tisdag 16 december 2008

Freden är i Iraks händer


Beyan.net skriver en artikel som jag tycker är väldigt intressant. Man skriver där om att man gripit en grupp som protesterat i norra Irak (läs norra Irakiska kurdiska självstyret).

Protesten gick ut på att man tyckte att den Irakiska regeringen och självstyret var för passiva mot Turkiet och Iran som kränkt självstyrets ”säkerhet och suveränitet” genom att beskjuta Kandil bergen där terrorist gruppen PKK/PJAK har sina läger (http://www.beyan.net/nyheter-artikel.aspx?id=602, 171208).

Nu är det tydligen civila som får evakueras från området pga beskjutningarna. Detta tycker jag är lite konstigt, för när Turkiet ville att Barzani skulle radera PKK från sitt område så var hans svar att bergen var otillgängliga för hans Peshmerga. Men civila kan tydligen bo där, men milismän som är bättre tränade än dessa klarar inte av det.

För all del, alla har det inte i sig antar jag, turkiska soldater har i alla fall varit där förr och opererat.

Detta hade varit en kränkning av suveränitet om Iran och Turkiet bombat civila eller om Irak hade i alla fall försökt få bort terrorist lägren i fråga, men nu har man inte lyft ett finger. Dessutom så är det en kränkning som Bagdad är berättiga att protestera mot så länge inte man har ett avtal jag inte känner till. På bilden längst uppe till vänster, så står det på turkiska "Vårt mål är att eliminera terroristorganisationens- och dess anhängares hopp om seger".

Men åter till frågan, Turkiet har ett terror problem som är en inre angelägenhet så länge den är inom turkiska gränser. Men denna inre angelägenhet opererar från baser i just norra Irak och får ekonomisk kraft från bl.a. Europa.

Varje land har rätt att försvara sig mot angrepp på sin mark och skydda sina medborgare. Alltså, så bör (främst norra) Irak antingen börja demontera lägren uppe på bergen och jaga bort terroristerna eller helt enkelt bara blunda. Terrorist såret man har i de Irakiska bergen låter sitt blod droppa över på sina grannar! Detta betyder att du antingen inte kan försvara ditt land, är en stat som stödjer terrorism eller förklarar krig på de drabbade. Ovilja är faktiskt inte en valmöjlighet i dessa frågor. Det är bara att välja för självstyret, men främst för Irak!

Emre

9 kommentarer:

Unknown sa...

Var är den turkiska raderingen av Ergenonk och kemalismen?

Sancak Beyi Emre sa...

På gång iaf, mer än vad jag kan säga om avvecklingen av "apoism"

Anonym sa...

Emre:

Barzani måste säga vissa saker! Han vill rensa ut apoisterna mer än någon!

Jag talade med dottern till polischefen för en av dom större kurdiska städerna under Barzanis styre. Hon berättade att hon hatade PKKarna, men att tusentals av dom gått över från PKK till KDP.

Så visst fan gör Barzani nytta!

Sen krävs det mer för att Barzani ska dra över PKK. Det kommer! Det är på G kan jag meddela.

Unknown sa...

På gång? Skit snack.

Sancak Beyi Emre sa...

Osman:
Självklart måste han säga vissa saker, men det han säger skapar inte sympati hos Turkiska massor som ser honom som stödjare till PKK. But gotta see through the lines, som du säger..

Iskall:
Ja, hur ser du på Ergenekon rättegångarna? Iof, så är det ett enormt slag mot PKK också, men jag hoppas du överlever.

Emre

Unknown sa...

Bara för att jag har medkänsla för PKK-gerillan betyder det inte att jag är en PKK anhängare. Så jag överlever.

Sancak Beyi Emre sa...

Iskall:
den medkänslan tar sig en smäll också, men jag hoppas du överlever.

Anonym sa...

hmm..medkänsla för pkk gör dig inte till pkk anhängare, men du säger öppet att du stödjer terrorism. Vilket i din verklighet innebär att terrorism i alla slag är berättigat. Så du har en medkänsla för gerillasoldaten som skjuter mot civila samt för terroristen som anlägger en bomb i en metropol, men du har ingen medkänsla för de oskyldiga som dör?
Och denna medkänsla gör dig INTE till en pkk anhängare?

Pkk anhängare innebär ENDAST INTE att du tungt beväpnad klättrar i berg med en planerad hämnd över de förtryck dina förfäder fick genomgå,
NEJ, Pkk anhängare innebär även att du med den yttrandefriheten svenska staten ger dig har mod att uttrycka dig här och visa ditt stöd för terrorism.

Sådana som du herr Iskall, ingår i den farliga motorn bakom våldshandlingarna erat verkställande organ utför!

Du borde skämmas över att du stödjer terrorism! Du hyllar dina bröders död!

Türkan

Osman Jashson sa...

Iskall:

Du skriver så här på en blogg:

"Detta kommer bara ge mera röster åt DTP och sympatörer åt PKK, vilket iofs är bra för oss kurder."

http://kurdistannytt.blogspot.com/2008/12/leyla-zana-dmd-till-10-rs-fngelse.html

Skäms du över att du är en apocu? Gör inte det! PKK är en folkrörelse ute i Europa och i Turkiet har man lugnt mellan 1-2 miljoner väljare. DU behöver INTE skämmas över att du är PKK sympatisatör.

Själv har jag en del PKK sympatisatörer i släkten. Det har blivit mode bland dessa att ge sina barn kurdiska namn. Jag har inga problem med det, men då jag vet att dom gör det för att få utlopp för sin billiga PKK nationalism så går jag emot! Jag kallar deras ungar för Muhammed, Ali, Osman och Bekir bara för att jävlas. Har dom en dotter som heter Rojin Mojin eller nåt så kallar jag dom för Fadime och Ayse.

Allt för att jävlas! Vet du att jag träffade min farbrors dotter för två år sedan i Danmark. Tjejen berättade att pappa hade försökt få henne till att bli läkare eftersom gerilla i bergen behöver läkare. Han ville själv bli gerilla för PKK trots att storebrorsan (min farsa) försökte prata vett i honom. Men det gick inte. Sen när Öcalan gick ut i turkisk Tv och förklarade att han älskade turkar så la han ner PKK. Idag investerar han sina pizza pengar i hus vid egeiska havet. Han älskar Turkiet idag!

Är du apocu så säg det! Är du PKK sympatisatör så säg det! Jag säger inte att du inte får vara för ett Kurdistan i Turkiet. Däremot är jag emot att du tar PKKs väpnade kamp /terror i försvar idag.

Jag accepterar inte det, utan anser att PKK är i krig mot det kurdiska folket. Vi får avvakta och se om kurderna i östra Turkiet tycker som jag. Valet är viktogt då det kurdiska folket kommer att göra sin ståndpunkt klar- Ja till fortsatt krig eller NEJ till krig, men ja till en fortsatt demokratisk kamp.