måndag 20 april 2009

Reinfeldt besöker Turkiet

Anti-Turkiet klubben försöker lobba in sin absurda mening på Statsminister Fredrik Reinfeldt. Statsministern som bla. ska besöka Kulu (staden där många svenskturkar kommer ifrån) i Turkiet, diskutera finanskrisen, EU-medlemskap och klimatfrågor med Turkiets premiärminister Tayip Erdogan. Detta är enligt dessa helt ok, då vi har ungefär 30.000 människor med ett ursprung ur Kulu, men dem blir förtvivlade över att statsministern inte besöker Diyarbakir och Midyat.


Yilmaz Kerimo (S) och undrar om Statsministern kommer att ta upp mänskliga rättigheter och bättre villkor för minoriteter under sitt besök och anser att han även bör besöka Midyat och Diyarbakir för att få en helhetsbild. Han hålls med av anti-turkiet klubben, som förövrigt tagit sina argument av denna diplomatiska riksdagsledamot (se Gulan). Jag kan hålla med att under andra förhållanden bör han besökt dessa städer, men får inte man en perfekt helhetsbild i Istanbul vad gäller Turkiet. Den som besökt Istanbul kan inte undkomma kontrasten mellan människor. Där lever fler människor än i hela Sverige och har grupper från samtliga minoriteter. Om det begås något fel för att bilda en helhets bild så är det att inte besöka Istanbul. Där ser man symbiosen mellan olika "grupper" i samhället.



Sen kan man också undra, hur många statschefer gick ut och träffade den turkiska minoriteten i Bulgarien? Hur många har åkt upp norr och hälsat på Samerna? Samerna som inte har någon representation i riksdagen, utan har ett Sameting utan egentlig makt…. Inte var det Turkiet som hade rasbiologiska institut där man tog mått på skallar, armar, ben osv. Är inte det en lika stor minoritets fråga? Är Turkiets medlemskap bundet till minoritetsfrågan? Det har den inte varit för övriga medlemmar och hur många har ens frågat hur ”hela” befolkningen i Turkiet har de, eller gäller de mänskliga rättigheterna bara minoriteter? Det är oftast minoriteter som kommer på nyheterna, och allt för sällan resten av befolkningen. Sen skulle jag också vilja veta vad SÄPO skulle tycka om att den svenska statsministern besöker områden som härjas av terrorism och inte är helt säkra. Skulle SÄPO vilja sig på att försöka beskydda, lita till turkiskt beskydd eller bara säga nej av säkerhetsskäl? En statsminister går inte att jämföra med pro-kurdiska politiker från Europa i fråga om säkerhet, det hoppas jag att alla läsare har förstått.


Sen kommer en jätte rolig Newsmill artikel av stolskottet Gurgin och den förvirrade norrlänningen Claes Nordmark, där man i vanligt manér inte har något positivt att säga. Hela artikeln går ut på att måla ut Turkiet som ett ”Nazi-Tyskland light” enligt dessa herrar. Allt från att reformerna bromsat i fart osv. Och hela artikeln utgår ENBART ur minoritets perspektiv. Men Claes och Gurgin, det lever faktis 70.000.000 människor i Turkiet, har ni inte glömt situationen för de övriga 60.000.000? Jag ska ta ut två idiotiska citat ur denna artikel för att visa nivån och dess ointelligenta innehåll.


Än idag förnedras befolkningen i de kurdiska regionerna eftersom de inte är av turkiskt ursprung, regionerna pryds av slogans som "Lycklig är den som är turk" och "Ett folk, ett land". Denna chauvinism mot Turkiets minoriteter kan Sverige genom sitt ordförandeskap motarbeta och uppmärksamma”.

Det är förnedring för omgivningen att säga att man är stolt över att vara Turk? Ska utlänningar lägga sig på marken och gråta när någon säger att dem är stolta svenskar i Sverige? Jag sjöng nationalsången på flaggans dag i skolan när jag var liten och inte fan skämdes jag eller kände mig utanför, eller är det meningen att jag skulle ha gjort det? Var hela grejen ett spel för att trycka ner mig och inse den svenska överhögheten? Jag är född i Sverige, precis som de ni anser vara diskriminerade. Att uttrycka stolthet och glädje är inte diskriminering mina vänner. Ska vi springa till domstol så fort landslaget förlorar en match för att motståndarna viftar och skriker med flaggor och ramsor? Sen önskar jag att alla länder levde med filosofin att oavsett vem du är, var du kommer ifrån, vad du tror på och hur du ser ut, så är du en del av folket som bildar en enhet. Det är något vi faktis inte har i Sverige. Vi dumpar av alla invandrare ute i förorter, på platser där vi själva minst rör oss för att slippa se. Ni förkastar den Turkiska filosofin, men är ni lika aktiva motståndare till den amerikanska motsvarigheten eller emot franska revolutionen? Er idiotiska kritik och hyckleri är för uppenbar för att tas på allvar herrar.

”För några dagar sedan utförde turkisk polis omfattande razzior mot DTP (det pro-kurdiska Demokratiska Samhällspartiet). I den operationen greps ca 100 människor.”

Man kan ju fråga sig varför dessa DTP:are greps. Var det för att de var DTP:are eller för att de hade samröre med en terrorist organisation? De som greps har man spanat på över 1.5 år, så att det skulle vara en reaktion mot valet i mars är ganska uteslutet. Sen att bevisningen talar för sig självt (gammal blog) är något ni antingen missat eller blundar för, eller så stödjer ni terrorismen som verkar i Turkiet? Jag hoppas att det inte är de senaste. I Sverige kan du inte ens skicka pengar till länder eller organisationer som "KAN" ha samröre med terrorister utan att bli gripen, vad var er kritik mot detta? Jag förmodar att statsministern har fått ett PM där allt han behöver känna till om dagsläget står i korta ord och tar sina beslut utifrån det.


Med andra ord så gör inte Reinfeldt mer än han kan göra och det han gör i detta läge är det bästa av situationen. Mer kan man inte begära av en människa.

Fredrik, hälsa min landsfader från mig när du lägger ner kransen över hans grav i Anitkabir. Hälsa att jag är tacksam och stolt över landet, med sina brister och framgångar, han upprättat!
Lysande artikel av Ingmar Karlsson
Artikel från syd-svenskan

Emre

29 kommentarer:

Barbarbaba sa...

Vilka människor... fan ska han till Midyat o Diyerbakir o göra liksom. Bu adamlar saka ediyor herhalde... så roligt när syrianer o kurder försöker hata oss gemensamt, egentligen hatar dom varandra som pesten o har gjort allt för att döda varandra i jakt på mark o massa annat i området.

Kurdiska media maffian som dom borde kallas KMM!!

Sancak Beyi Emre sa...

Barbarbaba:

Det stämmer att man för en rätt så nedtystad kamp om mark än idag, men respektive grupps gemensamma nämnare är Turkiet. Sen är det viktigt att poängtera att dessa hatiska grupper endast är en minoritet, de flesta vill precis som du och jag bara leva i harmoni med sina rättigheter på plats, men dem vet att våld inte är demokrati till skillnad från de andra skojarna ..

Ingen media mafia, dem är ett gäng stolpskott som tror att de kan övertyga folk om sin vaga ståndpunkt som faller ihop som domino brickor ..

Fredrik gör helt rätt i det han gör och han gör det enda igentliga tillgängliga ..

Emre

Anonym sa...

Emre,

Några kurdiska skolpojkar hade kommit försent till en lektion, de blev tvingade att be om förlåtelse för detta till en bild av ataturk(detta var nyligen).
Gick man ens så långt i nazityskland? Det tvivlar jag inte på men jag tvivlar inte heller på att du är lite sne av dig om du försvar sådant.
Varje morgon ska barnen vakna upp för att sjunga om hur stolta de är för att vara turkar etc. De som inte sjunger får smaka på fysisk eller psykiskt stryk. Man gör det inte frivilligt, man är tvingad till assimlationen och gör man motstånd så får du smaka på motstånd eftersom du inte accepterar att din identitet pissas på och glöms bort.
Du är för besatt av din turkiska flaggas röda färger för att inse hur befläckad denna flagga är med människoblod.

Anonym

Feffe Botan (kodadim yani) sa...

Barbarbaba:

Är det du som brukar skriva på Ekim Caglars blogg?

Feffe Botan (Ergenkoncu Abdullah) sa...

Enda partiet som verkar vara rent från smygapoister/PKKfantaster är ta mig fan Moderaterna!

Evin Cetin är tex socialdemokrat och pro-PKK!

Claes N är anställd av Socialdemokraterna och anser att DTP är ett socialdemokratiskt parti som kämpar för kurdernas rättigheter, men vill inte se att detta parti faktiskt agerar språkrör och försvarare av PKK.

Folkpartiet ska vi inte ens tala om!

Vänsterpartiet- sekterism! Tidsfråga innan dom skickar en gerilla från sina vindrickande ungdomsled till befrielsekampen i Kurdistan.

Centerpartiet och Moderaterna säger jag!

Den som är nyfiken på organisationer och föreningar som står PKK nära i Sverige kan klicka på länken nedan:

http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1B3GGGL_nlNL297NL297&q=site%3Awww.firatnews.com+%C4%B0sve%C3%A7&btnG=Zoeken&meta=

Där framgår alla rapporteringen om Sverige i firatnews.com.

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Tack för ditt inlägg verkligen! Om det du skriver stämmer, så skulle jag vilja ha en källa på det, så jag även kan skriva om det. Om detta nu stämmer, är detta något som alla utbildade lärare gör eller är det ett enskilt stolpskott?

Det stämmer, i nazi-tyskland gasade man ihjäl de man inte tyckte om eller var avvikande.

Jag sjöng den vackra svenska nationalsången titt som tätt i skolan, inte fan kände jag mig förnedrad eller tvångs assimilerad. Borde jag också ha gått ut och stenat mina lärare och poliserna som kom för att hålla mig i styr efter efterblivet uppträdande? Jag nynnar faktis på den gamla du fria än idag, är jag assimilerad i smyg kanske men inte fullt medveten om det?!

Sen skulle jag vilja veta vad skillnaden är mellan assimilering och integration?

Den turkiska flaggan har faktis en jätte rörande historia bakom sig. O det stämmer att det är soldat blod det röda representerar, men befläckad är den inte.

Ferhat:

Nja, du glömde miljö partiet ! Dem håller också garden uppe mot terrorism vad jag vet iaf. Men de övriga håller jag med om !

Emre

Barbarbaba sa...

Evet benim Ferhat

Sancak Beyi Emre sa...

Barbar:

Ekim hanim kim?

Emre

Barbarbaba sa...

Även han har en blogg, http://ekimcaglar.wordpress.com/

Sancak Beyi Emre sa...

Är det en pojke eller flicka ?

Barbarbaba sa...

Erkek ama man vet aldrig :D

Fan va konstigt att svensk media inte har rapporterat något från Reingöts besök i Turkiet, dom verkar vara skraja för att benämna Turkiet positivt för en gång skull, jävla klåpare hela bunten!!!

http://www.kululuyuz.biz/modules.php?name=News&op=NEArticle&sid=561

Sancak Beyi Emre sa...

Barbar:

Nej, svensk media är lite lama när det kommer utlands nyheter .. även om de handlar om egna landets intressen !

Ekim bana kiz ismi gibi geldide ..

Emre

Anonym sa...

Emre,

Vem tvingade dig sjunga den svenska nationalsången? INGEN.
Enligt så många kurder jag känner som gått skolan i Turkiet så har det varit ett MÅSTE att kalla sig för turk och sjunga dessa sånger som det varit tal om och detta oavsett om man varit villig att sjunga dessa förnedrande sånger eller om man inte varit det. Dessa sånger är fortfarande vardag i turkiska skolor i kurdiska områden och det vet jag som har min släkt där nere.
Vad händer om man sjunger hur stolt man är för att vara kurd istället? Det vet du själv hur mycket det skulle accepteras om du varit där nere.

Hur länge har kurden funnits på det mark de är bosatta på och hur länge sen var det turken vandrade in? Ska ett folk intigreras på sitt eget land?

Även jag kan sjunga den svenska nationalsången med glädje eftersom jag är född och uppvuxen här men att jag skulle se upp mot det flagga som de soldater(som torterat, vandaliserat och förödat mitt folk och land) bär på sina axlar och sjunga nationalsången som representerar ett folk och dess nationalism som har präglat det lidande mitt folk har gått igenom... det skulle jag inte med lätthet kunna göra. Historian har satt sina spår och vad vi behöver är ett samexistens och ett tolerant system och ett accepterande av folk och deras rättigheter men denna måste vara ömsesidig vilket inte accepteras av den sida som försvarar den flagga du så mycket älskar.

Anonym

Sancak Beyi Emre sa...

Öhh .. mina lärare sa till mig att sjunga nationalsången. Det var obligatoriskt på den tiden och jag kände mig inte det minsta förnedrad. Sen skrevs den turkiska nationalsången för all folk i Turkiet och jag har svårt att förstå varför man inte skulle sjunga nationalsången i landet man befinner sig i och än mer är född i.

Jag har varit nere i Turkiet, jag vet vad som sker och inte sker, jag vet även vad som är separatist argument och propaganda, det har jag fått lära mig i den SVENSKA skolan. Mönstren är tydliga denna typen av konflikter. Tragiskt att dessa argument inte ändras ett dugg.

Stopp och belägg! Vad spelar det för roll när ett folk kom till ett område? Fanns det möjligen ett kurdisk kungadöme som turkarna erövrade? Vad säger det dig om Samerna i Sverige och Indianerna i USA? Sist jag kollade, så var målet att ha en stat bildat på franska revolutionens ideal som även USA tog efter. Förvånansvärt att ”bergs revolutionärerna” som ska vara just revolutionärer förkastar just den tanken. Som man sa under den franska revolutionen. ”Den som känner sig som en del av frankrike, är fransk, oavsett etnicitet, gör man inte det kan man dra”.

Jag är en av de som försvarar flaggan, märks det inte på mitt val av namn kanske? Tiden då man kan slå folket till underkastelse är över. O det gäller båda sidorna. Samexistens är den enda lösningen, eller uppsägning av medborgarskap för de få som inte kan eller vill. Men dessa steg måste tas i hänsyn till den andra, vilket jag upplever inte händer. Jag vill att alla i mina landsmän ska dela samma rättigheter varken mer eller mindre. Men störande moment måste elimineras innan det kan bli en verklighet känns det som.

Emre

Gustaf Janson sa...

Selam, turkiska vänner!

Jag är en helsvensk kille som tillsammans med min fru flyttade till Turkiet på heltid för ganska exakt 15 månader sedan. Innan dess hade vi tillbringat våra semestrar i 12 år i Turkiet. Jag är glad och stolt över att ha tagits emot som gäst i detta fantastiska land, men jag skäms tyvärr över vissa svenska nyhetsmedias halvblinda vinkling när dom tjatar om "minoriteternas" rättigheter i Turkiet, och kurdernas obefogade tjat om "sitt eget land". Det har aldrig i historien funnits något "Kurdistan" som suverän statsbildning, det är ett hittepå-begrepp.

Jag tycker det är helt korrekt av Sveriges statsminister att inte besöka Diyarbakir eller någon annan "kurdisk" stad. Om ett besök skall omfatta kontakter med den officiella turkiska regeringen har man inget att göra i Diyarbakir, så är det. Kurder må vara ett eget folk, men precis som samerna i Sverige så är man i laglig mening i första hand turkar och skall också lyda dom lagar och regler som gäller för turkar.

Att den vänsterinfekterade delen av det svenska media- och politikeretablissemanget gärna lierar sig med kurderna, oavsett om dom har rätt eller inte, tycker jag är förfärligt dåligt. Det gör att även jag som svensk sedan 1400-talet tar starkt avstånd från detta beteende. Vi får inte glömma att t ex PKK trots allt är internationellt stämplade som terrororganisation. Mitt hjärta finns numera hos Turkiet!

Tesekkür ederim!

Sancak Beyi Emre sa...

Gustaf Janson:

Sagol ! Dem raderna hälper många utomstående att förstå än mer hur allt ligger till .. Det verkar som att när man åker till Turkiet och befinner sig på Ground Zero, så drar man samma slutsatser .. Ett tecken på att det är viktigt att man åker och bildar en egen
uppfattning istället för att lyssna på uppköpta nyheter och hycklande politiker !

Kendine iyi bak !

Sancak Beyi Emre

Anonym sa...

Till herr Janson

Innan Turkiet bildades herr Janson, hur många stater hade det existerat som kallats för Turkiet?
Om du kan kurdisk historia så är du välkommen att berätta om varför ett så stort folk på ett så stort område som under en så lång tid konstant har existerat mellan olika stormakter, inte kunnat enats men detta är du väl kunnig om eller? Kom med historiskt fakta innan du babblar historia. Då Sevres avtalet skrevs under (1920 av Frankrike, StorBrittanien, Italien, Japan och även det Ottomanska riket) var kurden utlovad en stat, om du undrar kring kurdens legitima rätt till en stat så påminns du om detta.

Herr Janson, vad tycker du om att tusentals röster bräns ner för att de var på väg till att gå till ett pro-kurdiskt parti? Det är så jag beskriver turkisk demokrati! Du kanske gillar denna unika form av demokrati. Eller?

Vad tycker du om att min pappa kan få flera års fängelse om han sätter sin fot i lander för att han under sin tid i landet undervisat i kurdiska då han var lärare?

Vad tycker du om att kurdiska föräldrar inte får namnge sina barn för kurdiska namn? En turkisk förälder får kalla sina barn för ett turkiskt namn. Är något i sin ordning?

Vad tycker du om att en kurd-svensk på besök i Turkiet blir gripen och förhörd pga att han talat kurdiska om rättigheter på ett valmöte? Att tala kurdiska i sånna omständigheter är förbjudet. Hur kan sådana saker existera i en "demokrati"? Samma demokrati och land du försvarar för att vara mer precis.

Jag kan skriva en bok om liknande saker men här får du några frågor att svara. Jag väntar gladeligen på dina svar!

Anonym

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Jag kan ta och svara på dina idiotiska argument.
Ingen tidigare stat har kallats Turkiet, men det har funnits turkiska stater… Vidare kan vi blotta din idiotiska fråga, hur många stater har hetat Sverige innan dagens Sverige?

Osmanska riket skrev under det Sevres, men samma rike upplöstes. Alltså så är det avtalet i Lozan som gäller för TURKIET ! Du som kritiserar folk för deras historia kunskaper bör känna till detta och även hur traktat fungerar.

Röster som brändes? Källa på det tack! Det var vad DTP skrek ut i sin vanliga anda. Men kom igen, vinner man med 70-80% i vissa områden så kan väl inte man ha bränt röster? Dog alla AKP, CHP o MHP väljarna helt plötsligt? Jag skulle snarare vilja granska DTP:s metoder under och inför valet…

Jag tror inte din far skulle få fängelse för att han utbildad folk i ”kurdiska”. 1. Varför i helvette skulle staten då öppna kurdologi på sina universitet. 2. Överbefälhavaren General Basbug, talade med en kvinna som svarade honom på kurdiska. Inte fan hoppade hans säkerhets pluton på henne med bajonetter eller postade henne till MP för att sättas i fängelse (http://www.yazete.com/haberdetay.asp?Newsid=9155). Fan vad ni PKK puckon älskar att offerförklara er. VÄX UT EN RYGGRAD !

Jag antar att du inte följt utvecklingen eller så har inte ”Kamrat propaganda chef” låtit dig inse att militärdiktaturens lag om namn inte verkar längre. Du läser antagligen så mycket historia att du glömmer dagsläget!

I vilket lands som helst blir det oroligt om någon utifrån kommer och för politik. Inget mer med det. Sen finns det en lag som säger att politik ska föras på det språk som alla i Turkiet behärskar, vilket är turkiska. Bara till att respektera lagen! Eller är PKK:S kommunist demokrati endast riktad till en del av befolkningen? Gäller dessa rättigheter enbart en viss grupp?`

Nu har jag besvarat frågorna åt dig, så du kan börja skriva på din skeva bok om snyftar historier som ingen tar på allvar pga dess absurda kontext.

Emre

Anonym sa...

Emre,

Det är inga argument, det är fakta!

Att jag drog upp den frågan var endast ett svar på Jansons snack om kurdernas "obefogade tjat om "sitt eget land"" och att detta var obefogad pga att "Det har aldrig i historien funnits något "Kurdistan". Precis som det har funnits turkiska stater så har det funnits kurdiska stater.

Att man vann med 70-80% i vissa områden var ett faktum men att man förlorar med vissa procente
nheter i vissa områden och det i dagen efter valet hittas tusentalls brända valsedlar som skulla ha gått till DTP i just dessa trakter... Vad säger det dig?
I Mardin där DTP behövde något tusental röster för att vinna hade staten skrivit in över 4000 poliser och soldater dagarna innan valet vilket visade sig avgörande... Vad säger det dig?
Mig säger det hur självklart det är att DTP aktivt motarbetas.

Emre du får tro hit och dit hur mycket du vill, min far HAR sin dom över sig! Det är ett FAKTUM!

Killen som åkt ner (dalkurd ffs ordförande) var endast på väg till den hemby han en tid varit borgmästare för men det intressanta var just att han greps för att ha talat kurdiska OM rättigheter (alltså kan han anklagas för PKK-propaganda... det är ju samma saker som PKK snackar om ju, rättigheter). När stora kurdiska politiker talar kurdiska inför stora folkmassor så bryter de inte mot denna lag Emre? Det visar hur seriös denna lag är!

När slutade man diskriminera kurden och deras namn? Erkänner ens staten att man har hållt på på detta vis. Man öppnar en kurdisk kanal men kurdiska bokstäver är inte accepterade.

Säg mig Emre, vad tror du myndigheterna skulle säga om att någon skulle vilja namnge sitt barn för Kurdistan?

Jag är inte turk, kommer aldrig bli turk och kommer aldrig heller att vilja bli turk! Jag är kurd och kräver mina rättigheter!

Anonym

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Jag kan medela att man ev. haft en stat flera hundra år sedan inte berättigar att kräva nuvarande existerande staters territorium. Det är mer skrattretande än något annat.

Hur hittar man uppbrända röster? Gör man ett sådant dåd, lämnar man inte spår och papper som brinner brukar inte gå att läsa. IFRÅGASÄTT SKITEN DU HÖR!

Det är inte ovanligt att man förlorar i jämna val med få marginaler, varför måste det alltid ha skett något fiffel varje gång DTP möter en motgång? Har du aldrig ifrågasatt att det är som en upphakad grammofonskiva?

Mardin fallet säger mig att även soldater och poliser ska få rösta eftersom de är medborgare. Det var snack ett tag om att soldater inte fick rösta, men det ändrade man och var helst soldater och poliser var stationerade skulle de få rösta. Så jag ser inga konstigheter. Det skulle vara som att jag inte skulle tillfälligt bli av med medborgarskapet och inte få rösta t.ex. under min värnplikt.

Jag tror dig, det är förfärligt det som hänt din far! Men sån skit håller inte längre. Även i Turkiet finns utveckling. Titta på artikeln jag länkade tidigare.

Killen från Dalkurd borde ha lyssnat till vad lagen säger om hur politik förs. Står i folkrätten att man måste beakta lagen i varje land man vistas på. O detta är extra känsligt när personen ifråga kommer från utlandet. Det är skillnad att prata om rättigheter som civil och neutral än att föra samma argument och vara medlem i eller ta en terror organisation i försvar. Lagen tas inom kontext och omständigheter, svårt att räkna ut? Politik förs för folkets bästa inte bara för en viss grupp. Precis som i Sverige kan man inte döpa ungar till vad som helst, så jag tror att tex. sådana namn är uteslutna, men andra går nog bra. Bara att pröva sig fram…

Den lagen satte AKP stopp för under sin första tid i regeringen! Man kan inte kräva att ett land byter eller ändrar alfabet. Kan jag få in det tyska U:et i det svenska. Lipar någon Turk i Sverige över att deras namn inte stavas med de rätta bokstäverna?

Du behöver inte vara turk, men du ska, om du ska vistas i Turkiet och vara medborgare respektera lagarna! Dina rättigheter är även jag beredd att sträva efter! Men inte under några ”offer mentalitets” föreställningar eller terrordåd, utan precis som alla andra politiska partier. Passar inte detta så föreslår jag att du säger upp medborgarskapet och flyttar till N.Irak…

Emre

Gustaf Janson sa...

Hej Anonym (heter du verkligen det?), här kommer några svar.

"Innan Turkiet bildades herr Janson, hur många stater hade det existerat som kallats för Turkiet?"

Inga, men vad har det att göra med att den kurdiska minoriteten (observera, MINORITETEN!) nu hävdar rätten till ett "eget" land? Det har som sagt aldrig funnits något rike som heter Kurdistan, det närmaste man kommer är väl att det i osmanska riket 1860-1867 fanns en provins med namnet Kurdistan, geografiskt motsvarande den osmanska/turkiska provins som från 1867 i stället hette Diyarbakir.

"Om du kan kurdisk historia så är du välkommen att berätta om varför ett så stort folk på ett så stort område som under en så lång tid konstant har existerat mellan olika stormakter, inte kunnat enats men detta är du väl kunnig om eller? "

Informera mig då! Kanske beror på att det i området också finns assyrier och turkmener som samtidigt kräver autonomi eller självständighet? Jag vet dock att det finns ett utpräglat motstånd inom Iran, Irak, Turkiet och Syrien gentemot de rättigheter som det kurdiska folket kräver. Man kan ju undra varför......

"Kom med historiskt fakta innan du babblar historia. Då Sevres avtalet skrevs under (1920 av Frankrike, StorBrittanien, Italien, Japan och även det Ottomanska riket) var kurden utlovad en stat, om du undrar kring kurdens legitima rätt till en stat så påminns du om detta."

Det är inte sant. Sèvresavtalet, som byggde på det hemliga avtalet som hade träffats redan 1916 mellan Frankrike och England (det s.k. Sykes-Picotavtalet), betydde att det osmanska väldet upplöstes och att Turkiet blev en nationalstat, inskränkt till mindre Asien och Konstantinopel med omnejd. Turkiet skulle avträda till Grekland sina europeiska besittningar utom Konstantinopel med område.

Turkiet skulle också avstå från alla anspråk på de egeiska öarna och de sedan 1919 av greker besatta områdena kring Smyrna (idag Izmir). Staden skulle själv förbli under sultanens suveränitet men skulle ställas under grekisk förvaltning. Vidare bestämdes att Turkiet skulle erkänna de helt eller delvis nyskapade staterna och mandatområdena Armenien, Hijaz, Irak, Syrien och Palestina. Ett avtal om en folkomröstning i Kurdistan om områdets framtid slöts också, som dock aldrig kom att genomföras. Något löfte om ett "eget" land gavs aldrig.

Freden i Sèvres erkändes inte av de turkiska nationalisterna, ledda av Kemal Atatürk. Denne hade tagit makten och vägrade att godkänna fredsavtalet. Sultanen avsattes 1922 och efter turkarnas framgångsrika strider mot grekerna slöt Kemal Atatürks regering fredsfördraget med första världskrigets segrarmakter i Lausanne den 24 juli 1923, som därmed ersatte freden i Sèvres. Så det finns inget gällande Sèvresavtal.

"Herr Janson, vad tycker du om att tusentals röster bräns ner för att de var på väg till att gå till ett pro-kurdiskt parti? Det är så jag beskriver turkisk demokrati! Du kanske gillar denna unika form av demokrati. Eller?"

Redovisa gärna en OBJEKTIV källa på det. Och när det hände. Och var det hände.

"Vad tycker du om att min pappa kan få flera års fängelse om han sätter sin fot i lander för att han under sin tid i landet undervisat i kurdiska då han var lärare?

Vad tycker du om att kurdiska föräldrar inte får namnge sina barn för kurdiska namn? En turkisk förälder får kalla sina barn för ett turkiskt namn. Är något i sin ordning?

Vad tycker du om att en kurd-svensk på besök i Turkiet blir gripen och förhörd pga att han talat kurdiska om rättigheter på ett valmöte? Att tala kurdiska i sånna omständigheter är förbjudet. Hur kan sådana saker existera i en "demokrati"? Samma demokrati och land du försvarar för att vara mer precis."

Alla vet att Turkiet har problem med kurderna och att kurderna har problem med Turkiet, precis som Iran, Irak och Syrien. En process pågår också för att försöka lösa dom problemen. Men det betyder inte att kurderna helt plötsligt skall betrakta sig som stående över alla lagar och regler som gäller i Turkiet. Man är, som jag skrev tidigare, i första hand turkiska medborgare, i andra hand kurder. Precis som samerna i Sverige, om du förstår liknelsen

Gustaf Janson sa...

Idag har jag hängt upp den turkiska flaggan på min balkong.....

Ferhat Botan sa...

Anonym Kurro:

Den dagen PKK lägger ner sin terrorism som mörka krafter i Turkiet utnyttjar på ett galant sätt för hindra demokratiseringen av landet, så kan ni räkna med mig i er kamp för fler kulturella rättigheter.

Men än så länge är ni bara spelbrickor i ett smutsigt spel.

Du ska kräva dina rättigehter! Allt från utbildning på det kurdiska modersmålet till privata kurdiska TV sändingar, kurdisktalande myndighetspersoner i kommunerna i östra Turkiet till ökat lokalstyre. Men glöm allt det där så länge PKK genomför terrordåd och DTP ägnar sig åt simpel kurdnationalism.

Glöm! Se på PKKs historia sedan 25 år tillbaka. Vad har man uppnått?

Er sk befrielsekampå slår bakut hela tiden! Demokraterna och liberalerna bland såväl turkarna som kurderna hamnar i kläm och kan inte stå upp för kurderna.

Jag står beredd att gå ut i strid för kurdernas rättigheter! Inte i egenskap av kurd nödvändigtvis, utan turk om du så vill. Men just nu står mitt slag där och inväntar nästa vidriga terrordåd från PKKs sida som kommer att ha ihjäl oskyldiga civila.

Och då lär i varje fall jag inte bry mig nämnvärt när staten slår ner.

Ni är kurdnationalister! Ni är extemister!

Och ni är inte speciellt omtyckta heller. Jag har en fin liten msn lista med folk riuntom i världen. Bland annat har jag dottern till en högt uppsatt polischef i irakiska Kurdistan. Hon hatar ditt PKK och kallar Öcalan för folkmördare.

"Han mördade sitt eget folk" skriver hon till mig.

Är det inte dags att lägga ner den sk "Befrielsekampen" och Öcalan och se vad ni erhåller?

Eller är er våldsfetischism alldeles för starkt förankrad i era apoistiska själar?

Om det är fallet så får ni ju finna er i att den turkiska militären fäller sin napalm över er. Herregud, vad fan ska man göra då?

Anonym sa...

Groddor hella bunten!!!

Vakna, kom ut från brunnen......

Emre¤ "Kurdoloji" har man ens öppnat det än??? Och varför nu? Kurdiska språket lär nog ha funnnit i mer än 1000 år minst..

Ferhat: Du verkar drömma om PKK/Öcalan, och det första du säger när du vaknar är att Öcalan är kopplat med ergenekon???
Vakna mannen.
Emre försvarar redan förtryck, assimlering, lögner, mord, förintelser, förvånar mig inte om att han arbetar i Turkiska konsulatet som han strikt försvarar turkiskt millitärs förtryck;)
Jag är inte Turk och kommer aldrig bli det, fatta det;)

Weingrooooo

Sancak Beyi Emre sa...

Nej, lilla grodyngel, man gör fortfarande bakgrundsforskning för att kunna starta kurdologi. Mer än att bara skaffa lokaler förstår du hoppas jag.

Det enda jag är för är bekämpning av terrorism, jag ville även att JITEM medlemmar skulle ställas inför rätta som helt plötsligt ingen PKKurd ville…. Så det är inte mig du ska klaga på.

Du behöver inte vara turk, och jag är faktis små glad över att du inte är det. En mindre att skämmas över.

Emre

Anonym sa...

Emre,

Det enda som skiljer kurdens rätt med turkens rätt till det land man besitter är att turken har fler kanoner och dessa är riktade mot kurden. Det är så man legitimerade sin överhöghet över kurden och än gör det idag.

Du ska veta att YSK accepterade omval i flera områden som andra partier krävt runt om i Turkiet och detta gjorde man även i Agri men snabbt drog man tillbaka rätten till omval men varför Emre? Varför just i Agri i en kurdisk stad som är viktig, och med en överklagan från ett DTP? Varför gick man med på det men sedan drog sig tillbaka?
DET ÄR SJÄLVKLART!

Emre är du riktigt dum eller?

Varför pumpa in massor med soldater just innan valet och skriva in hundratalls i hus som de inte ens bor i under sin vistelse?
Det är absurbt!

Jag bryr mig inte om du tror mig eller ej Emre, FAKTA ÄR FAKTA!
Min far kan inte sätta sin fot i de marker han älskar pga den fashism du dagligen försvarar!
FAKTA ÄR FAKTA!

Tror du inte ett barn skulle fått döpas till Kurdistan i Sverige?
Det vet jag, jag vet personer som heter så! Tror du det skulle accepteras i Turkiet?
Jag vet att svaret är nej! Slingra dig inte ur Emre!

Emre du kanske glömmer att en kurd talar och vill skriva på kurdiska och att en turk talar och vill skriva på turkiska. Lagen berättigar turkens vilja men accepterar ej kurdens RÄTT! Kurden har inte bett om att bokstaven W ska införas i det turkiska alfabetet men att kurder ska kunna få använda denna bokstav offentligt i skriftliga former är vad man kräver, alltså att det kurdiska språker accepteras! Men hur kan det kurdiska språket accepteras om inte det kurdiska alfabetet accepteras!?

Jag har inte begått något "terrordåd" men står endå för de krav PKK står för! Du har din komiska anledning att förkasta PKKs krav på rättigheter man vad är det moraliska inom att förkasta mina krav, som människa, rätt till rättigheter, det alfabet som miljoner av mina likar kräver?!?

Jag sammanfattar mitt svar till Jonson kort; Tycker du att ett folk på 15-20 miljoner ska acceptera grundlagar som inte accepterar eller godkänner detta folks existens?
VARFÖR SKA MAN ACCEPTERA SÅDANT BARBARISM? Kurden varken accepterar detta förtryck och krig mot deras rätt till rättigheter eller lägger ner sina krav för de rättigheter de andra miljonerna i Turkiet får beviljade (glöm inte att det inte bara är kurden som är förtryckt! DTP står inte enbart för kurden utan för alla minoriteter i Turkiet som är förtryckta)!?

PKKs väpnade kamp för trettio år sen var ett svar på att kurdiska partier konstant slogs ner och inte kunde agera inom fredligt politiska ramar. Det är ett svar på det förtryck som tvingades på kurden! Genom åren har turkiet mer och mer accepterat kurden även om man inte gör det idag heller. Innan PKK hade Turkiet haft 50 år på sig att acceptera kurden men endå under den tid PKK bildades kallade man kurden för bergsturkar och det sades att kurden hade svans! Hur ser det ut idag? PKKs politiska gren DTP är turkiets 4e största parti och detta trots att man i många fall inte ens vågar yttra sig som kurd för att inte hamna i fängelse!

Osman,

Jag tycker det vore fint om du kunde svara till Zerdos slagkraftighet på Newsmill ;).

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/19/slarvigt-turkiet-besok-reinfeldt

Vad tycker du om detta Janson, Emre gillar och försvar barbarism så han får titta på njuta;

http://www.youtube.com/verify_age?&next_url=/watch%3Fv%3DISkRJ0sebbc

Detta inträffade just samma dag som man i Turkiet firade "barnens dag".

Anonym

Sancak Beyi Emre sa...

Dessa kanoner är inte riktade mot någon specifik folkgrupp, utan används i bekämpning av terrorism. Både dessa kanoner och deras operatörers uppgift är att försvara folket, och det folket är de som bor i Turkiet, alltså ingen specifik folkgrupp utan alla! Landet är ett land som vi delar allihop, varför gnälla så? Tål man inte turkar så har man inget att göra i Turkiet där man kan vänta sig att träffa på turkar lite överallt… Common sense!

Jag kan inte uttala mig om YSK:s beslut. Eller DTP:s protester. Något jag kan kommentera är att man anser att allt staten gör är skadligt för en specifik grupp och man lever sig in i en trång offermentalitet som man kommer ta ännu mer skada av senare. Sen tror det är mer än bara Agri eller en överklagan som spelas in i ett sådant beslut. Det finns flera faktorer som inte du och jag sett och hört om. YSK är inte tillräkligt transparanta för det.

Varför flytta in soldater? Tja, säkerhet? Vi såg ju blodgjutelse som skulle varit än värre om inte MPna hade ryckt ut. Så fullt idiotisk och djävulskap tror jag inte det är. Sen att PKK/DTP:are hotade till sig vissa av folkets röster kan också vara en anledning. Det finns mer än vad man tror flicka, allt som händer är inte till för att skada, men är man djupt förankrad i en offermentalitet så är denna inställning förstålig.

Om det är fascism att försvara sina medborgare från terror så visst. Men jag har bett dig flera gånger definiera ordet, vilket du inte gjort. Detta tyder mer på att du läst på propaganda bladen vissa får utskickade. Du kanske ska be din far få sin dom prövad igen. Mycket har ändrats sen kupperna ;)

Döp din unge till vad fan du vill, men även svenska staten sätter stopp för absurda namn, likväl den turkiska. Jag tar inte ställning till vad som är ok och inte, bara att pröva sig fram.

Jag tycker absolut att kurdiska ska få talas och skrivas. Det håller jag med om att det är skit, men i Turkiet precis som i Sverige för man politik på det språket som alla har gemensamt. I Sverige är det svenska och i Turkiet turkiska. Men i andra tillfällen tycker jag att det ska vara lika klart som jag stundtals skriver och talar svenska i Turkiet.

Jag förkastar allt som PKK säger och gör. Just av den anledningen till att det är en terroristorganisation. Men bokstäver och annat kan man få igenom genom reformer. Men ger man inte Erdogan en chans, så går luften ur även honom och hans välvilja försvinner. O då tycker jag faktis att man får skylla sig själv. Sen skulle allt vara lättare om man tog avstånd från terrorism, be DTP pröva det och sen kan man börja gnälla om man möter motstånd.

Din video visar en polis som knockar en unge. Denna polis sitter häktad och ungen är fortfarande på sjukan… Vad finns det att försvara? Klart man fördömer sådant. MEN, jag har märkt att så fort man fördömer terrorism och våldsamma upplopp så förmodas man tycka att polis övergrepp ska vara ok… Men så är inte fallet stumpan, bilda dig en ordentlig uppfattning innan du uttalar dig nästa gång.

Trodde du att ställde mig mot väggen nu kanske? Ge dig inte på berg när det finns småsten ..

Emre

Anonym sa...

Emre: Väntar på svar ???

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Vad är det du vill ha svar på ? Tappat läsförmågan?

Emre