tisdag 27 april 2010

Skillnaden mellan hat och harmoni

I helgen var jag i Stockholm och hälsade på. Jag hann med en massa kul. Jag besökte minnesstunden för det s.k. armeniska folkmordet. Knappt 150 människor hade samlats och uttryckte gemensamt sitt hat mot turkar med hetsande riksdagsledamöter från Folkpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna. Jag vill också gå ner och tända ett ljus, men hindrades. Men det var underligt att se hur poliserna låg i beredskap, man väntade sig antagligen ett ”attentat” baserad på de arrangörernas spökhistorier om hur Turkar är… Gulan Avci höll som vanligt tal, som jag är helt säker på gick i linje med Napoleons tal för sina soldater inför strider, det var ren och skär krigspropaganda som fördes. Över ”hur onda Turkar är som begår folkmord och sedan vägrar erkänna det”. Jag förstår att många blir arga över detta spektakel, men om man ser det som så här, att fram till dess att man såg Nürnberg rättegången visste man inte att man kunde tjäna pengar och mark på folkmord. Eftersom det inte fanns något tidigare, så hittade man på en, baserad på isolerade händelser som överdrevs helt över proportion. Man ska kanske även påminna dessa hejare att i amerikanska arkiv så har det dykt upp ett dokument där det fastslår att närmare en miljon armenier flyttat från TURKIET TILL USA EFTER WWI. En befolkning på 1.5 milj, där en miljon ”mördades”, blir en jobbig ekvation att knäcka, även för Einstein.

Sen att Obie återigen inte kallade lögnen för "folkmord", sved nog återigen i plånboken.... Kanske ska lägga pengar på vettigare saker ?

Annat var det på TUF:s firande av Barnens dag. Betydligt fler människor än 150 och betydligt mer lärorik och konstruktiv. Mehter band, danser, musik, god mat, information osv. Kazaker och Azerier deltog också på denna dag. Vad är det jag vill få sagt med detta ? Ena sidan för ren och skär hat och krigs propaganda (baserad på identitets problem, fiktiva folkmordet är grundstenen i deras identitet) medan den turkiska gruppen, helt oberoende höll sig till sitt och firade barnens dag utan några hattal eller upprop för konflikt.

Var det fred och försoning trädkramarblockets motion var för ? Vem och hur är det den påverkat på det sättet ? Folkmords-freaksen och anti-Turk klubben fortsätter med sitt upphetsade hat i samma tempo, medan den turkiska brutit upp med trädkramar blocket, men fortsätter på sin sida utan att bry sig om något särskilt om provokationerna och ge svar på dessa.

Vem är det som behöver en ny ”doktronering” ? Hatarna eller de konstruktiva ?

Sancak Beyi Emre

5 kommentarer:

Gulan Avci sa...

Hej Emre,

kul att du tittade förbi manifestationen i lördags. Då hörde du säkert vad jag sa och inte sa i mitt anförande.

Jag var väldigt tydlig med att man inte ska skuldbelägga de unga turkiska generationerna(som dig t.ex) för folkmordet 1915- men jag vidhåller bestämt att det är den turkiska statens skyldighet att göra upp med historien. Annars kommer det hämma försoningsprocessen.

Mvh
Gulan Avci

Sancak Beyi Emre sa...

Hej Gulan,

Jag hörde vad du och de övriga sa, ja. Det som fastnade hos mig är just ert krigsbuller tyvärr. Jag uppfattade ert tal som ett upprop till kamp, vilket gör mig väldigt ledsen. Pratar man om försoning så bör väl inte den retoriken och vissa ordval användas ?

Hämma försoningsprocessen ? Bidrog er motion till något posetivt på den fronten ? Läser du tidningarna ?

Försoning är inte ensidig, utan man ska ha båda sidorna i åtanke.

MVH
Emre

Anonym sa...

Tyvärr Gulan är mål har aldrig varit försoning med turkar, efter stormakternas misslyckande försök 1915, England, Frankrike och Ryssland, att dela Turkiet, ni har uppfostrats och programmerats med lögner för att krossa turkarna, vad ni misslyckads med vapenkamp försöker ni idag med politik och journalistik, det är sin om era barn, uppfostra dem med kärlek istället inte hat. Turkiet kan aldrig delas, ge upp.

Osman Feffeson sa...

Gulan Avci:

Nu får du allt ta och sluta med ditt hyckleri.

Du skriver att du INTE skuldbelägger de unga turkiska generationerna för det sk folkmordet, men ställer samtidigt upp ett krav för ett erkännande från den turkiska staten för att landet ska få bli medlem i EU. Hur går det ihop?

Dessutom är det såväl beklämmande som anmärkningsvärt att du som liberal folkpartist INTE är förmögen att ta avstånd från den av EU, Israel och USA terrorstämplade PKK-organisationen.

Anser du att Turkiet ska få bli medlem i EU även om den turkiska staten inte erkänner något folkmord på armenierna 1915?

Anser du att PKK är en terroristorganisation som bör upphöra med sitt vidriga mördande?

Varsågod och svara eller upphör med ditt hyckleri.

Anonym:

Gulan Avci är liksom mig en kurd. I turkiets historia finns det inget parti som har gjort så mycket för Turkiets kurder som AKP. AK P är dessutom ett högerparti med många liberala parlamentariker och medlemmar. Men har du någonsin läst på Avcis blogg om AK ps bidrag till en lösning av kurdfrågan? Svaret på min egen fråga är ett NEJ. Tvärtom så har både Avci och Fredrik Malm tagit varje tillfälle i akt för att bedriva propaganda mot Turkets genom tiderna mest demokratiska parti. Detta är EXAKT PKKs linje i propgandakriget mot den turkiska regeringen.

Varsågod och svara Avci!

Anonym sa...

Jag är less på att partier försöker att vinna poäng genom turkhetsen i det här landet.

Turkar reagera, Rösta på MODERATERNA i detta val!!!!