torsdag 19 november 2009

Ljuset i mörkret, Haci Sak


I kommunvalen i Göteborg, uppmanar jag alla mina läsare att ta sig en titt på folkpartiets nummer 81. Där står Haci Sak, en turk med integritet, tydliga linjer och en som säger vad som är rätt eller fel utan att försöka gradera sig. En med ryggrad som jag alltid efterfrågat. En man helt i min smak vad gäller uppriktighet och handlingskraft.

Han efterfrågar integration och är expert på handikappfrågor. Han är även meriterad idrottare och har representerat svenska landslaget i både simning och rugby, i OS och VM. Uppvuxen i Göteborg, Hisingen gör att han vet vad som står fel och har på nära håll under årens gång kunnat observera på nära håll vad som skenat iväg åt fel håll.

Det är viktigt att vi får fram våra egna politiker nu när vi ser hur socialdemokraterna agerar. För detta är nog en av de få män som kan ta en debatt och ställa illasinnade politiker med betald budskap på sin plats. En röst på Haci Sak är alltså en klok röst för Göteborg och en röst för de turkar som känner sig kränkta av alla påhopp vi utstår. Överväg gärna att kryssa i nummer 81 på folkpartiets lista.

Sancak Beyi Emre

40 kommentarer:

Barbarbaba sa...

Att han valde Folkpartiet som parti säger en del om honom... Finns inte en chans att min röst går till folkpartiet...

Först ska dom göra sig av med Sabuni, malm, plus några idioter till....

Sancak Beyi Emre sa...

Barbar:

Just därför behöver de våra få lysa hos dem... Han är liberal... överväg de iaf !

Emre

Sancak Beyi Emre sa...

nekade en onödig kommentar av en anonym..

Anonym sa...

Håller nog med barbarbaba FP twiiiiiiiiiiiiiiiiii, röstar alltid S annars, blir nog blankt 2010

Osman Feffeson sa...

Sancak:

Memleketi neresi yaw? Och vad är hans åsikt i "folkmordet"?

Sancak Beyi Emre sa...

Bozkir, utanför Konya.. Han står där de flesta av oss står...

Emre

Anonym sa...

Tyvärr företräder han folkpartiet men han är en hedersprick, den saken är säker. Rösta ej på sossarna - rösta på "Hasse".

Anonym sa...

Vaddå är han kurd?

Sancak Beyi Emre sa...

Jag skrev ju att han var turk.. Läser du inte mina inlägg eller ? :P

Emre

Anonym sa...

Jag litar på dig Emre abi han har min röst.

Osman Feffeson sa...

Anonym:

Vad spelar det för roll om han är kurd?

Anonym sa...

Jag undrade bara.

BOZKURT sa...

Jag kan nog fixa 700-800 turkiska röster åt Honom.

Sancak Beyi Emre sa...

Bozkurt:

Kan du de, så gör de .. behöver få fram fler av våra !

Emre

Osman Feffeson sa...

Anonym:

Gott kamrat!

Bozkürt:

Hade du röstat på mig om jag hade ställt upp?

Sancak Beyi Emre sa...

Feffe:

Jag hade inte gjort de ! Hade förvandlat kommunen till festlokal !

Emre

Anonym sa...

JAG HADE RÖSTAT PÅ FEFFE FÖR HAN ÄR DEN ENDA VETTIGA BLAND ER! HAN TÄNKER OBJEKTIVT TILL SKILLNAD FRÅN MÅNGA AV ER!

BOZKURT sa...

Feffe

Benim icin esas olan Turk olsunda camurdan olsun.Sen ise ATATURK dusmanligina oynuyorsun.

AB(D) imperialismine engel oldugu icin....

Yani cevap HAYIR.

Bojkotta Sossarna sa...

Bakin arkadaslar!

http://www.beyan.net/nyheter-artikel.aspx?id=862

Bengan.net skriver att PKK ÄR en terrorstämplad organisation när dom skriver
"Dock tillkännagav inrikesminister Besir Atalay att inga vidare amnestier skall ges till medlemmar ur PKK eller andra terroriststämplade organisationer"

Bengan.net kendini toparliyor MASALLAH guzel gelismeler be vallahi bak sevdim ben bunlari.

Osman Feffeson sa...

Bozkurt kardesim benim:

Yani irka vuruyorsun? Tror du på fullaste allvar att en turk med dina anti-kurdiska och antisemtiska åsikter skulle kunna tas på allvar i Sverige? Du verkar vara en sån där ulkucu vars turkiska identitet är uppbyggd kring kurdo-fobi, Ataturk dyrkan och annat trams. Ulkucu/Gråa vargarna av det rätta virket för ett krig mot fosterlandets fiender i staten idag- Samil Tayar är ett bra exempel. Dessa ex ulkucus har lämnat ert parti idag. Vad gör ni då? Jo, ni gör hundtecken under våra martyrers gravcermonier och gör Ergenekon misstänkta till partimedlemmar.

När det gäller Ataturk så är han ingen helig ko i min värld. Jag ska vara helt ärlig mot dig min vän och säga att jag tycker att hans kemalism var och är misslyckad och han var en diktator. Han var dock en visionär som gjorde mycket gott också, men i slutändan var han en militär som inte drog sig för att massakera sitt eget folk. Han dog 1938 och jag har respekt för honom främst för att så många av mina landsmäns hyser stor respekt för honomn. Men att inte tex diskutera Dersim-slakten, hur Ataturks arme stängde in MÄNNISKOR i grottor och gasade dom långt innan en en viss Hitler kom på iden om Zyklon B, ja det tänker i varje fall jag inte dra mig för att diskutera även om det idag stårr klart att vår Farfar stod bakom planeringen av slakten.

Anklaga mig för att vara fiende till Ataturk- jag bryr mig inte. En sak tycker jag är gott dock och det är att mytologin kring den mannen håller på att krossas. Diskutera Ataturk objektivt säger jag!

Kära Bozkurt, MHP är ett anti-kommunistiskt parti som bildades av en fd militär vid namn Alparlsan Basbugu för att i sann contra-gerilla andra bekämpa kommunismen i Turkiet under 70-talet. Hur i helvete kan du som utger dig för att vara MHPare och Ulkucu använda dig av begreppet "imperialism"? Hallå! Alparslan Turkes fick utbildning vid CIA läger innan han kom till Nevsehir och grundade sitt första anti.kommunist läger. Dessutom så visade det sig ju att Turkes uppdragsgivare Kenan Evren frågat USA om lov innan gan genomförde 80-kuppen och torterade det turkiska folket.

MHP har fan ingen ideologi-trams, deras ledare sägs vara armenier ättling och andra mannen i partiet är från Izmir. haha- borde inte MHP få röster i Anatolien?

80% av turk aleviterna är turkmener varför tycker inte dom om er turk-nationalism?

Finns det verkligen 700-800 hunddyrkare i Sverige?

Inga tabun- fram med all fakta kring Attaurks och enpartistaten som han grundade!

Och hedra offren för Dersim- förintelsen! Republiken Turkiet borde ge stadens och landets aleviter en officiell ursäkt!

Ataturk lär inte vända sig i graven om det blir fallet!

Bozkurt:

Har du hund ? Det finns ju såna där vargliknande hundar. Du kanske borde köpa en sån?

I mitt hem får hundar inte vistas...anledningen är att vi betraktar dom som orena och under Profetens tid så anföll vilda öken-hundar muslimernas läger. Djävulen placerade in onda djinner i hundarna som sedan anföll muslimska krigare.

Memlekt neresi Bozkurt? Säg för fan inte Izmir nu bara! ;-)

Osman Feffeson sa...

Sancak Emrecim:

Jag vill inleda med att säga att jag är nykter sedan den 18 oktober 2009 och har för avsikt att fortsätta vara det. Jag är nykterist numera. Men jag har varit helg-alkoholist sedan jag var 15 år. Jag har gjort mycket dumt pga alkoholen och den senaste månaden har jag upptäckt att jag är både kung i baren och på festen som nykter. Jag drar vitsar, skämtar om mig själv och får på så vis sugna blickar av pilska tjejer. Dra bögskämt om dig själv inför tjejer-jag garanterar att du får positiv uppmärksamhet från honorna. Tjejer gillar självsäkra killar som kan dra "top-skämt" om sig själva.

Emre, alcolico diye ismimizi cikariyorsun yaw! ;-)Men nu när vi ändå är inne på POLITIK och ALKOHOL SAMT FEST så vill jag bara säga följande:

1) Den turksika republikens grundare var en alkholist.

2) Han dog av skrumplever.

3) Han styrde den unga turkiska republiken mellan 1923-1938 som gravt alholiserad (alltså sjuk då alkoholism är en sjukdom).

Så Emre, det här med att en supande Feffe Baskan skulle omvandla kommunen till en "festlokal" kanske inte är en så dum ide trots allt? Se på hur lyckad Kemal Pasa Dede Ataturks Republik blev? ;-)

Men när vi ändå är inne på alkohol och politik så vill jag passa på att berätta om min kurdiska farbror som växte upp i Ankara under 70-talet. Han var ung tonåring som hade ett stort intresse för kampsporter. När han fick reda på att en "klubb" öppnat i närheten så gick han dit och skrev in sig. Han tränade taek wando och var enligt egen utsaga rätt duktig. Men vilka var det som stod bakom klubben Bozkutr?

Svar: Gråa Vargarna / Ulkuculer.

Genom sådana här karate klubbar fångade dom turkiska fascisterna upp unga killar, tränade upp dom, hjärntvättade dom och gav dom sedan en pistol så att dom kunde döda kommunister eller ägna sig åt kirminalitet.

Ledarna på farbrors gråa varg-klubb visste att han kurd men var schyssta mot honom trots detta. Dagarna innan nyårsafton berättade ledarna att ingen av medlemmarna fick dricka alkohol eller överhuvudtaget fira nyår. Detta eftersom nyåret var enligt kristen tidsräkning och alkhol var haram enligt Islam.

På nyårsafton höll klubben stängt men när farbror gick förbi, så märkte han att detfanns folk i lokalen. Han öppnade dörren och gick in och såg där sina två ulkucu-tränare gå i Farfar Ataturks fotspår och supa raki.

Ja, hycklarsvin tänkte farbror för han och hans karate-polare hade dagarnainnan hotats av samma personer att inte dricka alkohol. Under hela 90-talet var han en hard-core PKK anhängare och är det lite än idag.

Där har vi MHP i ett nötskal!

Emre:

Jag har förslag till ett ämne som man kan doktorera i:

Hur påverkade Mustafa Kemal Ataturks alkoholism styret av den unga turkiska republiken mellan åren 1923-1938?

Lysande ämnesförslag om du frågar mig!

Bozurtum:

Benden sana guzel bir sarki parsasi:

"Eeeeeeeeit, gemi gelir yanasir ici dolu samasir bu Istanbulun kizlari Diyarbakirlilara yanasir..cal kekem cal..

2) Börja dansa så feminint du kan, som en riktig Zeki Muren, och smek dina bröst under tiden och ha samtidigt blickarna riktade mot tjejen du är sugen på.

3) Sen rycker du upp dig och visar att du är ättling till Kilij Arlsan.

Jag garanterar att tjejen kommer gilla dig!

Sancak Beyi Emre sa...

eeeh? Nyckter var de va ? Vad har du ersatt alkoholen med ? ;)

Emre

Osman Feffeson sa...

Sancak Emre:

Jaha, först var jag alkis och nu narkoman också! Men när vi ändå är inne på narkotika och politik så vill jag passa på att berätta om 90-talets Turkiet som var i knarkbaronernas och fascisternas händer. Under hela 90-talet omsatte narkotikaindustrin i östra Turkiet 100 miljarder dolla per år. Narkotikan tillverkades i länder som Afghanistan, fraktades genom Iran till PKK som sedan förde den vidare till militärer eller JITEM folk som i sin tur fraktade den vidare till olika maffia organisationer i västra Turkiet som därefter skötte smugglingen till EU.

Här var PKK, turkiska militären, kemalist byråkrater, poliser, och organiserade karteller inblandade och delade på kakan. Är jag inte helt fel ute så gick det så långt att Tyskland ville åtala Turkiets dåvarande premiärminister Tansu Ciller för narkotika smuggling.

100 miljarder dollar / bakom konflikten i öst! Alla blev mätta... och Ataturks Republik var en Republik som förgiftade mänskligheten... men sen så hände något 2002....

Och idag är Turkiet helt plötsligt det land som beslagtar mest narkotika i hela Europa, ja förr förra veckan plockade man 1,5 ton PKK heroin... och man har alltså åsamkat narkotikaindustrin i östra Turkiet stor skada. Ingen ide att kriga då kanske?

Jag är väldigt stolt över den turkiska polisen, när det gäller den turkiska militären så kan dom fara käpprätt åt helvete.

TSK ska rensa ut landsförrädarna i de egna leden innan dom får min respekt! MEn det lär bli svårt då deras hela institutionen luktar fascism. De som jag kallar för landsförrädare inom TSK har ju inte kommit från rymden eller från Grekland, utan har UTBILDATS AV TSK!

Man skapar alltså folkfiender och antidemokrater i TSK!

Tills dess:

Basbugu:

Rensa smutset i TSK: Annars är du smuts själv.

Och Allah, jag tackar dig av hela mitt hjärta för att vår nation inte hamnat i något större krig med utländska makter. Med detta TSK som sk försvarmakt hade vi fått SMISK hundra ggr om!

Bozkurt: Ismime tikla ve Osman Babanin istedigi MHP yi izle. TC nin sayibi asker degildir, sen, ben, emre, ve halkindir. Okadar canim!

Osman Feffeson sa...

För övrigt så tycker jag att det är lysande att en turk nu har tagit plats i Folkpartiet. Sverige turkarna har funnits i Sverige i över 50 år och vi har alltid röstat vänster. Men varför har vi inte tagit plats i Sveriges etablerade partier för att ta våra skydda våra intressen och Turkiets intressen? Syrianerna har gjort det- eloge till dom! Kurderna likaså- helal på dom!

En turk som idag kan falla tillbaka på ett Turkiet som sakta men säkert demokratiseras kan verkligen ta den turkiska gruppen i försvar samt föra Turkiets talan. Att detta sker inom Folkmpartiet är än bättre då vi alla vet att det finns anti-Turkiet element inom partiet!

Bra initiativ din Gbg Turk! Jag vill kyssa din panna!

Sancak Beyi Emre sa...

Feffe:

Var fick du droger ifrån ?! Jag ställde enn fråga, jag menar du kan ha börjat konsumera morötter i masstal istället.. Du ville bara berätta en historia till va ?

Emre

Osman Feffeson sa...

Kära Emre, du skriver ju sä här:

"eeeh? Nyckter var de va ? Vad har du ersatt alkoholen med ? ;)"...vilket för tankarna till ett substitut för drogen alkohol..., nej jag har inte ersatt spriten med nåt.

Sen får du ju skylla dig själv när du skriver att party-feffe skulle omvandla son kommun till partylokal om han blev kommunfullmäktige. Jag tar varje tillfälle i akt för att rena mina turkiska landsmän från billig och innehållslös Ataturk-dyrkan. Samma sak gäller mina kurdiska landsmän och deras persondyrkan av Öcalan. Med det vill menar jag inte att jämföra Ataturk och Öcalan.

Jo, jag gillar att berätta historier!

Anonym som hade röstat på mig!! Tackar och du har rätt som skriver att man ska vara objektiv! Detta är i allra högsta grad gällande för ett land som Turkiet.

Som turk måste jag beakta kurdens syn!

Som kurd måste jag även beakta turkens syn, men inte hur mycket som helst då kurden är "offret" i Turkiet.

Som sunni och därmed en som tillhör majoritetstron i Turkey måste jag resepktera, förstå och aleviten! Aleviten har också ett sådant ansvar, men inte i vilken utströckning som helst. Även aleviten är offer- offer för statlig diskriminering.

Fakltum är att jag även måste repektera och försöka förstå Bozkurt och hans parti MHP. Det är väldigt svårt, ja nästintill omöjligt, men jag måste anstränga mig.

Jag förstår även armenierna och syrianerna som tjatar om folkmord, i viss grad i allafall. Dialog och ömsesidig respekt är de gyllene orden som måste tillämpas i praktiken.

Annars lär Turkiet fortsätta att var en Gurk-republik ala skendemokrati. Nytt samhällskontrakt måste ingås mellan samtliga grupperingar som jag nämner ovan.

Annars får vi helt enkelt finna oss i att PKK ifnns och polarisering!

Emre: Varför skulle jag ersätta alkohol med morötter?

Bozkurt: Gine benden sana bir sarki!

Osman Feffeson sa...

Turk Silahli Kuvettlerini ve Militarist Yargiyi inclenlikle kutlarim.

Dört sehit icin gulunc ceza...

vatanhainileri!

http://www.bugun.com.tr/haber-detay/84539-4-sehidin-cezasi-bu-mu-olmali-haberi.aspx

BOZKURT sa...

Milli sembollere saldıranlara dikkat edilmelidir. Milli sembol olan Oğuz Han'a dil uzatıldı mı biliniz ki, o bilerek veya bilmeden düşman için çalışıyor demektir. Milli sembol olan Bozkurt'a köpek diyenler için de durum aynıdır. Üstelik onlar aynada kendilerini görmektedir. H. Nihal ATSIZ

Osman Feffeson sa...

IDAM EDILEN ULKUCULER- OSMAN FEFFESON ISMINE TIKLAYIN VE IZLEYIN.

Bu gencleri kürdler mi asti Bozkurt? Yoksa Ataturkculermi? Kemalistlermi? Bunun bir cevapigni ver. Hakiki dusman kim? Ben kim oldugnu cok iyi biliyorum. Ya sen?

Ustelik köpekler kurt soyundan gelme. 100.000 sene önceden baslamis bu. Ve sen kendi partinin tarhini pek iyi bilmiyorsun. Rahmetli Alparslan Turkes 90 li yallarda bir MHP kongresinde mitinge iki tane kurt kuklasini gitiren parti uyelerine aciksa aff edersiniz siktir calmistir.

Ondan sonra ben bu TSKdan bir halt anlamiyorum. Simdi arkdaslar amerika 2003 biri Irakta insan ölduruyor. Irak halkida ara sira amerikan askerlerini ölduruyor. Ama sizler tek bir tane amerikan cenasini televizyonlarda izlediniz mi? Onlarin cenazelerinde bagran cagran ve isayset yapan var mi? Bizim sehit lerimiz defn edilirken ulkuculer kurt isaretleri yapiyor. Sehitlerimizin cenaze töreni tv de yayinlanmasi COK yanlis tir ve TSK nin kötu niyetini ortaya sergilitor. Neden? Cunku TSK icinde odaklamis vatanhainleri var- demokrasiye karsi olanlar var. Milliyetciligi köruklemek isyorlar cunku milliyetcilik ve heryerde dusman olmasa, neden vatanimiz geliri hep askeriye gitsin?

Den som säger elaka saker om Attaurk är en landsförrädare, medan den som planerar att spilla turkiskt medborgarblod inte är det.

BOZKURT sa...

Osmanyan

Turk ordusu Milletin ordusudur.

Amerikan ordulari(!).Amerikan yönetiminin parali ordusu!!

Turkiyede veliler cocuklarini davullu zurnali gönderirler askere.
Askere alinmayanlar Turkiyede intihara en yatkin kisilerdir oysaki Isvec´te gencler her yolu dener askere gitmemek icin.

Senin anlayamadigin her milletin kendine göre degerleri olmasidir

Cinayet isleyen bedeline katlanir katil ulkucu olsa dahi.Kafasina esen cete kurup adam ölduremez.

Ayrica ulkucu vatanini karsiliksin sevendir.

Osman Feffeson sa...

Bozkurt:

Davasi icin savasan eski ulkuculeri kimler asti? Bu soruya cevaå ver. Solcular mi asti? Kürdler mi asti`Aleviler mi asti? Kimler asti bu genc insanlari?

Cevap ver sonra TSK yo guzelce analiz ederim sana.. simdiden bunu yazmak istiyor ama. PKK bir kürd terör örgutudur..TSK icindeki Ergenekon yapilanmasi bir cerkes örgutudur. Jag kan utveckla min syn av TSK senare min vän...jag vågar påstå att det är en av världens mest splittrade militärer.

Ulkculeri kimler asti? Solculari asan kisilerin aynisi.

BOZKURT sa...

Osmanyan

Ulkuculeri´de solcularida,ermeniyi´de seninde temsil ettidigim isbirlikci ziyniyet asti.Amerikanci dersirme Kenan Evren.

Tsk ýi analiz edecekmis...

Sen önce yazilarindaki tutarsizliklari ANALIZ ET...

Sancak Beyi Emre sa...

Bozkurt och Feffe:

Jag skulle aldrig måla ut TSK i Evrens anda.. GENERALISERING !!

Sen skulle jag inte kalla Feffe för "isbirlikci".. långt ifrån...

Ni måste inse att ni har samma mål men med olika vägar ..

Emre

Osman Feffeson sa...

Kürd acilimindan sonra roman-acilimi geliyor!

Iste simdi Bozkurtcum Ne Mutlu Türkum diye biliriz!!! Böyle seyler gurur verici!

Osman Feffeson sa...

Bozkürdcum:

Ustelik TSKyi tartismaya hic gerek yok. Herkes vatanhainlerini acickca göruyor. Sende göruyorsundur herhalde.

BOZKURT sa...

Osmanyan

RTE sacmaliyor...
ROMAN larin devletle sorunu YOK.

Romanlarin sorunu toplum"daki önyargi.

Not: Mu kitasina GOOGLA ayrica Beyaz piramitlere GOOGLA

Osman Feffeson sa...

Bozkurt:

Sen turkce yazabilirsin ama ben Osmanyan oldugum icin turkcem pek yeterli degil!

Vad får dig att känna att Turkiets suveränitet är i fara vad gäller regeringens kurdpaket? Jag har förståelse för dom farhågorna. Lista upp dina farhågor och hur du tänker så kan vi du föra en debatt. Du får gärna skriva på turkiska.

Jag tänker ju helt annorlunda.

Om 6-8 månader finns inget PKK kvar Bozkurt. När vi krossa landsförrädarna inom Ergenekon så kom vi åt deras springpojkar i PKK.

Vatanimiza ve milletimizi guvenmemiz gerek Bozkurt! Bizim kürdlerlen beraber 1000 senelik sanli devlet tarhimiz var. Kurtulus savasinda halkimizin verdigi mucadeliye ikimizde biliyorus. Devletimizi hic bur guc bu dunyada yikamaz. Hele kendi musluman kürd yurtaslarimiz hic yikmak istemis. Cunku onlar senin ve benim atalarmizlan beraber bu vatani kurdu.

BOZKURT sa...

Osmanyan

Det är försent att lista upp farhågor..

Akp:s politik har redan delat upp nationen i två läger.

Frågan är hur man skall återupprätta nationalstaten igen .

Mitt tips är att det blir en blodig sådan dvs ett andra befrielsekrig..

Osman Feffeson sa...

Bozkurt:

Inget i denna värld kan della Turkiet! Ingen kraft i denna värld kan hota Turkiets suveränitet!

Du snackar alltså om ett andra Berfrielsekrig mot ditt eget folk! Om det är det du menar, så är du helt fel ute. Det är inte i Anatoliens turkiska städer som Ergenekon har fotfäste och kan syssla med provokationer.

Det är inte bara CHP och MHP som motsätter sig en lösning av kurdfrågan, utan även PKK och DTP. Varför är det så? Varför vill dessa partier se en fortsättning på blodspillan?

Vad menar du med andra befrielsekrig? Sana hic ama hic yakismadi. TC halklari birbirinle savasmicaktir! Cok yazik, senin turk kimligin baska halklari inkar utsune kurulmamistir.

Och det är så synd att du som utger dig för att vara turk-nationalist inte litar på varken din stat eller ditt folk.

Vi är ett starkt land min vän! Enigheten är starkare än du kan föreställa dig. Den är i slutändan lika stark som under vårt befrieslekrig när vi körde ut greken i Ege havet och armenierna till Syrien.

Glöm inte det! Jag ser bara en lysande framtid för Turkiet. Republik och neo-osmanism.

Vi ska bli Europas starkaste land! Du kommer få se! Oroa dig inte och om du är beredd att rikta vapen mot ditt eget folk-oavsett om dom är kurder, turkar, armenier eller sunnisar eller aleviter- ja då är du en landsförrädare i mina ögon. Och det vill jag inte känna för dig. Du är inget ergenekon pack, även om ditt parti har svårt att inte låta sig nyttjas av dessa svin.

Osman Feffeson sa...

Bozkurt:

Jag är ingen lycklig/mutlu turk idag!

2 killar snor 4 par skor och får 10 år vardera i fängelsestraff.

Vi är tyvärr ingen rätts-stat, utan en bananrepublik när det gäller det! Därför:

NE MUTSUZ TURKUM DIYENE!

Och vår Danistay yani regeringsrätt är Istanbul Barosu horor. Men oroa dig inte, Turkiets demokrater ska befria var en enda institution där det finns folkfiender.