tisdag 14 april 2009

DTP:s koppling till PKK blottas

Efter ett års spaning slår polisen till mot PKK:s agenter i städerna. Klockan 04:00 imorse slog man till i 14 olika provinser mot Diyarbakır, İstanbul, Ankara, Aydın, Adana, Elazığ, Gaziantep, Şanlıurfa, Şırnak, Hakkari, Bingöl, Van, Batman och Mardin. Målet med tillslaget var att stoppa ”organisationer och ledarskiktet inom terrorist organisationen PKK som för befäl eller övervakar över olaglig verksamhet i Turkiet”. Hittills har många i DTP gripits och inte så konstigt, när man ändå inte kunnat ta avstånd från PKK och flera gånger propagerat för dessa.

Hittills har ca. 60 personer gripits med datorer, cd skivor, USB minnen, dokument osv. Många biträdande borgmästare och styrelse medlemmar har tagits in på förhör men även efterlysta terrorister som bosatt sig i kommun byggnader. Dessutom har man hittat vapen och material för PKK i statstjänstebilar. Enligt media så är det tre högtuppsatta DTP:are som sitter på förhör.

Men det märkliga är att anti-terror enhets chefen som för tillslagen, berättar att samtliga man gripit har antingen i hemmet, arbetsplatsen eller på sig personligen haft PKK dokument, datorer, externa hårddiskar och cd skivor och därför gripits. Som även chefen poängterar så är operationen riktad mot PKK och inte DTP, som många av dessa som älskar att sätta sig i offer sits kommer att försöka vinkla det till. Men om man nu är så infiltrerade av terrorister, hur har man då mage att försvarar att man strävar efter demokrati? Hur kan utländska politiker öppet stödja dessa?

Ett mäktigt gripande är PKK:s koordinations stab som planerar och ger order om dåd som utförs i Turkiska städer. Där har Kemal Aktas gripits och fyra personer till som man inte nämnt vid namn. Ytterligare ett roligt gripande är Apos advokat Seracettin Irmak.

Ahmet Turk försökte få det att verka som att operationen var riktat mot DTP, men faktum är att fler renodlade PKKare har gripits än DTPare. Turk hotade även med att om operationerna skulle fortsätta så skulle folket reagera….

Mitt svar till Ahmet:
Ahmet, do your worst, and I´ll do mine, and let’s see who’s the last man standing when the smoke clears.

Detta är också något som var väntat, som även jag nämnt och efterlyst under en tid. Man kan inte öppet stödja en terrorist grupp som bekämpar människorna i landet man för politik i och förvänta sig att man ska slippa fängelse för direkt samarbete med dessa. Det funkar inte något land och speciellt inte i Turkiet. Nu kommer man gnälla om att detta är kränkningar på konventioner man inte känner till eller ens kan uttala och att detta är ett medvetet tillslag mot DTP. Nej, det är ett tillslag mot PKK och en förutsättning för att DTP ska kunna föra en legitim politik som alla kan lyssna på. De som gnäller över gripandet av DTP bör fundera över om man skulle bli gripen om man inte hade samröre med PKK?

Genom att gripa dessa så säkrar man rätten till liv och säkerhet bättre än tidigare för sina medborgare. Det är något att hurra över! MR är i framfart i Turkiet och samhället blir än säkrare.

1, 2, 3

GP.se
Zaman

Återigen en glad
Sancak Beyi Emre

20 kommentarer:

Att vara Jash är sexuellt sa...

STÄNG INTE NER DTP!

STÄNG INTE NER DTP!

DTP är Turkiets folkvalda politiker och ska INTE RÖRAS!

Även om Ahmet Turk gick ut imorrn och sa att Ataturk var en gurka skulle i varje fall jag inte bry mig!

Vad polisen har gjort nu är att man har samlat BEVIS så det heter duga mot apoianerna som anhållits.

Fina fisken!

Och så tar det ju bort lite fokus från ERGENEKON-utredningen vilket är finaste fisken det med!

Apoianer:

Fan, herrejösses alltså! Ni styr dom största kurdiska städerna i Turkiet. Ingen "fascistisk" stat har sparkat ut era demokratisk valda representanter. Trots detta envisas ni med "bergsrevolution" och jag vete fan vad. När jag, som faktiskt är KURD, vill att gerillan (OBS! Jag kallar dom inte ens för terrorister) vill att dom ska komma ner så att NI (apoianer-kurdnationalister) kan föra en demokratisk och freldig kamp så avfärdas jag som en turk-lakej, mongol, rasförrädare och Zorohostras skägg vet vad!?

Fan jag får skit för att jag vill att kurder inte ska dö!

Och inte fan hjälper det när jag säger att ni skulle vinna så mycket mer på en freldig kamp såväl nationellt som internationellt.

PKK/DTP:

En rörelse i klorna på en pajas vid namn Öcalan. Skapad av den TURKISKA contra gerillan för att krossa övriga kommunistpatrask i östra Turkiet och som sedan suttit i en lyxvilla i Damaskus och ALDRIG AVFYRAT ETT ENDASTE SKOTT MOT TURKISK MILITÄR ELLER BEORDRAT ETT ENDASTE MORD PÅ EN TURKISK AFFÄRSMAN; AMBASSADÖR ELLER ANNAN REPRESNETANT FÖR DEN TURKISKA STATEN SEDAN 1978 DÅ PKK BILDADES:

Helvete gubbar!

Låt oss lägga ner PKK! Den eran är över för faaaan!

Mer våld är att komma!

Precis som Osman Cehsson förutspådde innan valen.

Vi är inne i Fas III i förintelsen av PKK.

Osman Kissinger önskar:

Terrordåd från PKKs sida! Gärna så att utländska turister dör!

Osman Cehsinkaya:

PKK utlyser en vapenvila! Inofficiella kontakter med staten som utlovar en rättvis amnesty!

Sen har vi ingen jävla konflikt mer och den pro-kurdiska rörelsen kan agera utan hänsyn till PKK.

Ja just det ja, halvturken Atakurd Öcalan måste ju få vara med i ett hörn också!

Ge honom viasat eller canalplus paketet och chips så lär han också ge sitt gödkännande!

Anonym sa...

Tillslaget är inget annat än ett desperat aktion från AKP pga. dess förlust i Kurdistan.

Hoppas de stänger ner DTP så att PKK aktiverar sig igen och kämpar på riktigt och inte mesar sig som de gör nu (de har ju inte ens dödat 100 turkar under de första 4 månaderna, PINSAMT)

Inshalla PKK sätter igång något snart, tål inte turkisk skit nån mer.


osman kardes.
vart har du tagit vägen?
fyfan du är pinsam du osman, du gjorde bort dig totalt under val kampanjen. jag satt och garvade åt dig faktiskt (gratis nöje)

Du är alltid välkommen tillbaka till ditt folk om du funderar på det.
Du behöver endast svära den kurdiska eden (jämför med den muslimska) och be om ursäkt så är du accepterad Kurd igen.

Känner på mig att PKK smäller till stort snart, gud vad jag längtar.

mvh
atabürk

Sancak Beyi Emre sa...

Ataburk:

Fan, det var nått nytt! Jag visste inte att AKP var aktiva i N.Irak, som inte ens fått det namnet officiellt. Operationen skedde i Turkiet min vän och samtliga som greps hade organisationens dokument och information ämnad för dessa, så jag förstår inte vad du gnäller över?

Jag hoppas tvärtom inte att DTP läggs ner, folket har valt dem. Man har slarvat med ekonomin och utbildningen för sitt folk i öster och därför har vi övriga en skyldighet att visa den rätta vägen. Om DTP:s kontakter med PKK försvinner så kommer iaf inte jag ha något emot dem. Så länge dem inte tjatar vidare med sitt meningslösa skit om självstyre och separation.

Med tanke på att PKK nyligen fått order om att ge sig ut ur grottorna och ta sig över gränsen, så har inga stridigheter i större omfattning ägt rum. Men de som ägt rum talar inte mycket för att 100 soldater kommer att stupa.

Jag hoppas också PKK kryper upp ur sina hål och hinner undan från spärrelden över kandil och kan gripas fredligt utan skador och återvända hem, som förresten ett hundra tal gjort de senaste två månaderna.

Ja Osman, du kan också bli sekt Apoist och radera din identitet och få ett efterblivet kodnamn, sova på stenar i kyla, lukta skit pga bristen på varmvatten, tappa vikt pga matbristen, gå i strid med gamla sovjet gevär fast dina ledare bär amerikanska M16 gevär. Du kan stupa av en turkisk kula eller en från dina vapen bröder när du blivit anklagad för kollaboratör eller agent för att en som varit där längre inte tycker om dig. Det låter väl som ett härligt liv? Håll din kurdiska identitet Osman, det den här killen erbjuder är att bli en robot som inte kan tänka själv och endast återberätta det han hört av ”kamrat propaganda chef” som han litar blint på. Dessa är inte kurder längre, dem är något invecklat sekt skit som assasinerna var.

Jag känner också att PKK ligger på lur, dem kommer göra något desperat (ungefär som de två idioterna som greps idag med A1 plast som skulle sprängas i centrala Izmir) och få ett helvette. Men det funkar tyvärr inte…

Däremot gillar jag gruppen på 80 terrorister som gjorde ett eldöverfall på en pluton och orsakade två förluster och förlorade själv 7. OBS. en av de soldaterna trampade på en mina efter striden.

Stridsresultatet:
Gör ett eldöverfall, har överrasknings övertag, hinner förbereda skydd och flyktväg, sikta in sig innan svar kommer. MEN ändå lyckas man tillfoga en i förlust på fienden under striden och förlorar själv 7 terrorister. Och detta är förlusten INNAN förstärkningen ens var i luften. Procentuellt är man ett misslyckat gerilla förband som Mao och Che säkert skrattar åt.

Längta på, men med alla nyheter och stridsresultat så hade jag nog gråtit om jag var i dina skor…

Emre

Sofie sa...

Hej Emre
Tack för dina kommentarer i min blogg! Jag vill ocksa passa pa och tacka dig för en vælskriven och informativ blogg som jag följt sedan længe. Jag hoppas innerligt att du fortsætter att blogga om denna galna hetskampen mot turkar och Turkiet som rader i Sverige. Vi behöver fler bloggare som dig!

Kendine çok iyi bak, hayirli aksamlar

Saygilarimla,
Sofie

Anonym sa...

"PKK:s väpnade gren HPG utförde en hämndaktion mot turkiska militären under veckan i provinsen Colemerg (Hakkari). En hämndaktion som ledde till att 17 turkiska soldater miste livet samt att 12 skadades. Angreppet från HPG ses som en hämndaktion för de två dödade kurderna, 27-årige tvåbarnspappan Mustafa Dag och 21-årige Mahsum Karaoglan."

Så rapporterar kurdiska medier om det du kallar för det misslyckade angreppet.

Anonym sa...

"Procentuellt är man ett misslyckat gerilla förband som Mao och Che säkert skrattar åt."

Men endå skämde turkiska armeen bort sig när de utförde sin storskaliga operation i södra kurdistan. Herregud dina släktingar betalar för en enorm armee som inte ens kan krossa dessa "misslyckade gerilla förband"???
Otroligt sorgligt säger jag Emre,

Dina argument når inte logikens värld, de håller sig endast i den turkiska fachistiska propagandan som den turkiska median stinker av.

Anonym

Sancak Beyi Emre sa...

Sofie:

Tack ! Din blogg är något alla bör läsa ! Det ger en bild in ifrån Turkiet, som skulle mosa mycket av den ogranskade och obefogade kritiken man sprider.

Hayirli geceler

Sancak Beyi Emre

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym1:

Det var PKK:s media. Gick dem uppgifterna att bekräfta med andra källor än PKK?

Bybor i området, gråtande soldat mödrar, protest tåg på begravningar kännetecknar ett mord på en soldat som stupat i krig med terrorister.

Har några av dessa kriterier uppfyllts i detta fall?

KÖP INTE ALLT DU LÄSER ! HAR NI INGEN KÄLLKRITIK I GYMNASIET LÄNGRE?

Anonym2:

Oavsett hur hämskt det är, och det smärtar mig att behöva använda detta uttryck. Men länken nedan visar på en effektivitet som PKK försöker dölja för sina annhängare. Detta är dessutom från amerikanska källor. Sen finns det drönar klipp över området när dessa begravs. Jag är dock glad att man har respekt för de döda och inte sköt ner raketer under begravningarna.

http://www.izafet.com/guncel-olaylar/248236-zap-tan-pkk-cesetleri-washington-post-tan.html

http://www.habervitrini.com/haber.asp?id=329581

Sen kan jag poängtera att jag inte för någons propaganda. Om du läser titeln på min blogg så förstår du att jag rättar information utifrån den utbildning och kunskap jag besitter.

Emre

Sancak Beyi Emre sa...

Till de anonyma:

Kan ni nämna en stående armé till som TSK som slagits i ett gerilla krig och inte förlorat ?

Emre

Anonym sa...

Jag förstod inte riktig ditt sista inlägg Emre? Du menar att den turkiska armen inte kan besegra PKK? För inte kan du väl jämföra 5 tusen bergsturkar med gamla sovejtiska vapen mot Natos andra största arme? Vad beror det på att
TSK inte kan vinna mot PKK? dålig stridsmoral från TSK sida? eller bra stridsmoral från PKK?


Kan även nämna att rent militärt vann USA kriget i Vietnamn samtidigt som man förlorade det stort politiskt. USA vann även kriget mot terroristerna i Irak. I båda dessa fall rörde de sig om regjuljära armer mot gerillor.
I Sri lanka håller den lankesiska regeringen på att utrota de tamiliska tigrarna. I Ryssland har man i stort sett krossat de tjetjenska rebellerna.

Jag hoppas du inte censurerar detta inlägg.

Har även ett par ex till men som jag låter dig luska fram själv dem (:

MVH En tidigare "bergsturk" men nybliven kurd enligt Turkiet.

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Nej, jag säger att TSK inte tillåter baser inom sitt territorium och i och med det, vinner det slutliga kriget. För målsättningen är uppfylld.

Ok, om du tycker att USA vann kriget i Vietnam bör du läsa mer, för det är långt ifrån vad man gjorde. Förutom krigets misslyckande nådde man inte sina mål inför kriget som var att slänga ut kommunister. I Irak fanns det MILISER, inte GERILLOR! Resultatet blev inte heller demokrati och frid o fröjd där heller och inte hittade man WMD. Titta till antalet amerikanska och civila förluster, body count är inget korrekt. Titta på börs krashen, vann Saddam eller Bush tycker du? Sri Lankas fall är en kraftmätning som aldrig resulterar i något. Titta bara på tidlinjen över konflikten och kontrollerat territorium. Tigrarnas fight kan liknas vid en tennis match. Ryssland har slaktat civila Tjetjenien. Att skjuta städer med raket artilleri skadar bara civila, inte kombattanterna som har sina gömmor i tundran och i skogen. Har du koll på de förluster Ryssland ger där i veckan?

Varför skulle jag censurera, du lär ju dig mer av mig än de ytliga analyserna dem gör på CNN.

Emre

Ferhat Botan sa...

Hej Emre och alla andra kära människor från Turkiet och Kurdistan!!!

Jag heter Ferhat Botan och har dragit igång en blogg om Turkiet, turkar, kurder, Ataturk, PKK, PSK, Hezbollah, Fazilet, AK P och alla andra roliga saker som händer nere i Turkiet!

Klicka gärna på mitt namn och läs mitt första blogginlägg där jag presenterar mig själv!

Jag heter Ferhat Botan!

Sancak Beyi Emre sa...

HAHAHAHA !

Välkommen tillbaka !

Anonym sa...

Hej Emre!

Jag skrev att amerikanerna vann kriget rent militärt, de slaktade miljontals vietnamiser samtidigt som deras egna försluster stannade på runt 56 000 tusen soldater. amerikanerna hade kontroll över i stort sett hela de vietnamiska landskapet men de politiska trycket och dess egna förluster blev för stort. Politisk förlorade man stort som jag beskrivit tidigare, då oponionen och hippe rörelsen var en stor om inte den största bidragande faktorn till amerikansk tillbakadragandet.

Om man ställer detta mot TSK / PKK. Så kan man ställa sig två frågor om man tittar tillbaka de senaste 30 åren. Har TSK med sin enorma militära kapacitet lyckats avväpna/förgöra PKK? Svar nej. Hur ser den kurdiska frågan ut just nu i Turkiet? för 30 år sedan existerade ordet kurd inte i det turkiska språket (läs förbjudet) Idag så ställer pro kurdiska partier upp i val och har lyckats någorlunnda framgångsrikt. Vem har tjänat mest på den kamp som pågått i 30 år?

Du skriver även att i Irak finns/fanns miliser men det du bortser ifrån är att dessa använde sig av gerilla krigsföring. Så milis eller gerilla, de militära tillvägagångssättet är fortfarande detsamma.
Varken Saddam eller Bush vann, utan vinnarna av det kriget blev slutligen de Irakiska folket som blev av med en brutal diktator. Du kan på allvar inte skylla hela finans krisen på Irak kriget? Har du inte hört talas om amerikanska bostadslån? USA har alltid haft ett budgetunderskott och kriget i Irak ökade de ytterligare men de var den enda och simpla anledningen till dagens finanskris.

Gällande Tigrana respektive de Sri lanka så glider du undan igen. Faktum är att tigrana håller på att besegras så jo visst går det för reguljära armer att besegra gerillor/miliser och alla andra som använder sig av gerilla krigsföring.

De sista gällande Tjetjenien kan jag hålla med dig om till en viss grad. Men de tjetjenska rebellerna har i stort sett besegrats och deras stridsmoral är nog inte så hög med tanke på enorma slaktande av civila i exempelvis Grosjny.
Men den turkiska militären har använt sig av nästan samma metoder (brännt upp hela byar, dödat civila etc. Men PKK existerar fortfarande.

Tack för att du inte censurerade mitt inlägg, fortsätt så, så kommer jag med tiden ge dig en högklassig utbildning och en bredare förståelse inom allt du önskar att lära dig.

MVH En tidigare "bergsturk"men nu Kurd

Anonym sa...

Edit: Glömde en sak Emre, joo i Irak infördes demokrati, En brutal diktator avskaffades och två demokratiska val har hållts.

MVH

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Du vet att vinna krig går ut på att uppnå målsättningar, inte hur mycket människor du dödat och själv förlorat. Därför vann man inte i Vietnam, och nej man kontrollerade långt ifrån hela landet. Dock stämmer det att "Vietnam syndromet" slog till pga civilister som sprang runt och bildade folkets åsikter åt dem. Men målet var att slänga ut kommunister och det misslyckades man ganska så brutalt med. Vidare kan man se de ekonomiska och sociala efterskalven av kriget i amerikanska civil samhället.

TSK och PKK. Men frågan är om det är terrorismen eller bildandet av DTP som nått framgångarna? Den enorma kapaciteten TSK erhåller är tillför ett totalt krig, det är endast en bråkdel som krigar mot PKK. Sen kan vi ställa oss frågan om TSK:s målsättning varit att förgöra PKK eller inte tillåta dem ha baser inom sitt territorium (som de tidigare haft). För PKK är inte endast de uppe i bergen. Sen måste man ju förklara krig mot Irak för att komma åt dem. Jag anser att PKK hade varit legitim fighter mot juntor, men inte mot demokratisk valda ledare och ABSOLUT inte mot civila. Vem som tjänat mest? Ingen! Folk är upphakade på 30.000 döda, men jag tror att den siffran fördubblats idag. Människoliv har gått åt som flugor för att en idiot ville bilda en kommunistisk stat (på order av Ergenekon), detta kraftsamlade han bakom rättigheter osv. Hade han lyckats hade vi haft en Saddam liknande gubbe som slaktat ännu fler, bara titta på hans facit inom EGNA led. Sen, alla byar som fått raseras pga denna onödiga konflikt. Förstå mig rätt. Onödig, med att man inte ändrade på en lag som förbjöd minoritetsspråk och att folket gick på terrorismens spel. Jag har inget problem med varken DTP eller kurdiska, det enda jag har problem med är terrorismen och dess sken. Så vem har tjänat vad? Endast folket som förlorat…

Dessa miliser förde inte något gerilla krig. Saddams garde skulle ha gjort det, om inte man betalat dem till att strida på USA:s sida. De miliser som slogs var oorganiserade civilister som bara smattrade på och sprang. Detta kan man inte jämföra med PKK eller Vietcong osv. Som (PKK iaf) får en godtycklig utbildning i gerillakrigsföring. Saddam vann stort! Hade inte kriget tagit upp den tid, energi och kapital så hade man kunnat återgärda detta på ett smidigt sett. Men under krigstid så lägger man ner resurser på annat. Detta ansträngde ekonomin brutalt och man gick bakåt i utvecklingen.

Håller med om att Saddam var en brutal jävel som säkert brinner i helvettet idag. Men har Amerikanerna eller Saddam dödat flest civila? Torterat människor? Sprängt bostadsområden? Med all respekt för kurderna som gasades, men MARK 77 (En ny form av Napalm/fosfor bomb), uranium bestyckad ammunition, fosfor och laser är inte heller ett bekvämt sett att dö på. Man uppnådde inte sitt mål. Den demokrati du tror på finns inte i Irak i praktiken. Kanske inte ens i teorin. Regeringsstödda dödspatruller som tystar avvikare, dödsstraff, gripanden utan anledning, laglöshet, grupper som tvingar till sig röster osv. Listan är lång. Bara för att man får slänga ner en lapp med ett namn på, betyder inte att man inte har demokrati.

Som jag sa, titta på en tidslinje i konflikten och titta på hur kontrollen svängt. Om det verkligen skulle krisa den här gången, så kommer Tigrarna bara göra som alla andra gerillor och transformeras och fortsätta. Hur många gånger har PKK transformerats? Sen så betyder det inte att man segrat för att det gått bra en stund (mitten av 90-talet gav de flesta PKK nissar upp, men man valde att beskjuta dessa med flyg så att de inte hade något annat val än att slåss, Varför kan man undra? Ergenekon?). En kula som hamnar fel kan ändra ett helt slag.

Tjetjenierna som jag följt under mina studier är en väldigt splittrad grupp som kämpar för samma mål. Muslimska extremister, nationalister, utländska jihadister, legoknektar och allmänt stridssökande människor. Många inom de olika grupperingarna påverkas av olika händelser. Min slutsats är att övergreppen sporrar upp andan bland de stridande.

Det stämmer att TSK tömt byar och förstört dessa. Under tidigare skeden, när PKK var som starkast kunde man inte säkra civila eller vara säker på att materiell utnyttjats av PKK (hus, mat, vatten osv). Sen är jag säker på att civila strukit under dessa uttömningar. Finns många anledningar till det.

Jag, tillskillnad från andra, publicerar alla inlägg och svarar på allt (är målsättningen iaf).

Jag har en ganska bra utbildning och tillräckligt med erfarenhet för att ta i tur med de flesta frågor inom dessa områden, men jag uppskattar möjligheten att förstå andras tankesätt.

Grattis förresten för att du upptäckt att du var kurd! ;)

Emre

Anonym sa...

Hej Emre! jag kommer komma med ett längre svar senare pga av tidsbrist nu. Tänkte bara påpeka ett par saker.

När jag studerade på försvarshögskolan så ansåg svenska militära experter att kriget i vietnamn hade vunnits militärt. Man kontrollerade i stort sett hela landet och hade vunnit mkt terräng. Men som både skrivit tidigare så var man tvungen att dra sig ur pga av opinionen, VC taktik var just att försöka hålla ut så länge som möjligt.

Mahdi milisen som bland annat härjade i Irak tillsammans med andra miliser fick sin gerilla krigsförings taktik av de iranska revolutionsgardet så nog var de välutbildade inom gerilla krigsföring. De som sprängde sig själva i luften och dödade en massa oskylida tillhörde islamistiska nätverk, men de som använde sig av gerilla krigsföring var forna baathister och vältränade shia miliser. Islamisterna och de forna Baathisterna var allierade och fick stort stöd av Syrien bland annat.
Så nog var de inte enbart civilister som du påpekade.

Gällande PKK, för 30 år sen hade den turkiska staten i stort sett assmilerad kurder från turkiet till den grad att de hade glömt bort sitt ursprung. Det PKK eller terroristerna som du uttrycker det lyckats med är att förhindra det. Så jo visst är DTP och de mini framsteg som har gjorts i Turkiet på grund av PKK på gott eller ont.

Demokrati är även något som inte uppstår över en natt, se på din egen stat Turkiet. Sedan 1923 har de vart en sekulär stat men lång ifrån demokratiskt. Så ge Irak lite tid så skall du se att demokratin där kommer frodas.

Jag har länge vetat att jag är Kurd då jag inte föddes i den turkiska delen av kurdistan och inte är därifrån(:

Edit: Hann inte skriva så mkt som jag ville men kommer säkerligen kommentera denna blogg nångång till.

MVH

Sancak Beyi Emre sa...

Anonyom:

Vad var dessa experter på? Sin roll i förbandet eller kriget? Skillnad på de. Sen så är jag kritisk till ”experter” som menar att man kontrollerar terräng när man sitter inlåst i en bas och blir utsatta för överfall konstant, inget tecken på att man kontrollerar något.

Mahdi milisen har kopplingar till Iran och stämmer, dem glömde jag! Men dem är långt ifrån besegrade och faktis en ovanlig grupp om man ser till de övriga motsvarigheterna i Irak.

Vad grundar du det påstående om PKK och framgångar på? Genom att hota och terrorisera? I så fall undrar jag om staten är lika berättigad att göra det samma?

Varför är inte Turkiet en demokrati? Vad har du för kriterier? Visst, att det inte går över en dag. Men om du ser till Irak så är det inte ens på bättringsväg (se tidigare inlägg). Med tiden så blommar det säkert ut, men när är frågan.

Jaha.. då förstår jag. Måste vara jobbigt. För vi har inget sådant i Turkiet…

Emre

Anonym sa...

Hej Emre!

"Jaha.. då förstår jag. Måste vara jobbigt. För vi har inget sådant i Turkiet…"
Förstod inte riktigt, vad är det ni inte har i Turkiet? kurder?

MVH

Sancak Beyi Emre sa...

Nej broder, stat inom staten .. Nu när ergenekon får smaka grus, som kommer den tanken inte ens vara aktuell .. Kurder har vi gått om .. ;)