måndag 2 mars 2009

MHP visar vad man går för


Turkisk Armenier är kandidat i lokal valen i Turkiet! Detta är ett enormt steg för återförening och lösning av problemen. Men vet ni vilket parti det är Haco Keles kandiderar för? MHP! Det nationalistiska partiet.

Runt om i världen så visar neo-nationalistiska partier att man antingen är etniska rasister, främlingsfientliga eller kultur rasister. Sverige demokraterna plockar upp någon enstaka stackare med identitets kris. Gubbarna talar ofta bristfällig svenska och kommenterar att utlänningar som invandrat till Sverige är lata och inte lär sig språket eller trackar ner på kulturer och religioner.

Haco Keles är inte en av de som är förvirrad och lider av en identitets kris. Han poängterar tydligt att han ska jobba för en lösning på strulet med Armenien. Kan man tala öppet om sådant i något annat nationalistiskt parti? Troligen inte.

Inte i Turkiet! Den turkiska nationalismen, som många idioter försöker dra paralleller till den i Europa är annorlunda. Den är inte baserad på att peka på den andra och visa på skillnader. Den håller sig ofta till historia där även den multietniska och toleranta Osmanska. Vilket man visat tydligare på senare tid. Att även militären som folk gnäller över har gått ut och hyllat TRT 6 (kurdisk språkiga kanalen i Turkiet).

Nu har det s.k. rasistiska partiet MHP tagit en armenier som kandidat. På frågan varför en armenier väljer att kandidera för MHP så säger han helt enkelt att han inte ser sig som en minoritet, utan som en vanlig turkisk medborgare. Men att det är ett sett för honom att göra sin och de andra turkiska armeniernas röst hörd.

MHP poängterar att de har en klar syn på minoriteter. Man menar på att alla som lever i Turkiet ska kunna leva utan att bli diskriminerad på språkliga, religiösa eller rasistiska grunder och dela på samma rättigheter.

Jag är som jag tidigare sagt inte politiskt bunden, och MHP kommer lågt bland mina favoriter. Men vilket steg dem tar! Dem visar tydligt att det inte bara är Erdogan som kan överraska! Bra jobbat gubbar, fortsätt på den stigen!


12 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en riktig överraskning. Hade nog väntat mig detta från andra partier och speciellt från AKP (de kanske har redan9. Och som du påpekar Emre, turkarna har en helt annan syn på nationalism än europeer. Sen är vad jag vet armenierna väldigt integrerade i samhället.

Sancak Beyi Emre sa...

Just precis ! Jag vet inte hur många gånger jag har fått förklara att nationalism inte behöver betyda att rasism och hat. Den turkiska går inte ut på att vara arg och jaga skyldiga, utan om harmoni!

Dem är väldigt integrerade och lever vad jag vet precis som vilken turkisk medborgare som helst.

Väldigt bra steg, nu kan Europeiska kritikerna hålla käften! För så fort man upplever ett problem med en viss grupp så höjer man dem till en högre post!

Emre

Anonym sa...

bra inlägg !!

Anonym sa...

"Inte i Turkiet! Den turkiska nationalismen, som många idioter försöker dra paralleller till den i Europa är annorlunda. Den är inte baserad på att peka på den andra och visa på skillnader. Den håller sig ofta till historia där även den multietniska och toleranta Osmanska."

Årets skämt.

I 80 år har man officiellt kallat Kurder för bergsturkar, av vilken anledning?

Det är den sanna turkiska nationalismen emre, den går inte att döljas och har skrivits in i historie böckerna där mina barnbarn kommer att läsa om vad deras förfäder fick genomgå pga. turkarnas levnadssätt.


Lycka till med den världsberiktade turkiska toleransen.

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Jag hoppades på att du hade ett nog att kunna se kontexten .. Det är det moderna MHP vi snackar om ..

Det är ingen som tvingar dig att åka till Turkiet, är du så sårad och inte kan enas så kan du väl stanna här i Sverige på sommrarna?

Välj ut själv vad dina barn och barnbarn ska läsa, var källkritisk. Men för gudsskull, stå upp som en man! Sluta offerförklara dig så fort tillfälle ges!

Emre

BOZKURT sa...

Anonym

Var står det skrivet att kurder är bergsturkar?

Det var "judekramaren" Kenan Evren som kallade kurder för bergsturkar.

Förr eller senare kommer allt att läggas fram på bordet.

I dagsläget "behövs" ovissheten om kurdens ursprung.Fortsätt att tjafsa om kurder hit och dit för det gagnar framtida STOR-TURKIET.

Sancak Beyi Emre sa...

Bozkurt:

Det kan ligga något i det du säger. Genom att ständigt diskutera detta så specificeras det och när det väl löses så blir sannolikheten för ett återfall i konfliktsstadie mycket mindre.

Emre

Anonym sa...

Du som saknar tilltro för demokratisering i Turkiet har all rätt men kom ihåg att Rom byggdes inte på en dag. Turkiet har, efter ottomanska rikets fall, gått genom både nationella men också internationella konflikter vilket har försenat den demokratiska utvecklingen för alla, inklusive för majoritets befolkningen. Det är nu som alla borde sluta upp bakom demokratiseringen. Det finns dock krafter som hellre vill stjälpa än att hjälpa.
Fortfarande är militären en maktfaktor att räkna med och så kommer det att förbli om separationsgrupper fortsätter verka. Alla ser ju till siga egna intressen och inte till landets.
Det är inte mycket DTP tillför för den inhemska utvecklingen.

Jag är ingen AKP-anhängare och skulle inte rösta på dem. Jag tror dock att partiet har goda avsikter för hela landet och alla. Det tror jag för att de satsar på utbildning och genomför reformer på den fronten. Utbildning i alla avseenden är ju till förmån för envar.

Ge dig till tåls och du kommer att få uppleva ett demokratisk Turkiet.

Osman Jashson sa...

MHP har börjat bli ett friskt inslag i den turkiska politiken! Själv är jag son till en kurd från Turkiet som dessutom var kommunist! Han har en del fräcka historier från sin tid i Fittja där han sparkade in pannbenet på ett par ulkucus. Men men, tiden går och massorna såväl i Turkiet som Anatoliens folk i ute i Europa blir varse om vissa saker.

Jag tycker att Devlet Bahceli är en ansvarsfull ultra-nationalist som INTE har låtit sitt parti utnyttjas av ERGENEKON - djupa staten! Visst är man ett g'äng politiska clowner i mina ögon men till skillnad från sektmedlemmarna i DTp/PKK så angriper man inte andra partiers medlemmar eller kastar bensinbomber och försöker genomföra terrordåd. Man håller sig inom demokratins ramar. Därför kan jag med handen på hjärtat säga att min röst skulle gå till MHP och inte DTP om jag nu var tvungen att välja mellan pest eller kolera, gonorre eller syfilis ja ni förstår vad jag menar.

Men men, visst välkomnar jag en armenisk turkisk medborgare i MHP! Det tycker jag är bra! Även om mina favoriter i MHP är kurder som inte låtits sig assimilerats utan kan kurdiska men är rå nationalister! Sånt tycker jag är lite härligt!

Men skenet bedrar! MHP har ju sedan valen 2007 gång efter gång pekat ut det kurdiska regionalstyret i norra irak- KRG som en slags fiende som inte bara stöttar PKK utan även utgör ett hot mot Turkiets enighet. Ja, personligen anser jag inte att det ligger någon substans i ett sådant konstaterade då 6 miljoner kurder inte skulle vilja ha en dålig relation med 70 miljoners makten Turkiet. Varje gång MHPs ledare Bahceli gått ut och pekat ut Barzani och Talabani som hot mot Turkiet så har jag skrattat för mig själv och sen tänkt att inte ens Bahceli tror på det han säger.

Förr förra veckan fick jag detta bekräftat! I en artikel som publicerades i den turkiska tidningen Bugun så kunde följande läsas:

"Kurdistan byggs upp av MHP Gråa Vargar"

Ja, nu är det så att sedan 2003 då USA gick in i Irak så var det faktiskt Turkiet som framförallt utnyttjade detta genom att invandera norra Irak/Kurdistan med turkiskt kapital. Idag är Kurdistans största handelspartner Turkiet. Den turkiska byggsektorn är stor och mäktig i framförallt Ryssland, vilket den också är i Kurdistan.

Den högt uppsatta MHP medlemmen Ahmet Turan investerar stora summor summor i irakiska Kurdistan. En representant för KRG säger tex att många byggföretag som ägs av MHPare bygger och investerar i irakiska Kurdistan och att dom alltid får hjälp av dom kurdiska myndigehterna när dom ska etablera sig där.

Ex MHP ledaren för Van och Tatvan Orhan Nurduhan säger att han visst kan vara MHP fantast och bygga och tjäna pengar i irakiska Kurdistan utan att förråda sitt forsterland.

Enligt den turkiska tidningen Aksiyon så kontrollerar turkiska företag runt 2 miljarder dollar på den kurdiska marknaden.

Men inte bara MHP fantaster är med och bygger upp ett framtida Kurdistan utan även den turkiska militärens Pensionsfond-Holdingbolag OYAK (jag kallar dom för OYNAK). OYAK gör också affärer med Barzanis KDP.

Så nu Bozkurt min kära landsman undrar jag en sak:

Jag är anti-kemalist! Därför vill jag privatsera driften av Anitkabir. Jag vill att tex Aydin Dogan som är så stor Ataturkist betalar staten en viss summa pengar och han kan få driva den. Ta betalt vid entren och så. Men det går även bra med utländska bolag. Tex ett judiskt bolag.

Jag är även anti-apoist! MEn jag är väl medveten om att det finns en apoist sekt i såväl Turkiet som Europa. Många av dom ute i Europa reser ofta hem. Men det hindrar mig inte från tanken att öppna att Abdullah öcalan musseum i hans hemstad Urfa.

Vilka pengar staten skulle kunna dra in på en offentlig upphandling där man säljer ut driften av Anitkabir och vilka kulor jag skulle göra på att öppna ett Apocu-museum.

Kapitalism är porrigt! Det är upphetsande och förbrödrar!

För ärligt Bozkurt, vad fan är det för ide med att vifta den turkiska fanan när vi är ett fattigt U-land där miljontals lever under existensminimum.

Heja MHP som bygger upp det framtida Kurdistan!

Cahs is King!

BOZKURT sa...

Qiuslingen (Förvisso bara förnamnet)Förklara närmare på nedanstående.


För ärligt Bozkurt, vad fan är det för ide med att vifta den turkiska fanan när vi är ett fattigt U-land där miljontals lever under existensminimum

BOZKURT sa...

Förövrigt så önskas det att Bahceli åker UT och en idealist träder IN.

Konjukturen kräver det.

Anonym sa...

Bozkurt:

Varför kallar du mig för Qusiling?

"För ärligt Bozkurt, vad fan är det för ide med att vifta den turkiska fanan när vi är ett fattigt U-land där miljontals lever under existensminimum"

Är Turkiet fortfarande ett Utvecklingsland?

Svar: JA!

Varför?

Svar: Vad tror du?

Vad ska jag förklara mer? Den turkiska fanan kan vi vifta länge och hårt den dagen landet är en genuin demokrati.


Bozakurt skriver:

Förövrigt så önskas det att Bahceli åker UT och en idealist träder IN.

Konjukturen kräver det.

Idealist? Alla era "idealister" har ju sprungit kemalisternas och djupa statens ärenden.

Vakna kompis! Hade inte Bahceli varit er partiledare hade MHP aldrig kommit in i parlamentet!

Bozkurt:

Ett MHp som springer djupa statens ärenden är dömd att gå under!

Leverera!

Och vad gäller er ideologi så har jag fortfarande inte fattat hur man kan vara en kemalist och neo-ottoman samtidigt!

Ni är som DTP! Marxist leninist patrask som försöker bli islamister nu.

Dömda att misslyckas!