torsdag 26 november 2009

Sabotagen av vilken anledning ?

Det har oroat många att Turkiet ska byta namn i takt med den s.k. ”demokratiska initiativet”. Jag själv förstår inte varför man känner behovet att byta namn på orter för att utveckla demokratin och rättigheterna i Turkiet. Men har dock förståelse att man byter tillbaka de namnen som ändrats under kupperna. Dock så har man gjort det klart och tydligt att man endast kan och får byta namn på byar.

Det är också det som är framlagt. Mer än så har man inte förklarat och därför ska man inte spekulera och oroa/glädja sig i onödan. Utan spara all ilska o glädja tills man vet vad som förse går. Det är viktigt att man skiljer åt spekulationer och fakta i frågan. Sen är det också viktigt att veta att inget är klart ännu, och allt är öppen för förändring. Är något av det hela för ”kränkande för ”resten” av befolkningen så finns chansen att man korrigerar de, tills alla är nöjda. Tyvärr så finns det partier i Turkiet som inte insett detta och gett lämnat diskussioner utan en motpol. Vilket betyder att det inte blir någon reglering i galenskap DTP kan hitta på.

Sen finns det ju en anledning till att DTP provocerar och återigen målar ut sig i offerrollen. Man åkte runt i Izmir (många DTPare där?!) med PKK flaggor, småbarn i gerilla kläder, förnedrande bilder på Ataturk och provocerande slagord. Jag berättigar inte att man kastade stenar på dem, men när man håller på att gå igenom en process där man kan få de rättigheter man efterfrågat, bör man handla försiktigare. Men jag börjar ifrågasätta om man verkligen vill ha de rättigheterna. För man ger sig ut på diverse kampanjer för att sabotera processen hela tiden. Apo som fått en massa nya tillägg i sin tillvaro ”ska ha behandlas dåligt”, då har man självklart börjat protester och hungerstrejk, så fort man tar ett steg som samtliga parter verkar vara överrens om dyker DTP upp och tar processen tillbaka skrivbordet. Varför ? För PKK man agerar språkrör för kommer förlora all legitimitet och makt. Där kan man även ta in att DTP förlorar makt och legitimitet.

Att byta namn på städer skulle inte vara ett alternativ för en rättvis försoning. Eller ha någon som helst legitimitet, möjligen endast de byar och mindre samhällen som bytt namn under icke-demokratiska förhållanden.

Varje gång DTP är missnöjda med något steg staten tar, kan man nästan vara säkra på att PKK undermineras. Så när dem gnäller så är något bra på gång, men oftast gnäller dem över saker som dem vill påverka folket genom, saker de hittat på alltså.

Jag anser att de militära operationerna skulle ökas ytterligare, samtidigt som man fortsätter demokratisera landet. Man skiljer då åt folket från terrorister. Just nu kommer mycket av protesterna för att man tror att man släppt terrorbekämpningen. Fast den fortsätter, men inte får uppmärksamhet av media. Visa skillnaden på vad och vem man jobbar för, vem det är som är motparten. För en sak kan jag garantera, det är varken Apo eller hans slavar…


Anledningen till att jag hyser så stor respekt för (Sanli)Urfa

Sancak Beyi Emre

26 kommentarer:

Osman Feffeson sa...

Sancak:

Jag kan förstå att du inte förstår varför kurderna vill ha tillbaka sina gamla namn på sina städer och byar. Du var ingen dersim-bo som fick hela din släkt utplånad mellan 1935-37. Du har inte i egenskap av turk i sverige tvingas till assimilation, tvingats bära turkiska namn eller slagits av din lärare för att du talat ditt modersmål. Du fick inte heller stryk i militären eller tvingades bära en osökrad handgranat bara för att du var kurd. Du har inte heller sett din by brännas ner eller fått leda runt din storebror naken med ett rep runt hans penis inför era kvinnliga släktingar. Du är inte heller en av dom som har fått en nära släkting mördad av vår stat.

Du är ingen dersim-bo Emre vars tankar går till tragedin mellan 1935-38 då republiken nästan utplånade en stad och hela des befolkning. Du är ingen dersimbo som tvingas gå runt idin stad och besöka platser, torg och titta på vägskyltar som döpts efter stadens slaktare.

Du har framförallt valfriheten som en fri medborgare i Sverige att döpa ditt barn till en turkiskt namn, men det har inte kurderna i Turkiet haft? Varför? Jo, för ett gäng efterblivna kemalister med idenitetsproblem så jävla gärna velat se på kurderna som bergsturkar och tvinga på dom den turkiska ideniteten.

Och vad menar du med fortsatta operationer? För det första består vårt TSK av medlemmar som vill mörda våra barn, genomföra kuppar och har pekat ut 40-45 miljoner turkiska medborgare som interna fiender.

Skulle denna sorgliga samling göra slut på PKK?

Ja, 25 år har gått och PKK finns.

Dessutom förstår jag inte vad du menar med att operationerna ska fortsätta. Menar du att TSK, i detta skede och under denna känsliga period, ska in i norra Irak ochj bomba PKK läger? Det är en sak att dom slaktar PKK medlemmar som infiltrerar turkiska gränsen, men vad menar du?

För övrigt så bör vi byta namnet på Istanbul och Ankara och Mustafa Kemal Ataturk. Istanbul är grekiskt, Ankara kommer från angora som inte vara turkiskt och Mustafa och Kemal är arabiska namn.

En liten hora vid namn Kenan Evren och hans kemalistapor till soldater kommer en dag till din by och säger att du är inte längre kurd, din by som haft samma namn i generationer ska bytas till nåt annat, och du ska acceptera det?

Nej du!

Kurderna pippade inte fransmän, armenie och ryssar under befrielskriget för att bli turkar bara för att någpn stjärna från Saloniki ville det. Inte heller stred anatoliens muslimer för att apa efter västerlänningar och bli som dom för att någon lirare från saloniki ville det!

Bara att acceptera läget! Vi är turkar i sverige och har i egenskap av turkar exakt de rättigheter som etniska svenskar har.

Så ska det bli i Turkiet också!

Annars får vi finna oss i att PKK fortsätter existera och att vi är en banan ala gurk-republik.

Broderskap och jämlikhet!

Turken är inte kurdesn herre eller tvärtom!

Så, låt oss inte hamna i en prekär situation genom att förneka våra landsmän i Turkiet de rättigehter som vi åtnjuter här.

Bozkurt:

Om din turkiska idenitet är hotad bara för att våra kurdiska landsmän ska få kulturella rättigheter, så kan du i själva verket inte är turk.

Ha inte så dåligt självförtroende!

Klicka på mitt nick Bozkurt! KLF sjunger om mu mu -land! hahahaha!

Sancak Beyi Emre sa...

Feffe:

Du var inte heller någon Dersim bo, varken på den tiden eller nu. Uppror ägde rum, upproren slogs ner, som alltid i världshistorien.

Det betyder inte att Turkiet ska ändra, klippa och klistra... Man går ihop.. Antingen skakar man handen som erbjuds, eller så får man räkna med att handen får en fraktur. För det som erbjuds är rättigheterna man efterfrågar..

För att vissa officerare gjort bort sig.. Dessa officerare var höga, så skadan skedde på större nivå. Men nu har man chansen att återställa förtroende.. O om kravet är något som majoriteten är emot, hur illa och dumt du må tycka att det är, så är det deras åsikt. Aldrig ! Majoritetsstyre med viss speciell hänsyn.. inte mer.

O ja, om man bestämmer sig för att inte ta del av det som händer, alltså fred, i form av det man efterfrågat kommer kriget fortsätta..

Emre

Osman Feffeson sa...

Turkiets gränser är fastställda! Ataturks statyer ska finnas i alla våra städer och vår fana vaja i alla dess städer. Den som motsätter sig detta kan dra åt helvete! Men i en demokrati ska alla frågor kunna diskuteras- även konfederationsfrågan. Jag motsätter mig det, men inte en debatt i framtiden. För om vi tabu belägger den som vi gjort med så många andra saker förr, så framstår bara vi som idioter.

Ett starkt Turkiet MÅSTE HA EN STARK ARME OCH MILITÄR! Jag vill ha en demokratisk militär som är underställd vårt rättsystem och våra folkvalda politiker. Jag hatar militarism, för jag ser ingen ide i att mastubera till amerikanska F-16 plan, däremot blir jag stolt när turkiska forskare och uppfinnare visar framfötterna eller när Besiktas slår Man U i England.

Jag kritiserar TSK hela tiden! Det är en myndighet i mina ögon som vilken som helst. Och jag vet, liksom diu vet, att majoriteten av TSK består av patrioter. Dessa kan vara kemalister, liberaler, bara demokrater och konservativa.

Vi måste sätta oss in i aleviternas och kurdernas situation. För vi är i majoritet. Och Bozkurts turkiska idenitet må vara uppbyggd på kurdhat och judehat, men det är inte min. OCh för Guds skull, vi säger att vi är en stark stat och nation men bajsar ner oss för att kurdernas ska få sina självklara rättigheter.

Det passar inte ett folk som har en 1000 årig stolt historia i Anatolien! Det passar inte ättlingarna till Bysans arvtagare. Däremot passar det lirare som Bozkurt som tror att han kommer från Mu Mu -land.

Men lugn bara, om 2-3 år kommer vi inte diskutera tsk, kurdfråga, namnbyten och annat jäkla trams, utan planera för framtiden och diskutera miljöfrågor, djurens rättigheter och tom Zeki Muren-typers rättigheter.

Avrupanin en Guclu ulkesi olucak T.C!

Alla ser det hända redan nu och ingen har ett skit att sätta emot!

Ses om 5-6 år när vårt folk i en folkomröstning tar ställning till huruvida vi vill bli medlem i EU.

Byt Tuncelis namn tillbaka till Dersim!

Bygg ett minnemonument för att hedra dom 90.000 dödade!

Be 90.000 fathia till deras själar!

Den turkiska republiken ska be aleviterna men även kurderna om ursäkt!

Länge leve ett demokratiskt, neo-osmanskt/anglosaxisiskt och sekulärt Turkiet.

Och bye bye kemalism...

Bozkurt:

Något nytt om mu mu-land? ;-)

Osman Feffeson sa...

Emre:

Nej jag var ingen dersim-bo och ja även andra länder har fläckar i sin historia. Men det som skiljer dessa stater (väst) från oss är att dom har tagit itur med sin historia. Det har vi ännu inte gjort. Tro mig Emre, jag må vara etnisk kurd, men är nog mest turk turk av många här. Men detta handlar inte om att den ena är turk och den andra kurd- utan om att vårt land är en mosaik. Denna mosaik resepkterades av osmanerna. Denna respekt för mångfald beundrades av USAs grundare och när kristna slaktade judar i Europa, så räddade vi dom undan inkvisation.

Jag är sunnit, dersimborna är aleviter.

Jag är anti-PKKare, majoriteten av Dersoimborna är pro-PKK och har sedan 30 år tillbaka skickat såväl sina söner som döttrar till PKK.

Jag är kurd, det är dom med, men va fan har min far som är Konya kurd från Turkiet gemensamt med en Dersim-kurd? Inget! Inte ens språket då far talar kurmanji och dom zaza.

Men ändå känner jag solidaritet och anstränger mig för att förstå Dersim borna! Hur hade det kännts om kemalisterna hade slaktat halva min släkt på 30-talet? Hur hade det kännts om jag hade slagits av min lärare för att jag var kurd? Torterats för att jag var kurd?

Jag förstår Dersim-bornas "hat" mot oss turkar, vår republik och vår sunnitiska tro. Vet du att sunni-zaza kurder varit i strid med dersim alevit kurder i sunnitismens namn??! Jag förstår deras förakt, men jag vet även att vi alla är människor i slutändan. JAg vet att vi sunniter, turkar kan vinna tillbaka våra kurd alevitiska bröder och systrar i Dersim (och alla andra kurder).

Klippa, klistra ? Vad menar du? Om du menar att Dersim borna ska acceptera namnet Tunceli för att Ataturk ville det en gång i tiden SÅ HÅLLER JAG INTE MED DIG, men förstår då Ataturk är vår landsfader. Men om du menar att en liten hora vid namn Kenan Evrens namn ska få vara kvar, ja då reagerar jag.

Du skriver så här:

"Antingen skakar man handen som erbjuds, eller så får man räkna med att handen får en fraktur. För det som erbjuds är rättigheterna man efterfrågar.."

Absolut! Jag håller med dig! SOm du skriver så motverkar ju såväl PKK och DTP kurdpaktetet. Dessa kurdister verkar inte vilja se en lösning. Låt dom göra bort sig. Kurderna lär vända ryggen till och i Europa....ja se på kurdisterna i Sverige.

Fredrik Malm?
Gulan AVci?
Gurgin?
CLaesn Normark?
Sakine Madon?

Har dom lyckats skriva en endaste blogg eller artikel om kurdfrågan i Turkiet? Nej, varför inte? För vi tar ifrån dom alla ARGUMENT!

Din analys om DTP håller jag med! Och jag går steget längre.. om kurderna får sina rättigheter enligt europeisk standard..och det ändå finns en terrororganisation som spiller turkiskt medborgarblod, så ge inte deras händer någon fraktur, utan bryt deras armar! Om Turkiet är en demokrati, så kan inte en endaste jävel säga att Turkiet inte får bryta göra det.

Osman Feffeson sa...

Emre:

Ruskigt bra låt du länkar till!

Denna får du av mig! Ahmet Kayas Canakkale siiri. Du kommer älska den!

nejtack.com sa...

Asså de är bara tragiskt att se när du skriver "Du va ingen dersim-bo". Jag vill inte förminska något som har hänt men de där va väl de sämsta jag hört ?

Tror att de som förlorat mest oftast vill ha fred, dom vet vad förluster handlar om! Och oavsett om du va en dersimbo eller inte spelar väl ingen roll, då kan vi ju lägga ner hela debatten här i sverige för här har inte krig pågått på X-antal år... ändå är sverige de mest DALTANDE landet i världen när det gäller minoriteters rättigheter osv!!

NEJ TACK TILL OFFER-TAL ÄR DU SNÄLL, gör dig själv en otjänst. FY FAN

Ottoman sa...

Dersim upproren var inte enbart ensidig "krigsförklaring". Även om jag är emot mot händelserna utförde av militären måste man se varför det hände och under vilken period det var. missuppfata mig inte fel, jag är mot att det dog många civila men upproren började med att flera militärer mördades av upprorsmännen. finns flera anledningar till detta men att döda unga soldater i ett bakhåll är inte något som kan anses vara klokt med tanke på vad Osmanska riket fick genomgå under frihetskriget. För att kunna ena hela landet under Turkisk fana var man tvungen att ändra det politiska systemet där bland annat en indirekt självstyre fanns. flera s.k klanledare var så klart mot detta vilket bland annat resulterade i uppror. Det nya sytemet innebar att de skulle betala skatt och delata göra värnplikt. sen förekom med stor sannolikhet att vissa europeiska länder stödde upproren bland dessa.

Sancak Beyi Emre sa...

Feffe:

Även jag har sympati för Tunceli folket, och det som hände i dåtidens Dersim. Men låt oss lösa det konstruktivt. Som du känner till så avskyr jag "offer" stämpeln.. Jag försöker se skillnaden på PKKs "krav" o kurdernas rättigheter de självklart förtjänar, men PKK har börjat få för mycket luft i DTP.

Jag vill också se TSK var helt självförsörjt, jag vill också att TSK helt lyder under riksdagen, jag vill också se öppna debatter utan tabun(men med respekt för folkets kännslor) osv. Men det finns sätt att uttrycka de !

PS.
Se på Kurtlar Vadisi Gladio, går att ladda ner nu !
DS.

Emre

Osman F sa...

Hej Ottoman/Osmanlioglu

Tack för ett vettigt inlägg i debatten om Dersim! Du har koll och till skillnad från Bozkurt förmögen att producera idéer och tankar!

Dersim var autonomt under Osmanska riket. Osmanerna lade sig inte i Dersim regionens inre angelägenheter och är jag inte helt fel ute så betalade man inte heller skatt till riket. Dersim har alltid varit isolerad eftersom alevi-kurdernas relationer till zaza talande sunni-kurder varit ansträngd. Därför tror jag inte på att ”utländska makter” ska ha varit med i ett hör. Det är kemalist propaganda och idag kommer även sanningen fram om Sheik Said upproren. Sheik Said stred inte för något Kurdistan eller på order av britter, utan för att Ataturk förbjöd koranskolor, skrev om koranen och utfärdade egna koransuror. Det var med andra ord vad vi idag skulle kalla för jihad. Liksom under Dersim upproren allierade sig vissa alevi-kurdiska klaner med Aataturk. Samma sak hände vad gäller Sheik said. Ataturk allierade sig med vissa kurdiska klaner, medan andra valde att förhålla sig neutrala.

Jag är ingen expert på Osmansk eller Dersoms historia. Dock vet jag att osmanerna alltid förhandlade med upprorsmakare i riket innan man tog det slutliga beslutet att skicka sin arme på dom. Många upprorsmakare köptes av osmanerna eller så förhandlade man om skatterna.

I Dersim fallet, om jag har förstått det rätt, så vill kemalisterna mycket riktigt se till att denna region blev en del av republiken. Man skickade även sin arme mot Dersim borna , men fick spö. Sen kommer alltså den slutgiltiga slakten.

Jag tänker inte ge mig in på någon diskussion om huruvida Dersim borna gjorde rätt eller om kemalisterna gjorde fel eller rätt. Ointressant. Vad som är intressant för mig är att vi diskuterar vår historia!

Det gör vi äntligen nu. Turkar som är sunniter försöker förstå sina kurd-alevitiska landsmän. 90.000 människor slaktades, kvinnor, barn och män. De som var kvar fördrevs. Våldtäkter som ett led i ett spykologiskt krig (namuz ) och masshängningar.

Detta måste vi som turkar och sunniter diskutera och försöka förstår och sedan ge dessa människor upprättelse.

Annars får vi finna oss i att Dersim borna skickar sina söner och döttrar till PKK.

Vad har republiken gjort för dessa människor förrutom att försöka rensa ut dom?

Jag är inte heller förvånad över att kemalisterna med Ataturk i spetsen reagerade på det sättet som man gjorde i Dersiom. Det var den Ung-turkiska mentaliteten som härjade, samma mentalitet som inte ens kunde ta hand om armenierna i östra Turkiet på ett ordentligt sätt utan att göra pannkaka av det hela. Idag har vi folkmords anklagelser mot oss. Och Ataturk var en ungturk.

Osman från Mö Mö -land sa...

Emre:

Men dom är ju offer! Fan osmanerna slaktade turkmenska aleviter emellanåt, dom trodde det skulle bli bättre med ataturk och hans kemalist republik, men det blev det inte. Och Dersimborna ska du veta är den grupp bland kurderna som slutit upp starkast bakom det marxistiska PKK.

Klart dom gör! Hade jag varit Dersim bo så hade jag pissat på Ataturk och hans republik som bara slaktat och förtryckt mig- alltfrån min etniska idenitet till tro… jag hade också skickat min son. Umgicks ett tag med brorsonen till en man som blev den sista mannen att hängas i Turkiet. Det är bara terror Emre…det är tortyr och mord. Inget annat. Men han älskar Turkiet ändå, trots att han blivit utsatt för rasism och massa skit. Han är från Dersim.

Bara att diskutera vår historia öppet! Vi är tom sent ute! Häromdagen diskuterade jag Ataturk med pappa. Av någon konstig anledning vill han få det att framstå som att Ataturk var en hyvens man, en person som respekterade islam (pappa har blivit religiös på senare tid och vill alltså få vår farfar till en religiös lirare). Det är dom där kemalisterna som framställer honom som en idiot och fläckar ner hans namn säger far. Då griper jag in och säger:

Far, kemalist innebär att diskriminera turkiska kvinnor som bär slöja. Ataturken ville förbjuda denna ”efterblivna” symbol under en partikongress på 30-talet. Han hängde ju för fan folk bara för att dom ville bära fez.

Far, kemalism innebär att ha en stark militär som dödar sitt folk och förtrycker den. Så gjorde ju Ataturk! Inte bara bland kurderna, utan även bland turkarna…

Far, Kemalism innebär att apa efter väst, inte när det gäller deras demokratiska värderingar, utan det ytliga och det negativa.

Jag förkastar den kemalistiska turkiska ideniteten och vill att den ska ersättas!

Och jag kommer ALDRIG besöka Anitkabir om jag inte får bära min fez under besökte.

Då kan det vara! Jag ska ha min FEEEEZ!

Bozkurt:

Något nytt om Mu-mu land? Ännu en dokumentär om mu mu -land!

Tror du på fullaste allvar att Ataturk själv trodde på sin skit om att turkarna skulle ha byggt mu mu –land? Varför tror du att han inte valde Atlantis?

Klicka på mitt nick! En Top sjunger om Mu mu- land!

BOZKURT sa...

Osmanyan

Nyheterna är följande från Mu-kontinenten :Man har hittat granitpelare med inskriptionen.

Guclu Turk olamayan.Persil adam olsun.

Turkluk Allah vergisi.Kurtler KDV:si

Araclarda arabesk yasaklansin,artik BATMASIN MU Dunya

Turkcemizi katlettiler.CUMLEmizin basi sagolsun.

Visst har man som turk rätt att döpa sina barn med turkiska namn i Sverige men hur är det för infödda svenska medborgare Osmanyan?

Vad jag vet så har STATEN SVERIGE genom skattemyndighten listat upp namn som man är bundet till att välja ur.Rätta mig om jag har fel.

Aleviter finns inte bara i Tunceli utan även i Kiriklareli med omnejd.
Och framförallt i Rumeli
Så frågan är slog man ned en uppror eller utförde man massaker på etnisk basis?

Precis samma sak med armnierna det fanns katolska armenier,ortodoxa armenier samt evangeliska armenier.

De som förflyttades var de som var granne med ryssland och maskopi med ryssarna nämligen de evangelistiska.

Tunceli aleviterna var i maskopi med grannen perserna vilket måste ha ett pris och priset fick de betala.Ska vi be aleviterna om ursäkt för att de gick persernas ärende?

Brända byar? Majoriten av de så kallade brända byar(mezra,sockel på svenska) saknar begravningsplatser.Det förtäljer för oss att de inte var fasta boplatser .

Aleviter har ingen kopling till "kurder".
Det finns heller inget som tyder på att "kurder" någonsin varit Bektasi/alevit så varifrån får zaza-sunniter och "kurd"aleviter??

SKÄRPNING!!

Du har så rätt om 2-3 år är AKP ett minneblott.

Cunku Devletin basina Devlet gececeeeeeeeeek.

Sancak Beyi Emre sa...

Feffe:

Se de i kontext.. Vad symboliserade Fezen ? Sen tror jag inte det är någon fara att bära en nu..

Men om nu Turkmenerna (yörukler) råkade ut för detta under hela rikets tid, varför är inte jag lika grinig som Tunceliborna?

Jag bör då ha jätte mycket att gnälla och gny över, men nej. Inte lönt något. Jag föredrar att leva ihop i harmoni med de mina.. Dels för att jag anser att uppror är uppror oavsett vad motivet är, man räknar med en fight om man gör sånt. Så varför är Tunceli så sårade, när jag inte är de ? Min by hade varken vägar eller el fram till in på 80-90 talet...

Ataturk är en gemensam nämnare, men se honom på rätt sett, inte som han utnyttjades.. Om inte, så har inte jag mycket gemensamt med många av mina landsmän. Yöruk, som är den ideala benämningen på turkar bland extrem nationalister, är en väldigt liten minoritet ..

Bozkurt:

Min inställning är att så länge folket valt ett parti så är det dem man följer... Men vilka är det du syftar på ?

Emre

Osman Feffeson sa...

Jag vi ska be Dersim aleviterna om ursäkt för slakten och diskrimineringen. Vi ska även be dom turkiska aleviterna om ursäkt för att vår stat har diskriminerat dom. Vi ska även be kurderna om ursäkt för 80 år av assimilationsförsök och fötryck.

Ja, jag vill även att vi ber armenier och andra kristna om ursäkt underförutsättningen att dom erkänner sina illdåd och slutar kräva att vi ska svälja deras folkmordsanklagelser.

Ja, byar jämnades med marken i dersim och befolkningen fördrevs. Dersim invånarnas barn skickades till kemalistiska överklass familjer. Kenan Evrens hustru var ett av dessa barn.

Förklara för mig varför Dersim kurderna kallar sig för aleviter då? För det finns en minoritet bland kurd-aleviterna som menar att dom bara tog till sig alevitismen eftersom seldjukerna endast då kunde acceptera dom i egenskap av sunniter. Man menar att man i själva verket är zerdusher, som tog till sig alevitron som en skepnad (takiye).

AK P kommer vinna nästa val också! Den tysta och demokratiska revolutionen kommer att fortsätta…

Och jag tycker vi ska ses. Som jag skrivit tidigare är din turkiska identitet uppbyggd på europeiska ideologier genom kemalismen som alltså var ett hopkok av Ataturk efter att han tittat vad som fanns att hämta i Europa. Du är även en sån nationalist som tror på att mu mu land existerade och att det var ett turkiskt rike bara för att mustafa kemal sa det. Samma Ataturk mätte även skallar på folket för att kunna se vem som var en ”riktig turk” Därför vill jag nu träffa dig, mäta din skalle och se om du är en ”riktig turk”. Jag har måtten som fastställdes av kemalisterna under 20-talet.

Är du beredd på det? Nåde dig om vi ses och du ser ut som en grek eller laz. Än surare blir jag om du är från kaukasus eller är en rumeli turk. En god början är om du har snea ögon, annars är det inte värt mödan.

Osman Feffeson sa...

Bozkurt:

Jaha,så du menar att man har hittat Mu mu-land? Sensation nyhet i så fall! För vad jag vet så har man varken hittat Atlantis eller Mu-mö-land. Och du menar alltså att man har hittat skrifter på det latinska alfabetet på mu mu land där det står ”guclu turk olmayan persil adam olsun”. Röker du hasch på vardagarna innan du kommer in och skriver här?

Vad menar du med ”kurtler” kdv:si? Luktar rasism än en gång. Kan du med 110% säkerhet påstå att du är en etnisk turk? Jag vill träffa dig och se själv i så fall. Jag är kurd med en turkisk mor som är sk manav från Eskisehir. Hon har inga snea ögon, så det finns säkert en massa andra snaskiga och härliga gener i hennes släkt från Balkan, Grekland eller mellanöstern.

Yasaklarlan bir yere varamasin. Bizim kemalistler arabeski 70:lerde yasakladi ne oldu? Daha cok insan dinlemek istedi bu muzigi.

Guzel kardesim turkcenin icindeki kelimelerin yuzde 25% fars ve arapca kelimeleridir. Vet du inte detta? Ska vi ta bort alla persiska och ord från turkiskan? Va fan , bokstaven ö hittade ju in i det turkiska språket tack vare en svensson på 20-talet som kom ner till Turkiet för att styra upp vårt språk. Ordet meclis är ett arabiskt ord för sjutton!

”Visst har man som turk rätt att döpa sina barn med turkiska namn i Sverige men hur är det för infödda svenska medborgare Osmanyan?”

”Vad jag vet så har STATEN SVERIGE genom skattemyndighten listat upp namn som man är bundet till att välja ur.Rätta mig om jag har fel.”

Kära Bozkurt, du kan inte gå till skattemyndigheten och be att få byta ditt namn till Hitler eller Kungen. Samma sak är ju gällande i Turkiet. Skulle du inte ta illa vid dig om jag fick byta mitt förnamn Feffe till Ataturk i Turkiet? Skulle du vilja kalla mig för Ataturk Osmanyan?

Aleviterna finns tom på Balkan-bektashi finns i Kosovo tom. 80% av dom turkiska aleviterna är ju turkmener. Samma turkmener som gjorde uppror mot osmanerna och fick smaka på deras svärd. Samma aleviter som ulkucus bekämpade under hela 70-talet. Vi minns ju era massmord i Maras på 70-talet.

Man slog ner ett uppror Bozkurt och alla andra. Dersim kurderna ville ha autonomi precis som under osmanska tiden. Men slakten i Dersim var barbarisk. Vilka dokument har du för att dersim-aleviterna var i maskopi med perserna? Dersim ligger för det första jäkligt långt borta från den persiska gränsen och religiöst så betraktar shiiter aleviterna som kättare.

Osman Feffeson sa...

Feffe:
Vad fezen symboliserade? Det var ett plagg som män bar av religiösa skäl. Denna osmanska och muslimska huvudbonad ville Ataturk och kemalisterna som ett led i sin kulturrevolution ersätta med franska hattar och annat trams från europa. Knappast att min morfars far slaktade britter för att apa efter dom. Samma Ataturk förbjöd även anatolianens tusenåriag instrument och musik. Vi får tacka den allsmäktige för att kemalisternas kulturrevolution misslyckades. Den anatolianska turken och kurden stred under Befrielsekriget för att slippa se sina barn döpas till Charles, Churchill eller Johnny. Därför slöt man upp bakom Ataturk inte för att apa efter väst efter den ärorika segern..

Det är förbjudet enligt lag att bära fez. Lika förbjudet som det är att bära slöja och plugga vid Tyrkiets universitet eller besöka Anitkabir.
Anledningen till att du är turkmen och INTE grinig är för att du är sunnit. Det var alevitiska turkmener som fick smaka på osmanernas svärd och det var turkmenska aleviter som tvingades leva i minoritet bland en sunnitisk majoritet som inte drog sig för att anklaga alevitiska män för att ordna sexpartyn i mörka rum med sina kvinnliga släktingar. Dom turkmenska aleviterna har också fått smaka på Kemalistans förtryck , men ändå varit rabiata kemalister. Det har sina anledningar och är en annan diskussion. Men även dom turkiska aleviterna är grininga över diskriminering och assimilation från den sunnitiska majoriteten. Visst är man det och det med all rätta.
Är man grinig bara för att man vill ha upprättelse? Ja du, hade några kemalister stängt in min släkt i en grotta och sedan gasat ihjäl dom så hade jag också varit grinig.

Ja, du kära Emre, du verkar inte ha fattat att majoriteten av Turkiets folk alltid varit i uppror mot den kemalistiska regimen. Säg ett val som Ataturks CHP vunnit under republikens historia?
Din by kanske inte hade vägar eller el, men den jämnades inte med marken. Inte heller fick din far stryk i skolan för att han var en kurd eller utsattes för rasism av sina lärare för att vara alevit. Fråga din mor om dom vidriga fördomarna som sunniterna hade (många har fortfarande) gentemot aleviterna så kanske du kan känna lite empati.

Ja, Ataturk är en gemensam symbol. Jag hade bekämpat honom om jag hade varit ungturk, dersimkurd, fez bärande turk i Konya eller en helig krigare i Sheik Saids här. Men han är en gemensam symbol och jag har också respekt för honom. Men det betyder inte att vi inte kan diskutera honom. Han är ingen helig ko. Vem utnyttjade Ataturk?

Bozkurt:

Det sägs att din ledare Devlet Bahceli har lite armenisk blod i sig. Ser faktiskt inte var felet i det ligger. Jag skulle inte bry mig om jag hade en armenier nånstans i släkten.

Sancak Beyi Emre sa...

Nej, men min by har tagit stryk... inte på samma sätt.. men näst intill.. Men varför gnäller inte de mina .. ?

Osman Feffeson sa...

3) Turk och alevit. Ja, dom är ju anatolianer och har diskriminerats ekonomiskt lika mycket som turk-sunnisarna i anatolien. Dessutom har dom diskriminerats pga av sin tro. I mitten av 90-talet kunde aleviterna sätta ut skyltar där det stod ”cemevi” utanför sina cemevis. Dom är rabiata kemalister av en rad olika anledningar, men har aldrig fattat att kemalismen faktiskt är en sunnitisk ideologi trots att man även förtrycket sunniter. Turk aleviterna kan delas in i två kategorier också. Kategori 1) Turk aleviten som INTE ÄR RELIGIÖS OCH SOM INTE GER UTTRYCK FÖR SIN ALEVTISKA IDENITET är accepterad av den turkiska/kemalistiska /sunnitiska vit turken. Den som står för sin alevetiska idenitet är inte omtyckt av herren på täppan.
3) Kurder som står för sina kurdiska identitet. Ja, är du kurd så hade du det inte lätt. Är du kurd och dessutom konservativ muslim. Fy fan Emre! Dubbelthot för Kemalistans väktare!
4) Kurd-aleviter. USCH! Många kurd aleviter har fått visa sina ID handlingar och fått ett helvete. Att vara alevit i Kemalistan där statsreligionen är sunnitisk islam och dessutom kurd! USCH! USCH! AJABAJA! ÖFF! Hårda bud i mellereud!
5) Kristen minoritet. Ja, då är du ju poppis. Du är bajs i den turk-sunnitiska majoritetens ögon.
Där har du Ataturks Turkiet eller Kemalistan som jag skulle vilja kalla det för.
Denna republik skall störtas och ersättas med Ikinci Cumhuryiet- Den andra Republiken- den demokratiska republiken.

Osman Feffeson sa...

Emre:
Du skrev att Ataturk utnyttjades..kan du utveckla det lite!? Vad menar du? Sen skriver du:
” Ataturk är en gemensam nämnare, men se honom på rätt sett, inte som han utnyttjades.. Om inte, så har inte jag mycket gemensamt med många av mina landsmän.”
Bygger din turkiska identitet på Ataturk fetischism från början till slut? Har du inga andra gemensamma nämnare med dina landsmän än Ataturk? Har jag hajat läget rätt så är du etnisk ättling till Kilij Arslan.- den första som mötte korstågsfararna på anatoliens slätter. Du har en 1000 årig historia i anatoliens iform av seldjukerna och osmanska riket.
Vad är den gemensamma nämnaren mellan dig och mig då? Det enda positiva som jag ser med Ataturk är hans 16 år som militär i den osmanska armen och valet av en flagga där halvmånen symboliserar Islam.
Har din by tagit stryk? Jaha, men varsågod och utveckla det då! Hur har din by tagit stryk? Varför har den tagit stryk? Vem gav din by stryk? Berätta!
Varför dina inte gnäller vet jag inte, men jag är beredd att slå vad mina båda pungkulor att det inte finns några i din by som röstar på CHP. Är du anatolian så är du antingen konservativ eller MHPare.
Min farsa fick stryk i skolan av ”turkiska” /kemalistapor lärare för att han pratade kurdiska. Han misshandlades i militären för att han såg ut som en kurd. Han riskerade misshandel av turkiska gränspoliser en natt i 80-talet för att han än en gång såg ut som en kurd. Han kallades för den svansförsedda kurdungen som 10-11 åring i Ankara av ”storturkiska” farbröder. Han diskriminerades på turkisak flygplatser under hela 90-talet. Hans far riskerade fängelse bara för att han var medlem i ett demokratiskt parti. Jag har också hånats av Bozkurt typer i självaste Sverige bara för att jag sagt att kurder bör få rättigheter.
Men inte fan är jag PKK fantast, utan den bland er som bemött PKK-lakejer i cyberrymden sedan 3-4 år tillbaka. Jag är även liraren som kallar sig för neo-osman, men nu har det visat sig att de flesta konya kurder deporterades från adiyaman av osmanerna för bus (klanen ska ha skitit i skatten när dom blivit tillräckligt starka).
Men hade min far fått äta bajs och levande råttor i TSK:s indoktrineringsläger i Diyarbakir så hade jag med största sannolikhet blivit PKK fantast Emre. Jag hade nog sprängt TSK:s högkvarter i luften om ärligheten ska fram…. Inte säkert men jag kunde ha hamnat där!
Dina gnäller inte Emre för att dom ligger rätt högt uppe på Kemalistans rangordningslista över republikens herrar och de som är slavar: Så här ser Ataturks Republik ut:
HERRARNA:
1) Turk och sunnit!
A-kategorin består av ”vit turkarna” längst kusterna. Därför är städerna längst kusterna fina och utvecklade medan städer som Konya och Sivas fortfarande ligger efter. Detsamma gäller turkarna längst svarta havet. ”Vit turkarna” består av kemalister-alltså samma 10% av befolkningen som styrt vårt land och sugit ut den. Nu när anatolianerna vill ha en del av kakan så vill dom genomföra kuppar och massa annat trams. Anatoliens och svarta havets turkar tillhör B-kategorin.
2) Kurd och sunnit, men BARA OM DU FÖRNEKAR DIN KURDISKA IDENITET! Ex: Bulent Ecevit. Ja, då vår Ataturk var en halvalban så är det ok att vara kurd, men bara om man är assimilerad. Vår egen kära Bozkurt må låta som en rasist ibland, men han skulle gilla om en kurd sprang runt och gjorde vargtecken och trodde han var bergsturk. Dessutom var ju ismet inönu en kurd. Dessa kurder tillhör C-kategorin men kan nå dom högsta posterna.
SLAVARNA OCH UNDERSÅTARNA:

Osman Feffeson sa...

Asker ailesinden şok iddia !

Şırnak'ta vatani görevini yaparken hayatını kaybeden Piyade Er Sedat Horuz'un ailesi, çocuklarının intihar ettiğine inanmadıklarını ifade etti. Horuz ailesi, olayla bilgi alamadıklarını, sorduklarında geçiştirildiklerini iddia etti.

Klicka på nicket!

Två turk-alevitiska familjer skickar sina två söner till östra Turkiet för att tjänstgöra i militären. Dom kommer inte tillbaka, utan skickas hem i två kistor. Militären säger att soldaterna tagit livet av sig. Familjerna är inte övertygade, utan menar att deras död har att göra med deras alevitiska tro.

Två familjer kan eventullet komma att bli fientligt inställda till den turkiska staten och framförallt den turkiska militären. Detta för även tankarna till militären som tvingade en kurdisk soldat att bära en osäkrad handgranat som straff. Den incidenten slutade med fyra dödade soldater. Militären åklagades och straffet för dennna barbari var enligt TSK:s domare 9,5 års fängelse.

Emre: Har familjerna till dessa martyrer rätt att få vara "griniga!? Dom alevtiska familjernas söner skickades hem som paket. Dom klassas inte ens som martyrer/sehit.

Sancak Beyi Emre sa...

Nej feffe.. Jag tror inte man får den äran om man begår självmord.

Vad har religion med frågan att göra ? Trode det var TSK som var sekulär ...

Emre

Osman Feffeson sa...

Emre,

Försök att svara på frågorna som jag ställer. Vad hände i din by?

Så du vet inte att kurder och aleviter (oavsett om dom är turkar eller kurder) har ett helvete i i TSK? Jag känner sneögda turkar som fått bestraffning av sina befälhavare för att dom råkat säga "inshallah". Och samma TSK rensar ut TURKAR som råkar tro på Allah. Där har du ditt separatistiska TSK. Se det för fan! Den nuvarande turkiska militären är folkets fiende. Så är det.

Du har två alevi-turkiska familjer som ifrågasätter sina söners död och menar på att det har med deras alevitiska tro att göra. Varför känner dom så? Kan det ligga nåt i detta? Nej, Emre väljer att svälja TSK version med hull och hår- samma TSK som består medlemmar som planerat terrordåd mot det turkiska folket som inte ens PKK skulle få för sig att planera.

Ja, jag har gjort en lista över Turkiets herrar och undersåtar. TSK är en kemalistisk institution och kemalism är uppbyggt på att betrakta Turkiet dess folk och den mosaik folket utgör som fiender.

TSK är inte sekulär, TSK:s religion är kemalism.

Att du verkligen har missat detta.

Varför är dessa alevitiska familjers förtroende för TSK bottenoch varför har dom dessa farhågor?

Jo, för vi vet alla vad som har hänt och händer än i dag i TSK...

Kupp-markanra 70,70,90 och 96, kuppförsöken sedan 2002 och JITEM och liknande saker består ju av TSK medlemmar och inte "onda" utländska makter eller UFON.

Anonym sa...

Fezen som huvudbonad var en symbol för den individ som motsatte sig mot sekularisering och därmed rensning mot arabiseringen som infiltrerade turkisk vardag och kultur.
Idag är även AKP för en rensning av arabisk kultur som finns i koranen och som framställs som Allahs ord. Att Ataturk ville göra detta för 90 år sedan visar hur förutseende han var.

Feffe, sluta att göra narr av det förlorade världsdelen Mu. Måste en europeisk forskning visa detta för att du ska tro på den. Även som lekmän kan man se likheter mellan kulturer i Latin och Central Amerika och gamla turkar. Det finns belägg för detta.

Om du är en av dem turkar som tvekar så finns det forskning från Europa som du kan ta del av. Hur ofta resonerar vi inte att om det är turkisk forskning kan det inte vara sann. Varför denna komplex? Varför inte tro att det faktiskt kan vara så att turkarna kan ha tillhört en mycket mer framstående kultur än den vi känner till? Jag menar ännu större.
Sanningen kommer att tona fram när den västcentrerade världskulturen kommer att kapitulera till förmån för den i öst inom en snar framtid.

Ataturk var en stor visionär och en stor statsman. Bristerna vi ser hos Ataturk måste man se i ett kontext knuten till läget då.

Bozkurt, jag tror att AKP blir ett majoritets parti under en längre period. De har varken samröre med maffian eller politiker som ser till sin egen bankkonto som vi har vana vid tidigare.

AKP, som jag definitivt inte skulle rösta på, tror på demokrati och försöker ge en rättvis bild av islam för omvärlden.

Hic olmazsa Allah korkusu var.

Feffe, den skräckbild du målar av östra Turkiet, visar att det finns "svin" bland våra folkvalda som inte reagerar på orättvis behandling av folket.

Osman Feffeson sa...

Emre:

Glöm inte att svara på vem som "utnyttjade" Ataturk när han levde! Du får gärna utveckla det!

BOZKURT sa...

Anonym

Hur kan du påstå att AKP har "Allah korkusu"?

Deras 17-18 åriga söner blev multi miljonärer över en natt efter det att Akp kom till makten.

Hur tolkar du försök till utförsäljning av Turkiet till Juden? Det är mer jude-förälskelse hos Akp än ALLAH korkusu.Enligt Koranen så ligger de som lurar människorna I Allah´s namn väldigt väldigt illa till.

De åker ut...Var så säker...

Osman Feffeson sa...

Bozkurt:

1) Jag hade aldrig röstat på AK P i valet 2002 då jag hade varit rädd för att partiet var islamistiskt.Jag hade inte röstat överhuvudtaget i det partiet.

2) AK P är ett parti som inte ägnar sig åt politisk islamism. Det är inget islamistiskt parti med andra ord.

3) Turkiet är en "sekulär" stat.

4) AK P är ett konservativt parti och det är helt ok för mig.En stor anledning till varför jag sympatiserar med partiet.

Du anklagar partiets toppar för korruption. Med tanke på att en turkiska juristokratin är kemalistiskt, så tycker jag att det är konstigt att några bevis eller åtal inte har kunnat föras fram mot partiets medlemmar. DU redogör för gammalt kemalist-crap som man körde med innan varlet 2007. Ingen köpte det då, ingen köper det nu.

Utförsäljning? Ursäkta mig, men Turkiet är ett kapitalistiskt land. När parlamentet bestämmer att en statligt ägd företag ska säljas ut så ordnar man enligt turkisk lag en upphandling. I den upphandlingen kan grekiska, armeniska, svenska men även israeliska företag delta i. Det företag som erbjuder mest för företaget vinner. Måste man vara turk för att få delta i en upphanling i Turkiet?

Ditt kurdhat och din antisemitism är en skam för alla från Turkiet. Det turkiska folket är ett folk som skickade hela sin flotta till spanien för att rädda tusentals judar från inkvisationen i spanien. I det osmanska riket fick dessa förföljda människor en fristad och kunde utöva sin tro. Deras bidrag till osmansk kultur, byråkrati mm är väldigt stor. Judarna tog också aktivt plats i den ungturkiska rörelsen. I början var ung-turkarna modernister och förespråkade ett parlamentariskt styrelseksick i osmanska riket.

För 7-8 år sedan tog den turkiska militären ett beslut att modernisera 170 st turkiska stridsvagnar. Upphanlingen vanns av ett israeliskt bolag. Gör detta den turkiska militären till "sionistiska lakejer" i dina ögon? Hur ser du på det 50 år gamla turkisk-israeliska samarbetet`?

Jag har sagt det förr till dig. Jag har en stark turkiskidenitet. Jag kallar mig kurd då min far är kurd,men någon starkare kurdiskidenitet har jag tyvärt inte kunnat utveckla då jag inte behärskar det kurdiska språket. Men min turkiska idenitet är INTE UPPBYGGD kring kurdhat, antisemtism, ultra-nationalism och annat jävla skit.

Turkiets judar är liksom Turkiets romer, aremnier, syrianer och assyrer landet ögonstenar. Dom ska ha sina rättigheter fullt ut och de som hetsar mot dessa minorietter skall mötas av en lagstifning som syftar till att skydda deras intressen.

"Säljer till Juden"? Ataturk fick utbildning i en skola i saloniki som ägdes och drevs av judar? Gör det honom till en jude-lakej i dina ögon? Hur går ditt resonemang min vän?






De åker ut...Var så säker...

Osman Feffeson sa...

Bozkurt:

Lite bloggande om din ledare Devlte:

Du är här:
SvD.seBloggMellanöstern

Han tror att svininfluensan är en bluff
Det finns bisarra förnekare av många slag - exempelvis historierevisionister som vägrar erkänna att Förintelsen är ett historiskt faktum.
Andra historierevisionister erkänner inte Stalins skräckvälde i det forna Sovjetunionen.

Och så finns det de som förnekar att hiv kan ge aids, som Sydafrikas förre president Thabo Mbeki.

Men ledaren för det turknationalistiska partiet MHP, Devlet Bahçeli, lanserar en ny variant av förnekande: Han vägrar medge att svininfluensan är ett faktum.


- Jag tror inte på svininfluensan, säger Devlet Bahçeli enligt tidningen Hürriyet.

-Jag tror inte på Mu mu-land, säger Osman feffeson. hahha