måndag 15 december 2008

Beyan, att tala sanning, eller att inte tala sanning, det är frågan...

Terror dådet i den irakiska staden Kirkuk var den värsta på över sex månader. Jag fördömer terror, oavsett vem som drabbar eller vem som utför den och mina tankar går till de offrens anhöriga.

Men sen läser jag på Fredrik Malms (inte Malm som säger det dock) bloggforum att det skulle ha varit turkar/Turkiet som utfört dådet. Finns inget som säger att turkar inte skulle kunna vara sinnesjuka nog för att bli terrorister, men att säga att Turkiet som stat skulle vara inbladad är en annan femma. Det skulle bli en internationell kris och katastrof!

Just därför började jag leta på diverse nyhetssidor för att se om anklagelserna hade någon substans, lyckligtvis hade dem inte det. Utan det enda spåret jag hittade av att det skulle vara turkar/Turkiet inbladade, var på Beyan.net och några pro-PKK bloggar.
Då ställer jag mig samma fråga återigen, vad tjänar Beyan på att sprida en massa lögner, smutskasta och polarisera människor? Är det så att de kanske styrs av PKK?

Kirkuk dådet hade Irakisk underrättelseorgan kännedom om, men fick ingen att agera. Alltså, hade turkar/Turkiet varit inbladade så hade detta kommit fram på nyheterna över hela världen! Beyan bör använda fler källor, kontrollera sina källor och ta fram seriösa källor vars enda mål inte är att försöka smutskasta Turkiet.

Det roliga är att Beyan fördömer terror dådet i Kirkuk, men inte terror dåden PKK utför i Turkiet. Är det jag som missat poängen eller är dessa människor helt bakom flötet?

Emre

23 kommentarer:

Osman Jashson sa...

Byan är en liten pajas nättidning där armenier-kurden Gurgin Bakircioglu verkar. Han är en riktig stjärna, inte bara en efterbliven kurdnationalist utan även kristen fundamentalist.

Kurtc ve dinci! Fy fan !

Unknown sa...

Varför skriver inte den turkiska median om pojken som fick käken krossat och armen brutalt krossat framför kameran med män som skrattar åt honom. Eller andra negativa brott som begås av turkar mot kurder?

Intressen och rykte. Skulle den turkiska median skriva allt som hänt mot den kurdiska folket av turkiska agenter och soldater hade er stolthet hamnat i papperskorgen.

Det du gör är samma sak som Beyan, Turkiska median, Turkiska politiker/soldater, Kurdiska median gör, dvs sina intressen först.

Sancak Beyi Emre sa...

Bilderna finns på turkiska tidningar, det gäller att läsa rätt tidningar bara. Du hittar inte korten DN visar på Aftonbladet tex. Men Beyan nämner inte PKK medlemen som satt på ett tak o filmade med ett flin på läpparna. Måste ju vara bra stolt över det dem orsakat.

Iskall, om inte media visar en rättvis bild, så kan väl du göra det? jag började blogga för att jag ansåg att Fredrik Malm inte gav en rättvis bild av Turkiet.

Tycker du? jag gömmer mig inte bakom mitt syfte som andra. Jag ger min syn på skitsnacket som sprids om Turkiet.

Anonym sa...

Iskall:

Jag är turkisk medborgare som är kurd! Men jag kallar mig gärna för turk!

Men är jag beredd att offra dom där små pojkarnas avlägsnade förhudar för en clown som Öcalan?

ALDRIG! Han är och har alltid varit djupa statens springpojke.

Iskall, min vän! Jag har läst i ett par kommentarer att "bergen är kurdens vän".

Hur många skott har Öcalan avfyrat mot den turkiska fienden från bergen som du talar om?

Är du kurd från Turkiet överhuvudtaget? Vart i såfall?

Unknown sa...

Emre:
PKK medlem som filmade med ett flin? När du öppnar käften tycker jag också att du ska komma med bevis.

Inte så att jag tycker om PKK, men tycker inte om turkar med som kommer med en massa lögner, vilket ni är bra på.

Sen när visar inte Beyan en rättvis bild? Vad för fel har beyan gjort? Det känns som om du har negativ inställning mot kurder generellt. När jag menar med kurder menar jag kurder som inte är som Osman dvs bergsturk/turk.

Osman
Ja, jag är kurd från norra Kurdistan. Som jag har sagt förmodligen tidigare, jag är inte en apoist. Jag är en stolt kurd och skiter i alla partier. Dock har jag medkänsla till mitt folk bland annat PKK gerillan, även hur korkade vissa av dessa kurder än är, tillskillnad från dig.

Sancak Beyi Emre sa...

Iskall:
Jag ber om ursäkt, jag trodde du hängt med på malms blogg länge nog för att ha sett klippen jag syftade på. Men här har du en annan som jag iaf tycker summerar:

http://www.youtube.com/watch?v=5qd_pHBiCFQ

När det kommer till Beyan.net kan du läsa vad jag skrivit om dem, om du nu är så säker på att beyan visar en sann bild så borde du kunna såga mina slutsatser med en gång, eller har jag fel?

Som jag sagt tidigare, så är jag inte en av de som strävar efter etnisk enhet, för jag vet att för det första så är det inte möjligt och för det andra för att jag älskar Turkiet som det är. Den hade inte blivit det jag älskade om det inte var för alla olika grupper. Så vad skulle jag tjäna på att hata kurder som levt med turkar sida vid sida i flera hundra år?

Osman, bergsturk? Nej, däremot en stolt kurd som är medborgare i Turkiet, alltså min landsman. OBS att jag inte grundar detta på etniska grunder. Jag stödjer och tycker om alla mina landsmän som tar avstånd från våld och terror, de som inte gör det ber jag till gud för.
Lyckligt nog så har jag och Osman samma målsättning och värderingar. Fred i ett enat och demokratiskt Turkiet där alla är samma rättigheter, alltså bla. en löst (inte hanterad) kurd fråga.

Det är mer än vad PKK och DTP har för målsättning eller har jag fel igen?

Emre

Anonym sa...

Iskall:

Jag är konya kurd med rötter från Adiyaman.

Vilken kurdisk provins är du ifrån? Du är ju inte ens förmögen att svara på den frågan ju.

Och varför fantiserar du om ett Kurdistan inom Turkiets gränser när du samtidigt säger att du inte gillar PKK?

Jag tycker du pratat strunt om jag ska vara ärlig.

Kom igen, säg vilken kurdisk stad du är ifrån så ska jag lista upp alla klaner i området som stroder vid statens sida mot PKK!

Unknown sa...

Iskall:

Upploppet i Diyarbakir började pga av polisen. Turkarnas poliser är de mest korrupta som finns. Att försöka stoppa ett kurdiska Newroz firande är fel. Vi har firat newroz långt innan turkarna fanns i anatolien. Och nu försöker Turkiet förbjuda det...

Angående artikeln som du skrivit så anklagar väl Beyan en turkisk grupp, kunde vara medlemmar till ergenonk. Och sen står det också "skulle ha varit turkar som utfört dådet", vilket inte antyder på att det var just turkar. Det va inte första gången turkiska agenter är i kirkuk, bevis finns dessutom, då kurdiska/amerikanska trupper tog fast dom och fick reda på att de var Turkiska tjänstemän. Va i helvette gör turkiska soldater i kirkuk? Jo för att förhindra kurdiskt styre.

Vem ska jag lite på annars? Turkiska tidningar som ljuger rätt ofta?

Jag är emot en Turkiet som stat, allt pga av det dåliga startet och ataturk(som jag gärna pissar på hans grav). Så är det bara, om turkarna inte vill tillbaka till Osmanska riket (dvs ett muslimsk rike där alla är lika), då borde vi kurder få vår egen stat.

Jo Osman accepterar ordet bergsturk, fråga honom. Han tycker om ataturk också.

Har du ens lyssnat på PKK's målsättning?

Till Osman:
Jag kommer från en by utanför Amed.

Så du påstår att jag måste tycka om PKK för att vara stolt kurd och "fantisera" om Kurdistan?
Nejdå, den som pratar strunt är du min vän. Som blundar för den fascism/lögnar/mördande/tortyr som begås mot oss kurder.

Jag skiter i klanerna, de va och är nog 100% betalda av staten. Sen för sista gången så är jag inte PKK:are, eller är du trög?

Sancak Beyi Emre sa...

Iskall:

Allting blir lättare i en tredje parts ögon när du offer förklarar dig. Allt är statens fel och turkar är elaka. Nevruz firades även av turkar innan de kom till anatolien. Även här i Sverige så får du inte festa på gatorna utan tillstånd.

Faktum är att Beyan ändrade sin artikel efter att jag skrev ett mail till dem. Men det framgår inte någonstans.

Jag tänker inte ge mig in och disskutera med en rasist, jag vet bättre än så. Men ett råd till dig är att inte tro på allt du hör på Roj och Beyan.

Har du källor till dina anklagelser? Soldater greps, men om en OP position i suleimaniye är ett hot mot styre så bör du nog få skallen till tittad av en läkare.

Kan inte du åka till Ankara och göra det? Sen kan springa runt oförstående över varför vakterna vred nacken av dig....

Emre

Unknown sa...

emre:

Kurderna är juh offer av turkarnas hårda assimilering och förtryck. Sen mustafa kemal kom till makten har newroz varit ett problem för turkarna.

Bevis på ditt påstående?

Rasist? Vad är det som gör mig till rasist? För att jag uttrycker mig? För att jag är stolt över mitt ursprung? För att jag inte tror på dig? Jag tror mer på Beyan och Roj än Hurriyet osv.

Angående vilka anklagelser? Det med att turkiska kommando soldater i Kirkuk?

http://www.guardian.co.uk/world/2003/jul/08/turkey.michaelhoward

http://www.globalsecurity.org/military/library/news/2003/07/mil-030717-rfel-160129.htm

Vad i helvette gör kommando soldater där? Jo för att skapa kaos. Där sprack kemalisternas agenda. Samma sak med att samla 100 000 soldater nära södra Kurdistan. Världen vet om era planer men ingen bryr sig om det som sker. Säg inte att det är pga PKK, även under 90 talet misslyckades en sådan operation.

Oj en kemalist tog illa åt sig! Nu vet jag att du också är en "smyg" kemalist.

Osman Jashson sa...

iskall:

Vad är Amed? Diyarbekir menar du?

Trög är jag inte! Däremot är du det som sitter framför dataskärmen och fantiserar om ett Stor kurdistan när inte ens PKK vill det. Du är bara en frustrerad snoris om jag ska vara ärlig.

Har du släkt som har råkat illa ut? Säg det då så jag förstår dig lite åtminstone.

Newroz firandet gick lugnt till i diyarbekir.

Irakiska Kurdistans största handelspartner är Turkiet! 3-4 miljarder dollar pungar KRG in i iTurkiet årligen.

Varför jashförklarar du inte KRG, utan mig?

Sancak Beyi Emre sa...

Iskall:
Läser du inte ? Jag sa att soldater var där på OP (Observations punk/observation point) uppdrag, alltså .
Om det skapar kaos, så bör väl samtliga observartions uppdrag göra de?
100000 soldater radades upp för att bemöta hotet från PKK, inte norra irak. Hade det varit norra Irak som var målet, så hade Turkiet inte tjänat lika mycket pengar nu...


Nu ska jag ge dig ett värdefullt råd. Läs ur flera tidningar som skriver om samma händelse, och dra din slutsats ur det. Du såg hur många tidningar jag gick igenom för att klara upp Beyans anklagelser.

Jag är politiskt obunden, det enda jag vill är fred och slut på skitsnacket. Ser du det som "Kemalism" eller hotande, så är det nog en bit kvar.

Emre

Unknown sa...

osman:

Amed är Amed. Samma sak med Elih.

Du är juh det, jag är tvungen att repetera mig angående om att jag inte är en PKK anhängare.

Ja det har jag.

De behöver infra struktur och annat. Vad jag förstått så kommer de bara fortsätta sammarbetet med turkiet tills de byggt en infrastruktur där de kan försörja sig själva.

Jag jash-förklarar sådanna personer som inte visar sympati till PKK-gerillan och inte vill se en självständig Kurdistan.

Unknown sa...

emre:
Ska KRG börja skicka kommando soldater till Mardin, Diyarbakir, Wan, och säga att det är observartions uppdrag, eller kanske grekland ska skicka sina kommando soldater till cyprus och Konstandinoúpolis och observartions uppdrag?

WOW, visste inte att det krävde 100 000 soldater för att bemöta 3000 PKK medlemmar. De va visst väldigt starka.

Läste du om tidningarna som jag skicka?
"American soldiers seized 15kg of explosives, sniper rifles, grenades and maps of Kirkuk, with circles drawn around positions near the governor's building when they raided Turkish offices in Sulaimaniya."
Fan gör de där med bomber och andra vapen?

Om du nu är så politiskt obunden, varför ifråga sätter du inte din regering angående denna händelse? Varför försvarar du den?

Sancak Beyi Emre sa...

Iskall:

För guddsskull !! Man radade upp soldater längs gränsen till Irak för att undvika att PKK infiltrerade från IRAK, det har inget med deras kapacitet att göra.

Sen kanske du inte känner till att Turkiet har ett regemente i norra irak som observatörer. Att dessa var ute på uppdrag är inget konstigt. FN obsevatörer är också beväpnade min kära förvirrade vän. Jag personligten skulle aldrig ge mig ut i Irak utan beväpning oavsett uppdrag och uppdragsgivare.

Varför ska jag kritisera regeringen för att de har rek och op uppdrag i Irak ?
Däremot är jag kritisk till att man är för snäll mot terrorister.

Emre

Unknown sa...

emre:

Besvara min fråga istället för att undvika, varför hade de med sig bomber?

Jasså, skicka 100 000 soldater till gränsen av södra Kurdistan SAMMA ÅR då kurderna får total kontroll över södra Kurdistan.

Själv tycker jag PKK är rätt för snäll mot terrorist staten. Om PKK nu vore så farliga terrorister hade de börjat göra al-qaida metoder. Vilket är VÄLDIGT lätt för dom med tanke på att de har runt 7 000 är anatolien.

Sancak Beyi Emre sa...

Iskall:
För att PKK efter en lugnare period eskalerade i terror dåd. Därför byggde TSK en mur av kött längs hela gränsen, för att det är därifrån dessa små skadedjur kommer.

Det är ju inte så att de inte försökt eller hur?
Bomber i Diyarbakir, Istanbul osv. Vet du hur många självmords bombare som GRIPITS innan du hunnit detonera bara i år?
Jag måste säga att Turkiet är duktiga i terrorbekämpnings delar där andra inte är, men brister där andra länder är duktiga.

Terror is not the way of the enlighted !

Emre

Anonym sa...

iskall:

Är din by utanför Diyarbekir byväktare?

Unknown sa...

Emre,
Så du vågar inte besvara på min fråga?

Du skämtar? En självmordbombare är inget som kan bekämpas! Om PKK var seriösa angående självmordsbombning så hade det turkiska folket ingen chans. Det är bara att lägga en bomb i en väska/påse/kartong/fordon/andra föremål sen när man är bredvid eller närheten av turkiska soldater så är det bara att detonera.

Man behöver inte ens ha intelligens för att uppnå sådanna mål. Så om PKK vore som Al-Qaida, så hade ni sett en mycket blodigare turkiet.

Bekämpa terrorism :) Den turkiska staten är lika terrorist aktig som annan terror organisation. Och listan kan göras ännu längre än vad PKK begått.
Så länge ataturks konstitution finns, sålänge "Turkiet" finns så kommer det alltid finnas de som inte accepterar läget.


Osman,
Ja, tyvärr har vi sådanna jash i vår by som dig, tyvärr. Men ingen tycker om dom förstås.

Du har inget mera att säga åt mig verkar det som, som om du inte har några fler skitsnack att komma med? Rätt eller fel?

Unknown sa...

Osman, besvara i din blogg, eller har du inget att säga där med?

Länk:
https://www.blogger.com/comment.g?blogID=1696911071940856845&postID=3969918827887228378&page=1

Sancak Beyi Emre sa...

Iskall:
Själmordsbombare kan bekämpas, i annat fall bör alla som blivit hotade av de lägga sig ner och dö !

Med underrättelse så håller man koll på de misstänkta. Antingen så griper man en misstänkt innan den kan detonera eller helt enkelt blåser skallen av den med ett skott. Så för all del, dem går att bekämpa.

http://www.youtube.com/watch?v=pkcpX6qnVDc

Säg det till ledarskiktet som känner att de behöver självmordsbombare, följer du nyheterna så tror jag att du vet vad jag pratar om.

Sen till din fråga, antar att det är beväpningen med sprängämnen du inte känner att jag besvarat. Men det tillhör faktist till grunden att ha sprängbart materiel med sig ut. Spränga dörrar, kasta på fiender osv. Jag förstår inte vart du vill komma?

Emre

Osman Jashson sa...

Iskall:

Va fan stör du dig på mig när halva din by är jash?

Förstår du hur jävla kontraproduktivt PKks "jashideologi" är?

Vad ska jag svara på?
Du är ta mig tusan tokig!

Sancak Beyi Emre sa...

Osman:

Håller med! kikade lite på din blogg, den där e fan tokig !