tisdag 21 april 2009

Diyarbakir bombaren gripen

Diyarbakir skakades av en bomb 2006. Bomben dödade 7 barn och tre vuxna och 14 skadade mitt på öppna gatan. Dådet försökte skyllas på bla staten. Men efter hård polis utredning så visade det sig att PKK:s stads milis var de skyldiga. Videon nedan visar två av stolpskotten, som verkar vara riktigt förvridna idiotiska sadister som beskriver händelse förloppet och vad man sysselsatte sig på fritiden med. Dock är den på Turkiska, men bilder säger mer än 1000 ord.


Hürriyet Video'larını izlemek için Flash 7 veya daha yüksek eklenti yüklenmeniz gerekmektedir. Yüklemek için tıklayınız!!!


Hurriyet

Emre

9 kommentarer:

Ottoman sa...

Konstigt att inte DTP inte skickar en skara försvarsadvokater för dessa idioter. De brukar ju annars göra hembesök till döda terroristers familjer för att beklaga sorgen eller hålla tal med bilder på döda PKK:are och en fiktiv kurdistan karta (som av nån anledning blir större för varje år) som en viss Ahmet Turk.

Sancak Beyi Emre sa...

Ottoman:

Kan det bero på att man vickar på mer rumpa och sätter sig på fler knän än en exotisk dansare?

Tar man PKK i försvar i just detta fall skulle man tappa en DEL stöd av Europa och det törs man inte. Dessa är bara halvhjärtade fegisar som inte kan stå fast på en punkt.

Kartan är som sagt en utopi som man måste vakna upp ifrån om man vill ha en lösning.

Emre

Anonym sa...

Ottoman,

Varför skulle DTP försvara något som de inte är ansvariga för?

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Man är väldigt snabb med att propagera och ta PKK i försvar o beskydd, så vad skilljer detta ?

Emre

Ferhat Botan sa...

anonym:

Varför tar gör inte DTP som övriga partier i parlamentet och tar avstånd från PKKs terror? Det vägrar man ju att göra. Istället hyllar man dom!

Nu är jag inte den som inte har förståelse för att DTP faktiskt är PKKs parti och inte kan ta avstånd från sina egna väljare. Dom som röstar på DTP är kurdnationalister=PKK fantaster. Många av dessa nationalistiska kurder har dessutom skickat en son eller dotter till PKK sedan 1984. Hatet mot staten ligger djupt och det kan jag ha förståelse för.

Men vad jag däremot har svårt att förstå är hur DTP kan säga att man vill se en lösning av kurdfrågan, samtidigt som man ställerkravet att staten ska sätta sig ned med PKK och förhandla.

Är det ett realistiskt krav?

Behöver Turkiet överhuvudtaget sätta sig ned med en organisation som är terrorstämplad i den fria världen?

Kan inte kurdfrågan i Turkiet få en lösning genom att dom etablerade turkiska partierna sätter sig ned med DTP och arbetar långsiktigt för en lösning, utan inblandning av PKK?

Inte nog med PKK kravet så kräver DTP att Abdullah Öcalan ska friges.

Är det realistiskt?

Så det är bara att inse att DTP har målat in sig i ett hörn.

Och vilka garantier finns för att förhandlingarmellan PKK och staten skulle resultera i en lösning av konflikten? Svaret är inga.

Vilken regering skulle vilja ta den risken?

Ingen!

Så PKK och DTP lallar runt utan ett erhålla ett dugg!

USA säger till DTP:

Nu får ni välja. Antingen PKK eller en demokratisk kamp.

EU säger detsamma och likaså Turkiet!

Sancak Beyi Emre sa...

Ferhat:

Sant, men du talar inför döva öron. Dessa hjärntvättade yngel är så hårt isolerade att de aldrig kommer förstå varför DTP o PKK inte uppfattas på samma sätt av övriga som dem ser på de.

Deras ord är tomma o inget annat än indoktronering, inget att ta på allvar.

‘...Suskunluğum asaletimdendir / Her lafa verilecek bir cevabım var, Lakin; Bir lafa bakarım laf mı diye / Bir de söyleyene bakarım adam mı diye.’

Emre

Anonym sa...

Osman,

Att PKK har släppts in i det demokratiska slagfältet är just en av anledningarna till att pkks väpnade kamp har trappats ner! Men så länge som DTP bekämpas orättvist såsom vi erfarat i den senaste valet och i alla tidigare val så kommer det finnas en pkk som straffar de soldater och poliser som slagit ner fredliga demonstranter (såsom i Agri för inte länge sen då man på ett fredligt sätt demonstrerade mot att tusentalls röster hittats nerbrända och där folk fick lida i död och skador för att man krävt sina rättigheter som man inte har eller fick!).

Kurden är inte accepterad i Turkiet! Varken i grundlagarna eller i sådana som Emres ögon!
Kurden är endast accepterat när de underkastar sig och accepterar att man trampar på kurden och dess rättigheter! Det är ju det ni vill?
Att kurden ska låta kängan sitta hårt över dennes existens och att denne inte yttra något över det!

Det är ett smutsigt spel som spelas där nere Osman och detta spel kan du inte blunda för. DTP motarbetas på alla möjliga sätt (nu försöker man dömma Osman Baydemir för att sprida ”separatistisk propaganda”). Detta var för 30 år sen och är idag och kommer vara om 30 år till om detta löjliga och orättvisa spel fortsätter.

LÅT DTP FÖRA EN DEMOKRATISKT KAMP! Vad ska vi göra med PKK om vi har DTP! Men om du kallar brännande av valsedlar för demokrati så får du fan leva med att en PKK kommer finnas och skipa rättvisa!

Angående det du tycker om sånna som mig Emre, jag tycker i stort sett likadant om dig. Jag skriver inte i detta forum för att övertala dig eller andra liknande skallmätar typer, utan för att folk som läser detta forum ska kunna se ditt anti-kurd propaganda ur ett annat perspektiv.

Anonym

Sancak Beyi Emre sa...

PKK? Demokratisk? Hur är man demokrat när man är marxist leninist? Straffa soldater och poliser? Har du tittat och räknat på stridsresultaten stumpan? Vem straffar vem? Den fredliga demonstrationen skulle inte ha varit fredlig om den nått sitt mål och är det inte så att man måste ha tillstånd för att demonstrera? Bränts röster? Var kom siffror som 70-80% ifrån då? Och är det mer demokratiskt att behöva hota till sig röster?

Här har du ett svar på hur accepterade turkiska kurder är:
http://www.stargazete.com/guncel/basbug-turkce-sordu-yasli-kadin-kurtce-yanit-verdi-haber-183529.htm

Vad fan vet du om vad mina ögon ser och öron hör? Vad fan vet du om mina åsikter och värderingar? Inte jag som stödjer etniskt baserade partier eller hur? Om du läser mina tidigare inlägg så märker du att jag önskar alla mina landsmän samma rättigheter, varken mer eller mindre. Men jag antar att det krossar hela din världsbild när en som inte hycklar dyker upp, för det är inte så här en turk ska vara enligt Kamrat propaganda chef eller hur?

Så alltså utnyttjar inte DTP de kurdiska klanherrarna som lovar att hela deras klan röstar på dem om de får några punkter på sin personliga önskelista? Är det demokrati? Är det något som DTP inte utnyttjat? Där har du en fin pelare.

Du har alldeles för höga tankar om PKK och deras egentliga förmåga, dem straffar ingenting, utan förpestar tillvaron för människorna i öst genom att ordagrant infektera var än de far över.

Jag tycker bara synd om dig min vän, inget annat. Skallmätare? Vad finns det för skillnad mellan en turk och en kurd i Turkiet? Nog snarare sådana som du stödjer som passar bra in i den beskrivningen:
http://ferhatbotan.blogspot.com/2009/04/falafel-kurden-som-gjorde-mig-turk.html

En rättelse! Jag är inte anti något som mina landsmän för. Dock är jag emot terrorism! Jag ser ingen skillnad på Ergenekon, PKK, Hamas, Baader Heinhoof osv. Kan du säga det samma?

2000-talet är informationens tidsålder, dumhet är inte acceptabelt längre! Köp inte allt som Kamrat propaganda chef säger och skriver är mitt råd till dig… Annars kommer situationer som kan bli ytterst pinsamma när du sitter bland människor med högre iq än ett dörrhandtag.

Emre

Ferhat sa...

Anonym:

För att DTP ska kunna överleva måste PKK fortsätta sin väpnade kamp. Blod måste spillas!

Polisvåld måste provoceras fram!

Nationalism bland turkarna öka!

Militären fortsätta ha sitt inflytande.

Jag bor inte i östra Turkiet! Det gör inte heller du.

Dom lider, vi lattjat över nätet!

En sak står dock klart och det är att jag , i egenskap av kurd, stödjer förintelsen av PKK.

Vet du varför?

Jo, för jag vet hur mycket Turkiets kurder har att vinna på att PKK försvinner ur bilden.

Och när PKK är tillräckligt svaga så kommer DTP att bli ett "normalt" pro-kurdiskt parti som INTE är i klorna på en terrorisgrupp med starka band till den turkiska djupa staten.

Alltså, tro inte för fem öre att jag är den som nöjer mig med lite TRT Ses, kurdiska institut vid landets universitet och lite gullegull. Nej, då! Att föra in kurdernas som en minoritet i grundlagen tror jag inte på! Det är lika orealistiskt som att turkarna och kurderna skulle springa runt och erkänna det fiktiva folkmordet på armenierna.

Däremot kan man föra en kamp för att skydda det kurdiska språket i grundlagen. Why not? Men ska man göra det med en kelesh i handen eller med det Allah har gett oss och som finns bakom pannbenet?

Kurdiska är ett gammalt språk som består av tre olika dialekter! När dom kurdiska instituten i framtiden spottar ut såväl kurdiska som turkiska studenter som är grymma på kurdisak så kommer jag vara den första jäveln att kräva:

Frivillig kurdiska undervisning för landets kurdungar.

Jag har alltså en långsiktig plan! Just nu kräver DTP detta. Fint, tom fina fisken men hur hade dom tänkt sig att det skulle bli av då? Att kurdiska lärare från den PKKurdiska diasporan ute i Europa skulle komma och undervisa i Turkiet? Ha, dom skulle få en så djup spark i arslet att stöveln skulle fastna där bajsen bor och verkar!

Låt oss även ta oss an det här med våra myndighetspersoner. Jag personligen anser att en turkisk medborgare som lever i Diyarbekir ska kunna snacka både turkiska och kurdiska med tomten på andra sidan när han ringer till kommunen. 95% av befolkningen är ju kurder där.

Sen har vi det här med lokalt självstyre. Jag tycker att Turkiet ännu inte uppnått den demokratiska mognad som krävs för att diskuytera detta. Dessutom finns det andra mer akuta problem att diskutera. Men jag har sett hur ineffektiv och omodern centralstyret från ankara är! Detta fick jag bevittna under en 8 dagars resa till en av Turkiets rikaste städer- Bursa.

Så visst fan är jag även för ökat lokalstyre- eller kommunal demokrati , men inte så länge PKK finns och DTP nissarna drömmer om en solflagga och en egen riksdag. Kanske i framtiden, vem vet , men aldrig idag eller imorrn.

Frågorna är många och just nu så finns två saker som mitt kära AKP måste göra:

1) Krossa djupa staten/Ergenekon.
2) Tvinga PKK till underkastelse.
3) Se till att DTP frigör sig från PKK och kan föra en politik fri från provokationer, konfrontation och gerillafetishm.

Tänk er ett Turkiet där PKK inte finns och DTP kan kämpa för kurderna utan att behöva ta våld i försvar.

Vem fan skulle kunna stoppa dom?

Ingen! Nu får dom finna sig i att få både smisk och däng.