måndag 3 maj 2010

Ergenekons breda benämning

Jag har inte uttalat mig mycket om ämnet, för att jag just inte tycker om att följa media jippon och andra stereobilder över saker jag inte känner till tillräkligt. Men nu har jag börjat bilda mig en klarare uppfattning och kan diskutera ämnet smått.

Ergenekon är en helig turkisk legend. Men idag används det som en benämning på en ”djup stat”. Det är uppenbart för alla att det inte handlar om en ”djup stat”, utan snarare om en ”djup mafia”. Ergenekon legenden, som än idag har stor betydelse för väldigt många människor, har klassats som en kriminell grupp. Detta skadar självklart trovärdigheten och självkänslan för mycket. Att många valt att säga att de ”står bakom Ergenekon” beror just på att människor har svårt att skilja på vad man syftar på när man benämner olika saker för Ergenekon.

Sen har jag även fått bevittna de hemliga inspelningarna som media lagt vantarna på, som har inspelade konversationer och tal från generaler osv. Mycket av innehållet stämmer inte överrens med artikeln man skriver i tidningen. Observera, jag är ingen som stöttar statskupper eller militärjuntor, jag är för rättvisa och folkstyre (demokrati i dagens benämning). Att måla ut hela armén och dess högre officerare som bråkstakar och kuppmakare är varken sanningen eller rättvist.

Jag lyssnade på ett klipp från Saldiray Berk som anklagats för diverse saker, det som framkom på bandet är inte närheten av vad Zaman skrev ut som titel på artikeln. Det General Berk säger skiljer sig inte jätte mycket från vad en i hans befattning ska säga. Visst överdriver han sina befogenheter stundtals, men Zamans överdrift är större anser jag. Hans tidigare inspelningar (som när han vräkte otrevligheter ur sig mot politiker osv.) är inte försvarbara, men det jag vill uppmärksamma här är hur MEDIA kan förvränga saker.

Saldiray Berk utmålades till förrädare och kuppmakare (hur mycket det speglar sanningen vet jag inte), men detta tal som man återigen använde som en del av att beskriva hans karaktär tycker jag inte speglar det man försöker få det till.

Ergenekon (inte legenden, utan gruppen) har utmålats till hänsynslösa dårar som inte drar någon gräns för att uppnå sina mål (bla döda egna soldater). Berks tal antyder inte på något sådant. Hans tal antyder inte heller på någon hemlig agenda.

Mafian Ergenekon, är en kriminell organisation som ansvarar för mycket i Turkiet. Men att människor som håller legenden högt hamnar i kläm verkar undvikligt när det handlar om något så prekärt. Dessutom tycker jag att benämningen av en kriminell organisation efter en legend är fel, ger fel signaler och kränker för många människor, som indirekt blir indragna i spektaklet.

Rättvisa skippas inte genom att man klär människor i en karaktär som passar domen, utan dessa ska redan ta burit den jackan innan. Jag föreslår att man ser till fler artiklar och granskar innehåll innan man utmålar människor som kriminella. Förutom vissa grupperingar verkar även flera tidningar ha ”hemliga agendor”. Läs, lyssna och observera gärna en extra gång innan ni bildar en uppfattning om någon. Om Berk är allt man skrivit om tidigare får en domstol avgöra, men detta ska då göras av en oberoende domstol utan media påverkan (hur det nu går till...).

Sancak Beyi Emre

7 kommentarer:

Osman Feffeson of Altilar/Konya sa...

Dne turkiska militären är genomrutten och topparna består av landsförrädare som planerar massmord och förintelse av sina egna medborgare. Har du missat detta eller vad?

Och att kalla Ergenekon för maffia är dumt. Har herrn missat att denna organisation finns inom statens alla delar där man gör allt i sin makt för att se till att Turkiet är en rutten B-stat där staten förtrycker, torterar och dödar sin egen befolkning.

Militarismen bland det turkiska folket är djupt rotat. Läste någon undersökning där över 60% har stort förtroende för militären. Otroligt.

Den turkiska militären skapade PKK inte pajasen och Ataturk-älskaren, kemalisten och turk-nationalisten Abdullah Öcalan.

Den turkiska militären ligger bakom 45.000 turkiska medborgares död och kurdfrågan.

Men militären är som vilken myndighet som helst. Den är INGEn levande organism med en egen vilja.

Rensa ut landsförrädarna inom den turkiska militären och se till att den inkompetenta turkiska militäre blir kompetent och ägnar sig åt det som militären ska ägna sig åt.

TSK- turkiska militären är en stor skam för Turkiet. Det största hotet mot den turkiska demokratin stavas TSK/turkiska militären.

Och än en gång, kalla Ergenekon för maffia. Herregud Sancak.

Ganska roligt att det inte finns en endaste ETNISK turk bland Ergenekons medlemmar. Men ändå har dom lytckats bli dom största turk-nationalisterna. Intressant...

Vakna herr Sancak och se; Den turkiska militären dödar sina egna soldater. Jag orkar inte radda upp alla exempel bara de senaste två åren.

Tack Zaman för att ni har KULOR AV STÅL som gör er plikt och granskar och väckor massorna ögon för alla de oegentligheter som pågår inom MAFFIA ORGANISATIONEN TSK.

TSK = Myndigheter som sugit ut mitt folk sedan 1923. Men det ska DET BANNE MIG BLI ÄNDRING PÅ!

Cosa Nostra var en riktig maffia organisation Emre. Ergenekon har ägt och äger fortfarande delar av staten. I vilket land har en maffia organisation ägt en hel stat?

Banan, ursäkta, den första republiken/birinci cumhuriyet är en Gurk-republik. Den ska monteras ned och ersättas. Tack vara denna Gurk-republik så har bönder från bushen lyckats göra sig en karriär här i Sverige.

Den sk demokratiska rättstaten Turkiet är landet som tillsammans med Ryssland fälls mest i Europadomstolen för mänskliga rättigheter. Hur ska vi förklara det Emre?

Kom för fan inte och säg att alla är emot turkar nu. Vår egen stat, vår egen militären är för fan emot oss. Det är inte greker, armenier eller mars-människor som planerar massmord på turkar, utan medlemmar i TSK.

PS: Ge Abdullah Öcalan tillgång till Canal plus så att han kan få se på porr om nätterna. Se till att Ergenekon packen med ÖB Basbugu gör honom sällskap. Dom kan leka den där leken med en bulle inblandad.

Dina bloggar suger numera Emre. Ultra-nationalister besökte Ahmet Turk efter misshandeln av honom medan du skrev att du hade förståelse för det.

Vad händer? Vad står det egentligen i dina böcker om mänskliga rättigheter?

Sancak Beyi Emre sa...

Var har du hållit hus ?! Blev fan orolig för dig.. Måste jag skriva om något sådant för att du ska dyka upp igen ? :P

Hur som Feffe, nu kommer vi till saken.
Jag anser inte att den turkiska militären är genomrutten, dock går det inte att neka att man har förrädare i sina led. Du övergeneraliserar. Det skulle vara samma sak att säga att ”alla kurder stöttar PKK”. Det håller inte.

Ergenekon har man målat ut som ”derin devlet”. Litteratur i ämnet säger en helt annan sak om en sådan organisations funktion, min slutsats är att det snarare handlar om ”derin cete”, dock lite svårt att översätta till Svenska.

Det stämmer, folket står nog ganska nära krigsmakten, men grunden till detta är en komplex historia och inte endast krigsbuller och statskupper som många skulle vilja få det till. Även jag har forskat i ämnet ;)

PKK skapades av någon utanför, om denne var militär, politiker eller vanlig byråkrat vet jag inte. Men återigen Feffe, du beskyller militären för allt ont som händer i landet, utan belägg är det fel.

Den turkiska militären ligger inte bakom 45000 dödade. Strid har en annan logik en vanliga fredstillstånd vi i Sverige är vana vid.

” Men militären är som vilken myndighet som helst. Den är INGEn levande organism med en egen vilja”.
Det håller jag med om, fullt ut ! Men dem har också en speciell plats bland folket som du själv säger. Men alla svaga länkar måste ut ur sådana prekära organisationer, det håller jag med om också !

Jag tror att hotet mot demokratin finns trots allt bland politikerna själva och inte hos de väpnade styrkorna. Däremot tyckte jag det var intressant att människor nära Zaman och ”rörelsen” betalde pengar till en amiral och lovade honom posten som President. Det tycker jag är ett real hot mot demokrati, hur hade man tänkt gå till väga då tro ?

Det förstärker väl det jag säger då ? Ergenekon används i fel syfte ? Legenden verkar ju inte ha någon direkt koppling till dessa ? Sen så är min teori att man använder ”kemalist” för att bli ”untouchable” i Turkiet precis som man använder ”liberal” i Europa. Det är bara befängt att inte se igenom det. Som på 70-talet, när polisen bröt upp bråken mellan nationalister och kommunister så började höger gruppen sjunga nationalsången, som polisen var tvungna att lyssna på i givakt, gjorde att man slapp stryk… untouchable.

Feffe, Zaman vinklar artiklarna. Lyssna på bandet jag länkade till, och läs det man skriver i artikeln. Stämmer inte överrens…

Tja, vi kan väl ta Italien som exempel ? Eller USA. AC Milans ägare, ta en titt på hans historia. Han är den enda GLADIO medlemmen som inte blev åtalad i Italien…

Jag säger inte att Turkiet är himmelriket, det är inte ens vad jag skriver om i artikeln. Utan snarare om att media har en enorm roll och att människor hamnar i kläm. Vet du vad jag gjorde tex när Ergenekon blev aktuellt i Turkiet (Var i Turkiet då också.)?

Mina MR böcker säger att man ska bestraffas för propaganda.

PS: Man behöver inte vara ultranationalist (vad det nu är) för att ha en anledning till att vilja klippa till Ahmet Turk. Suger bloggen Feffe, så kan man söka sig till Gurgin eller Gulans motsvarigheter.

Emre

Osman Feffeson sa...

Emre:

Du menar alltså att derin devlet t(djupa staten) existerar, men att Ergenekon endast utgör maffia-delen av organisationen?

Den turkiska militären ligger bakom mördandet av tiotusentals turkiska medborgare oavsett religiös tillhörighet eller etnisk bakgrund.

Det var inte ASALA eller armenier som genomförde 4 kupper och torterade hundratusentals turkiska medborgare utan TSK! ASALA dödade bara 41 turkiska diplomater.

Jag övergeneraliserar inte. Jag pekar på fakta; Topparna inom TSK stödjer TERRORISM. Man hjälper åtalade i Ergenekon härvan, man utövar påtryckningar på åklagare och hotar hejvilt våra demokratiskt valda politiker.

Vem är den främsta representanten för Turkiska militären?

Svar: ÖB vid namn Ilker Basbugu. Vad har den här mannen ägnat sig åt sedan sin tillträde?

Svar: Fascism och så har han blundat och blundar än idag för djupa krafter som planerar massmord på turkar.

Detta kan du för fan inte ha missat!

PKK skapades AKTIVT av den TURKISKA contra-gerillan. Det breda stödet för dessa marxist pack stavas:

1) Ataturks assimilationspolitik av kurderna.

2) Förtryck och diskriminering av kurder efter hans död.

3) Kuppen 60,70 och 80.

Sedan PKK bildades har TSK aktivt stöttat PKK. Om du bara visste hur många KURDISKA soldater jag talat med som tjänstgjorde i östra Turkiet mellan 90-95 och som berättar hur dom lokaliserar en PKK karavan och bara väntar på grönt ljus för att inleda slakten, men stoppas.

AKTUTUN DAGLICA!!!!!!!

AKTUTUN DAGLICA!!!!!!!

TSK planerar inte bara massmord på vanliga medborgare och vöertagande av det demokratiska statsstyret, utan mördar sina egna soldater. Exdemplen bara de senaste åren är mååånga.

"Jag tror att hotet mot demokratin finns trots allt bland politikerna själva och inte hos de väpnade styrkorna. Däremot tyckte jag det var intressant att människor nära Zaman och ”rörelsen” betalde pengar till en amiral och lovade honom posten som President. Det tycker jag är ett real hot mot demokrati, hur hade man tänkt gå till väga då tro ?"

Skriv så att man förstår. Jag förstår inte ett skvatt av vad dom menar. Utveckla dig.

Vad fan har legenden Ergenekon (om den överhuvudtaget finn) med det faktum att det finns en djup stat i Turkiet som kallar sig för Ergenekon?

Hur kan en student vid ett svensk universitet som läser mänskliga rättigheter ha förståelse för våld? Jag fattar bara inte det.

Zaman vinklar säkerligen en rad av sina nyheter. Journalister snackar om objektivitet, men det existerar inte enligt min mening. Men vad du gör är att du pekar på en inspelning för att avfärda hela Ergenekon härvan. Vidare tror du att du underbygger dina argument genom att peka på att Ergenekon är en turkisk legend. Vad har det med saken att göra?

Personer som Gurgin och armenier nationalister älskar dina bloggar där du framställer dig själv som en dum-nationalist. Det gynnar deras sak för den går ut på att framställa turkar och den turkiska gruppen som inbitna och rabiata nationalister. Du ger dom exakt det dom vill..

Vad bottnar din militär-fetischism i?
Har du tillräckligt stake för att gå ut i din blogg och kräva ÖB Basbugus avgång? Eller tycker du att hanär en bra ÖB och militär?

Sancak Beyi Emre sa...

I Turkiet, vad jag vet och vad jag har läst, existerar tyvärr ingen ”derin devlet”. Däremot har vi en ”derin cete”, som utbrett sig bland statsanställda och jobbar för något annat än vad en motsvarighet ska ha gjort (bistå regeringen i kniviga situationer).

Att säga militären, när vi nu börjar få ljus på händelser är fel. Veli Kucuk och hans lirare är det. O dessa representerar knappast hela armén eller någon seriös del av den.

ASALA dödade inte ”bara” 41 diplomater. Man dödade ett brett gäng civila också, ex när man öppnade eld i folkmassan på esenboga. Kupperna kan jag hålla med om, men där snackar vi återigen om officerare som sålt ut sig till andra stater. På den tiden så betalades tex MIT:s löner ut av CIA….

Det finns väldigt många toppar, som inte borde få vara toppar, eller ens bära uniform. Men jag har återigen väldigt svårt att tro att detta handlar om samtliga.

Vad ÖB har ägnat sig åt vet jag inte. Men att han inte gjort sitt jobb är en självklarhet. Jag tycker absolut att han borde ha avgått för länge sedan. Efter Daglica och Aktutun missarna och att han tog dessa i försvar var nog för mig, efter det har jag slutat lyssna på vad generalen säger..

PKK skapades och stöttas än idag av många dolda aktörer, vissa av dessa har börjat komma upp på ytan, men att Ataturk är inblandad i det håller jag absolut inte med. Kupper och förtryck håller jag med om, men hur förklarar dessa bergs-revolutionerär att man kallar den franska revolutionens idéer för förtryck ? När man i själva verket lever i dess anda idag?

De historierna har även jag tagit del av. PKK:s stora möte var inringad, men de släpptes. Men vem är att skylla ? Vem gav order ? ÖB ? Eller en ”djupa TSK” ? Eller en utomstående aktör med inflytande ? De frågorna jag vill ha svar på. Ergenekon pamparna på toppen flyr ju alla utomlands. Plocka hem dem, förhör dem, sen kan vi dra slutsatser. Att hänga militärer kommer aldrig ge en lösning på vad fan som försigår.

Även om inte lika många stupad tycker jag att den senaste attacken i Tunceli var värre. Precis som i Daglica, så stod soldaterna trots underrättelse oförbredda och med sketen utrustning. Ingen hjälp kom… Igår, försökte PKK med samma sak, men den här gången lyfte bestyckade helikoptrar och dessa flydde huvud över hals. Kom inte i närheten av sitt mål.

Hur jag kan ta viss våld i försvar? För att alla har en rätt att försvara sig, och att en människa per instinkt försvarar sig när den är hotad. O alla är vi människor. Många gånger glömmer de liberala trädkramarna den mänskliga faktorn. Liberala strävar efter fred, men statistiken säger att liberala krigar mer än diktaturer.

Nej, absolut ! Objektivitet existerar aldrig fullt ut. Jag avfärdar inte härvan. Tvärtom, jag vill att man är försiktigare med vilka som är ”medlemmar” och inte. Det finns människor som media beskrivit som djävulen, men som senare frikändes för att man misstog sig. Det är just den biten jag ville få fram.

För att människor som tar Ergenekon i försvar har legenden i åtanke. Då hamnar man i en onödig konflikt, mestadels med lagen.

Nationalist på vilket sett ? Hur drog du den slutsatsen ? Sen är det väl inte heller så konstigt att de skulle glädjas åt nationalister, när hela deras existens bygger på hat ? Önskar dem något de kunde hålla lika högt..

Jag tycker att samtliga generaler, är för gamla för tjänstgöring. Basbug är ingen bra ÖB och millitär överlag och bör ha avgått för länge sedan som jag sagt innan. Men att vänta sig att jag ska spy galla över TSK ska man inte göra.

Emre

Anonym sa...

Emre!
Bra svarat Emre, Osman Feffeson han måste läsa på lite till, jag är stolt av dig, fortsätt att skriva.

G-J sa...

tt det finns andra aktörer som har nytta av och göder konflikter i Turkiet är väl inget nytt.
Liknande ar ju försegått borta i Bortre Asien ( Japan och Kina ) och även i Indien med grannländer.
Pågår även nu, men i mindre öppen skala.

Än en gång...
Bra skrivet

Anonym sa...

Osman Feffeson
Balyoz plani sahte.
Nerdersing Osman?

Hassan