. Jag gillar även dig men du verkar vara ett sånt där turk-huve som väljer att sätta huvudet i sanden än att se klart.

Vår militär har ägnat sig åt att mörda det turkiska och kurdiska folket sedan 1923. Detta fortsätter år 2010. Se det för fan! Militären är så infiltrerad med Gulen-folk, liberaler, tarikats men även sekulära demokratiska söner till kemalister att det nu försegår ett internt krig inom TSK. TSK läcker som en hora som inte kan hålla tätt. Våra generaler vill mörda oss. Vår ÖB har blivit en PAJAS CLOWN. Jag skrattar åt honom varje gång han dycker upp på TV och försöker se arg ut. Han är en CLOWN!

Se det min vän. Samma generaler som skapade PKK 1984 och sedan dess hjälpt dom. Militären i Turkiet utgör ett hot mot den turkiska demokratin och har planer på att spilla turkiskt medborgarblod.

Du skyller på Gulen rörelsen och Sancak konspirerar om tarafs journalister. Jaha, Sancak vad har du läst för något nu då?

Vet du vem Mehmet och Ahmet Altans farfar var?

Svar: Krigshjälte under befrielsekriget. SKulle dom vilja Turkiet illa? Dom arbetar för den turkiska demokratin med sitt liv som insats. Mehmet Altan och flera demokratiska journalister finns på Ergenekons/militärens dödslistor.

Helt otroligt vilken skadad och efterbliven mentalitet ni uppvisar. En kici boklu armenier-nationalist kommer in och kvider över mänskliga rättigheter i Turkiet och fiktiva folkmord och ni blir militarister och anti-MR på en gång. Det är just denna sjuka och BILLIGA militaristiska nationalism som Ergenekon utnyttjat i alla årtionden mot det turkiska folket.

Ja sancak, ingen aning om varför din far och mor kom till Sverige (kanske turister som tyckte om SVerige så mycket att dom stannade kvar?) men min farfar kom redan 1960. Anledning: Militärkupp i Turkiet, politisk förföljelse och FATTIGDOM. Han arbetade ihjäl sig på Volvos fabriker (NE MUTLU TURKUM DIYENE). Ja, vi turkar har älskat vår militär så mycket och varit så in i helvetes flitiga med att vifta flaggan att vi inte kunnat se vilka som verkligen förtrycker oss.

Hade Turkiet varit en demokrati 1970 hade min farsa INTE behövt komma till Sverige och slita arslet av sig i deras fabriker. 1970 genomförde vår stolta och ärorika militär sin andra militärkupp.

!

Osman och Kazim är samma tomte sa...

forts:

Öppna era ögon för i helvete! PKK är en fis, Öcalan är en fis. Den verkliga fienden finns bland oss. Samma fiende som störtade Osmanska riket och som drog i Ataturk som om han vore en puppet-docka.

Vi är en GURKREPUBLIK fortfarande. Vi fälls av Europadomstolen för vår stat förtrycker och diskriminerar sitt eget folk. HYLLNINGAR TILL USA som åtminstone förtrycker andra folk och inte sin egen.

Bu bu kadar basit.

Armenier:

Jaha, ponera att Turkiet erkänner folkmordet. So what? Vad ska ni göra åt saken? Kräva tillbaka en del av östra Turkiet? Hallå! Vet du vad som hände back then när ungturkarna gav dom kurdiska klanerna rätt att "försvara sig själva" mot era para-militära mördarförband? jo, man samlade alla karlarna i moskeen och lanserade den slutgiltiga lösningen. Kurderna har tom ett namn för slakten eller fördrivningen som man inledde mot er.

Övertyga kurderna först och se om ni får tillbaka era marker. Jag tror att kurderna skulle vilja göra om en 1915 vid blotta förfrågan.

Ni är också helt jävla otroliga. Ni är en diapsora-sekt. Fan Armenien svälter och är en trabant-republik, men ni kvider ändå om folkmord. Fortsätt med det. Vem fan bryr sig ärligt talat. Jo, några PKKurder som har en gammelmormor som var armenier (krigsbyte haha), if u know what I mean påg.

LÄGG NER MILITARISMEN! TSK ÄR EN INKOMPETENT VANSTYRD SKIT INSTITUTION!

Jag hade fan styrt den bätter än alla jävla generaler som vi har tillsammans.

Amhöbele: Du får vara Ataturkcu alla dagar i veckan, laik och sekulär och jag vet inte vad. Men du kanske har en släkting som tycker om att rulla fram bönemattan lite då och då. Om det är fallet så är han INTE välkommen i TSK. Han anses utgöra ett hot mot "rikets säkerhet". Bu mu halkin TSKsi?

Och varför ska kurden göra militärtjänstgöring när han inte får bli befäl och öppet kalla sig för kurd? Ja, han får ju leka allanballan i PKK och vara öppet kurd.

Lägg ner! PKK hit och PKK dit. TSK är ju för fan en grogrund för landsförräderi.

TSK: Med uppdrag att förtrycka det turkiska folket!

Inte länge till! Numera kan inte asen ens skita ifred utan att vara nojig för att en patriot ska ställa dom mot väggen.

Man kan inte skita i en toalett hur många gånger som helst utan att spola, och förvänta si g att bajskorvarna aldrig kommer till ytan. Det ser vi idag. Kemalisterna har skitit i Turkiet sedan 1923. Nu kommer deras skit fram.

Det gör mig upphetsad!

Kemalisternas republik MÅSTE ERSÄTTAS! Ikinci Cumhuriyeti dogru!

Ahömbele sa...

Emre tänkte mer på när någon skickade länken om militärafordon i staden, där rubriken var att det var underligt att dessa gjorde detta.

Bara för att tidningen tycker att det är underligt behöver man inte länka och tycka att det är underligt på grund av att artikeln säger det...

Sancak Beyi Emre sa...

Feffe:

Andas djupt, läs mitt förra inlägg och svara på nytt.

PS: Bröderna Altan har jag inget emot, dem är demokrater, men deras tidning är översvämmad av lustiga människor.

PS2: Lika stor rättighet du har att inte tycka om Ataturk, har Ahömbele rätt att inte tycka om Gulen? Jag har full förståelse för de som är misstänksamma mot rörelsen och Fettos, men precis som du, så säger jag inget illa om dessa. Av samma anledning som dig, för många människor verkar gilla dem och jag har inte hört o sett något farligt dem ska ha sysslat med.

PS3: Andas broder, in o ut, in o ut och nu läser du inlägget igen..

;)

Ahömbele:

Ja, men nu vet du hur jag använder källor iaf. Det du säger stämmer för övrigt !

Ahömbele sa...

Sancak,
Jag har sett dig länka till alla möjliga källor, så det var som sagt inget riktat mot dig, mer anonyms inlägg som sagt.

Feffe,
Spelar ingen roll om man är religiös, alla tas in och du får på din fria tid utöva religion konkret i form av bön. Jag har själv en släkting som gick på en religösskola och han är idag gruppchef i Hakkari. Så jag vet inte riktigt vart du fått informationen om att man inte får vara religiös och be, visst att man inte får be 5 gånger om dagen säger han, men när han har fått "höger-vänster om" så får han be och fredagsbönen får alla som vill delta på OM man inte har bevakningstjänst...

Dessutom får man visst säga att man är kurd inom militären, vet inte riktigt vart du fått det ifrån. Däremot vet jag inte om hur officersuttagningen går till, kan inte säga något om det då jag inte satt mig in i det.

Är bara se filmen Nefes så ser du hur man även inom militären kan prata kurdiska under sin fritid, men sedan är det väl klart som korvspad att man inte kan hålla på att ge order på kurdiska då vårt språk är turkiska. Tänk om jag haft samer som började prata på samiska vid frontlinjen, hade ju blivit otroligt svårt att försvara sig då, då kommunikation är A och O inom strid.

Jag förstår att du inte gillar TSK, men fortfarande, nationen behöver en militär. Dessutom tror jag knappast att alla är kassa, finns väl några rötägg men så är det inom alla organisationer runt om i världen och det på grund av att vi har med mänskliga individer att göra, ingen är den andra lik.

Sedan ser i alla fall inte jag det som ett problem att ataturk hade en hund ^^ Speciellt inte med tanke på att hunden var en gatuhund som han tog hand om. Heller har jag inget problem med att han adopterade barn och såg till att dem fick det bättre. Jag som personligen gillar hundar, tycker det var fint gjort att ta hand om en hund på det viset :)

Dessutom var han befriaren, klart man ska få ha en hund om man vill, inte så att landet går minus på grund av Foks ^^

Aja, som sagt, ingen kräver att man ska älska någon, finns inget i Turkiet som säger det heller, dock ska man respektera honom i Turkiet för sina insatser och det tycker jag personligen är fint. Det är en fin känsla att ha en en landsfader och hjälte att se upp till. Inte många länder som har en sådan profil inom sin historia, men jag är tacksam :)

Sedan behöver man inte stämpla folk som kemalister, jag vet inte hur man definerar dessa, men om kriteriet är att man tycker om honom för att han är en nationalhjälte så är jag väl också en sådan. Dock har jag aldrig sett en lista på saker han gjort under sitt presidentskap som helhet så jag kan inte säga att han är världens bästa politiker ever eller inte, men det jag vet är att han styrde upp ett rikes förfall genom att träda fram som ledare och tillsammans med alla sina Mehmetcik såg han till att vi har Adanaspor och inte Atletico Adana och Gaziantepspor och inte Antep Saint Germaine ;)

Osman F sa...

Turkey is worst human rights violator, ECtHR says

http://www.todayszaman.com/tz-web/news-199996-turkey-is-worst-human-rights-violator-ecthr-says.html

Föga förvånande när landets militär planerar den ena förintelseplanen efter den andra av sitt folk. Turkiets juristokrati fortsätter att skämma ut sig medan stackars satar som Sancak och Amhömbele tar skiten i försvar med näbbar och klor.

Vad fan finns där att försvara?

Jag är ingen MUTLU TURK!

Så där sa.

Sancak Beyi Emre sa...

FEFFE:

Jo du, det finns många officerare med kurdisk bakgrund. Kurdisk talande soldater används ofta som tolkar och i relationer till civila, så det stämmer inte riktigt.

Jag har tom berättat att ÖB samlade föräldralösa barn från Diyarbakir för att bli officerare, det är en jätte fin gest om du frågar mig.

Återigen broder, jag tycker inte att det är bra eller ens ok. Jag tycker bara att EU inte är den rätta att uttala sig om den frågan i dagens läge. Landet utvecklas, alla länder har gått igenom precis samma skit (eller en motsvarighet iaf). Varför ska jag sitta och ruva över det ?

Ahömbele:

Ingen lägger sig i om du ber eller inte, oavsett vilken relgion man följer. Man har tom börjat lägga till andra religioners motsvarigheter till Imamer (präst, rabbi osv). Men man kan inte lämna sin tjänst för att man ska be, det måste man inse när man ger sig in i yrket.