tisdag 13 april 2010

Ahmet Turk fick sig en snyting

Min vapendragare Osman skrev på sin återuppstådda blogg att, Ahmet Turk, DTP:s förre ledare, som fick sig en snyting av en grabb, skrev att det kunde handla om ”djupa staten”. Jag är mindre konspirationisk, jag tror mer att slaget han fick beror på DTP:s egen agerande.

Även när han (Turk) fick sig smällen, så var Sirri Sakik (massmördaren Semdin Sakiks bror) igång och käftade med en samling människor. Jag tycker att våld, i de flesta sammanhang är idiotiskt, men jag har förståelse för smällen Turk fick.

Mannen som gått ut med hyllningstal till PKK när Turkiska värnpliktiga dödats, åkte på en smäll av en anhörig till flera stupade soldater.

Jag fördömer handlingen, men sen ser vi också vad destruktiv krigspropaganda föder (åt båda hållen). Att gå ut och jaga kurder, som du tidigare ansåg var dina grannar, för att PKK dödat soldater just den dagen är lika idiotisk. Men att hylla PKK och sedan smila in i kameran fungerar inte riktigt. Hade man varit i ett annat land, hade man kunnat hamna i Guantanmo för sådan skit. I USA skulle man antagligen bli lynchad.

Försoning handlar om att se till så att majoriteten i båda led blir nöjda. Det är enormt oansvarigt att hylla terrorister och sedan kräva rättigheter och immunitet från allt man gör. Det samma gäller den andra sidan. Att hylla och skydda folk med junta ambitioner och människor som tagit folkets makt med vapen, sedan plågat och trubbat utvecklingen bakåt är minst lika idiotiskt.

Nu får man ta sig i kragen. Ska vi försonas eller slå ihjäl varandra ? Det är dags att bestämma sig nu, innan man går vidare. PKK som är enormt inträngda, som ständigt stöter på turkiska jägarförband vart man än rör sig, letar efter den minsta gnistan för att ”protestera”. Man försökte återigen vända upp o ner på Sirnak i ”protest” för smällen, som många turkiska politiker idag förtjänar. Sen har vi turkiska idioter, som går på mot protester…. Allt blir bara en enda stor soppa. Jag tycker att man ska ta och ställa alla politiker på en rad och se över deras CV över om också ska få sig en Osmansk ansiktsfil.

Min åsikt iaf. Våld används som sista alternativ, och aldrig i politiska sammanhang, utan endast när liv är hotad. Men en kille som förlorat nära och kära, som får höra Turk hylla förövarna som är ansvariga, har jag förståelse för om han inte kunde kontrollera vreden.

Sancak Beyi Emre

5 kommentarer:

Osman F sa...

Sancak:

Har du förståelse för att Turkiets kurder slöt upp bakom PKK mot den kemalistiska regimens vidriga förtryck också?

Sancak Beyi Emre sa...

Nej det har jag inte. Varför gjorde inte resten av befolkningen det ?

Anonym sa...

Det var av samma anledning som jag tog vapen mot militären. De var och härjade i min hemby och dödade civila som var släkt till mig. Jag beslutade att hämnas enligt tradition.
Idag har jag lämnat gerillan och lever mitt liv då jag har uppnått mitt mål.

Har du någon förståelse för min reaktion på samma sätt som du har för killen som klappade Ahmed turk???



gesti

Sancak Beyi Emre sa...

Du har lika rätt. Även om jag är i grunden emot våld, så har jag förståelse för din reaktion och handlande, även om jag avskyr den.

Jag hoppas du lever ett långt, lyckligt och hälsosamt liv i fred.

Emre

Anonym sa...

Man kanske ska ange anonym som enligt egen utsago har dödat i hämnd. Folk som har besudlat sig med mord. Ni hör inte hemma här. Sök dig inte hit!!!

Man mår illa när du dessutom nämner att du har hämnats dina släktingar med viss stolthet genom att nämna att du har "uppnått dina mål". Dessa medeltida fasoner - när ska ni upphöra med det? Någon kommer att göra sig olycklig över dig. Inget går orörd förbi!!

En fredlig anonym.