torsdag 29 april 2010

Ställ till ett helvette för samhället och bli belönad?

Ytterligare en socialdemokratisk briljant ide. Man ska skicka kriminella unga till Nicaragua, för att hjälpa dessa att sköta sig och skaffa jobb. Man ska få gå på svenska skolor och läsa upp sina betyg under ett års tid. Vad kostar detta ? BARA 200.000. KR per år per skalle ! Enligt dem…

Det är endast en moderat, Jan Hallberg som ifrågasätter vad det sänder för signaler, när man belönar kriminella med resor:
- Jag är tveksam till att någon som begått brott ska få en resa utomlands. Även om det handlar om rehabilitering kan projektet ge fel signaler och uppfattas som belöning.

Mig ger det iaf en klar signal. Om jag som studerat i evigheter nu, söker jobb med enorma studieskulder och inte får jobb, vad ska jag göra ? Råna, slåss och skapa allmän anarki ? Kanske. Jag vet att detta projekt blev aktuellt när Rosengård och Hisingen kokade upp och ungdomar kastade sten och brände bilar.

Det kan jag tänka mig att göra, om det resulterar i att jag får en gratis resa till Nicaragua (som jag förövrigt inte kommer ha råd med i dagsläget, förrän jag får ett jobb. WIN-WIN situation för mig, katastrof för samhället) och hjälp med att hitta ”rätt”.

Dessutom, så är inte akademiker några ihåliga gatubusar, de har både kunskap och kapacitet att skapa mer förödelse än lösdrivare. Det är kanske något socialdemokraterna bör ha i åtanke. Ska man studera med enorma studieskulder, sköta sig och bli på spottad, då kan man nog vänta sig arga reaktioner.

Satsa dem jävla pengarna på skolor och poliser, som man ständigt kapar ner på. Snart kommer man även få de skötsamma i samhället mot sig, då undrar jag vilket vidrig vänster ideologi man ska motivera sina idiotiska handlingar med ?

Samma sätt som General Noriega står åtalad för narkotika brott, medan CIA betalade Nicaraguas Contras med droger…. Men Noriega är den åtalade och inte de amerikanska officerare som var ansvariga för droghandeln. Ironiskt ? Kan inte vi i Sverige vara klokare än amerikanerna iaf ?

Sancak Beyi Emre

4 kommentarer:

Anonym sa...

Struntprat! Det är helt rätt, oavsett om man ser på saken ur ekonomisk eller humanistisk synvinkel. Om bara så mycket som en av gossarna pga en sådan här insats väljer bort kriminaliteten, kommer hans uteblivna samhälleliga kostnadsbelastning med råge i kubik att täcka de övrigas reseräkning. Rent humanistiskt är det också försvarbart. Detta handlar om marginaliserade ungdomar med olika typer av funktionshinder, en olycklig kombination som gör möjligheterna att på samma väg som du och jag ta sig in i samhället mycket mycket små. Därför är det inte mer än rätt att sådana som du och jag delar med oss till de som är i större behov av hjälp och stöd, snarare än att stjälpa dem i ett småaktigt och gnälligt blogginlägg. Over and out!

Sancak Beyi Emre sa...

Vill någon dela på mina studie skulder så gärna ! Men om jag får skit när jag är på arbetsförmedlingen och dessa får en resa, så kan jag nästan garantera att sådana som du och jag kan kosta samhället än mer, om man tröttnar på att kriminella skyddas och belönas. Lösning ? Dra in samtliga bidrag till föräldrar som inte kan uppfostra sina ungar till att vara en konstruktiv del av samhället, och sluta skära ner på polisen och skolan...

Om man nu ska ta vara på dessa "gossar", så ska det vara i samhället man ska leva i, inte i en turistort... Ska jag plugga och dras med all skit som det för med sig för att vara just en konstruktiv och kreativ bidrag till samhället, så är det väl främst dessa man tar vara på ? Jävla individ baserade systemet skapar inget än problem, ju tidigare man inser det ju mer tid vinner man på att rusta upp efter detta idiotiska system.

Om jag nu har fel, vad hindrar mig från att använda mina kunskaper åt samma skit som dem och bli belönad. För ärlighet verkar inte funka i detta system...

Emre

Anonym sa...

Det handlar inte alltid om ungdomar med funktionshinder. Det handlar om föräldrar som inte tar ansvar för sina ungdomar. Just insatser som denne gör att skötsamma ungdomar inte respekteras medan dessa som ställer till det för samhället vinner respekt. Vilka signaler skickar man ungdomar och föräldrar som ite tar ansvar utan överlåter allt till samhället?

Anonym sa...

Jag gillar det men skall vara en enkelbiljett i det nya Sverige vill vi ha kostymskurkar inte våldsamma ungdomar som begår brott för småpengar. Vill ha mera direktörer som stjäl och fifflar. En viss standard e önskvärt, Skärpning politiker våra unga behöver föredömen.