onsdag 24 mars 2010

Kommission ?!

Armenien fick pippi när USA:s utrikesminister Hillary Clinton ens nämnde att man börjat förbereda sig för en historisk kommission. Att detta kom med i protokollen vad gäller normaliseringen mellan Turkiet och Armenien är en bragd. Dock kostade det Karabag frågans plats, men det är lättare att tala klarspråk när man har normala diplomatiska förhållanden.

Något som är slående, som ingen av ”folkmord-freaksen” kan besvara är varför Armenien ständigt stretar emot en gemensam kommission av vad som hände. Man menar från armenisk sida att någon kommission inte är att tala om tills båda staters riksdagar ratificerat och godkänt protokollen. Detta säger man i skuggan av att man gick så långt att man tog fram ett domslut från Armeniens högsta domstol för att avskaffa protokollet man skrev under. Om man gör det, kommer man tappa många fjädrar från hatten, men diplomati är inte Armeniens starkaste sida om man ser till de klumpiga uttalandena man haft de senaste åren.

Clinton har gjort en korrekt analys, då denna kommission är nyckeln i frågan. Båda folken anser detta var det vitalaste i relationerna, dock så har frågan en större betydelse för armenier vars identitet kretsar runt frågan.

Men då vill jag belysa ett frågetecken i mitt huvud. Varför stängdes gränserna i första början ? För att Armenien invaderade och ockuperade delar av Azeri Turkarnas territorium. Man han tom att utföra några folkmord. Då är min fråga varför gränserna öppnas utan att den frågan behandlas ? Man har gjort uttalanden från Armenisk sida att man kan tänka sig att lämna ”några av områdena man ockuperar”. Man kan alltså tänka sig att bryta internationella lagar ”en stund till och skita i några av dem” och gnälla över att andra ska upprätta dem.

Vad har Turkiet att tjäna på öppnande av gränsen ? En egentligen liten handels inkomst. Vad har Armenien att tjäna på öppnanden av gränsen ? Slut på svält och elände. Dessutom ligger Armenien lite på minus iom sin ockupation av territorium från annan suverän stat. Ska man motarbeta allt man sett igenom fingrarna, sitt folks välstånd, bryta internationell konventioner och gnälla om ett fiktivt folkmord när man i själva verket inte ens pratar om tex. folkmordet i Hocali, så har man inte allt för ljus framtid. Man kommer att köra sitt land på egen hand i botten.

Det enda rätta i processen skulle vara att ge allt i kommissionen (båda anser sig ha rätt och därför ingen anledning till att hålla tillbaka på transparens), lämna all ockuperad territorium och ingå en försoningsprocess med Azerbajdzjan. Det mest idealiska och enklaste, men som stretas emot av någon anledning. Man får inte glömma att Azerbajdzjan har en större ekonomi och mer inkomst. Dessutom en större befolkning som nästan alltid betyder en större armé. Förr eller senare kan konflikten blossa upp igen. Överraskningsmomentet (enda egentliga övertaget i en strid)Armenien hade i början kan byta sida och med de faktorer ovan nämnt, kan det få förödande konsekvenser.

Av just den anledningen tycker jag att samtliga parter tar sitt förnuft till fånga och löser detta diplomatiskt när möjligheten finns. Blodspill kommer bara polarisera förhållandena än mer.



Sancak Beyi Emre

7 kommentarer:

Musse sa...

Emre,
Jag har läst din blogg. Jag förstår din frustration över att det slängs mycket skit på Turkiet. Men det du skriver är inte mycket bättre själv. Du tar nationalistiska ståndpunkter som snarare bygger på ideologi och propaganda än en seriös vilja till att reda ut något. Jag skulle starkt rekommendera dig att blogga under ditt riktiga namn i stället för en synonym. Då slipper du sitta hemma i garderoben med din lapptop och komma med påståenden som du inte får stå till svars för som person. Det kanske skulle medför att du skrev med nyanserat. För det du gör nu skadar bara turkar rykte och anseende. Tyävärr!

Sancak Beyi Emre sa...

Musse:

Det är nationalistiskt att säga att ockupation är lagstridigt ? Eller att ha åsikter för försoning ? Du bör nog hellre se över vad "nationalism" innebär pojk...

Reaktionerna jag får säger motsatsen. Om nu så är fallet att turkar far illa av mina texter, vad säger det om idioterna som anser mig representera TURKEN ? Men när just dessa reaktioner kommer, så vet jag att någon tar illa vid sig och det passar mig ganska väl. Är det ok för den andra sidan att sprida en massa ogrundad skitsnack så är det väl mer än legitimt för mig att skriva mina tankar grundade på fler än en källa ? Dessutom inga simpla propaganda organ med hemlig agenda.

TATA

Emre

Sen så är jag öppen för att "diskutera" saker öppet med Gurgin om han så önskat. Men än så länge har jag inte blivit kontaktad. Väntar än

Ahömbele sa...

Musse,
Sluta snacka en massa bull, du är som alla andra Anti-Turkiet-Freaks, så fort någon skriver positivt om Turkiet så är man nationalist och facist.

Emre är såååå mycket bättre än alla Anti-Turkar, på alla sätt och vis!

Vad i det han skriver förstör vårt rykte?

Att han tycker att Armenierna borde lämna tillbaka Azeriernas land?
- Jag håller med honom.

Att soldaterna i Canakkale är hjältar?
- Jag tycker likadant

Att dagens Sossarna är hycklare gällande folkmordsfrågan?
- Jag håller med.

Sancak Beyi Emre sa...

Där ser man. Turkar är antingen alla likadana (rasistisk teori) eller så är det ni som är ute och cyklar. lustigt så det kan bli....

Emre

Anonym sa...

Musse, vad i Emres ståndpunkt är fel?
PÅ vad sätt skulle han skada turkarna genom att ge en känga tillbaka då och då till dem som ofta skyller mycket på turkarna?

Turkar är inte en homogen grupp idag. De består av ganska många folkslag såsom folket i USA bekänner sig som amerikaner. Osmanska imperiet har lett till att folket i länderna runtom Medelhavet, arabländerna samt i Balkanhalvön ser sig uttalat som turkar.

JAg tycker Emre gör en utomordentligt arbete och en tjänst till dem alla som ser sig eller som bekänner sig som turkar eller invånare i Turkiet om man så vill.

Inget fel i att han skriver under pseudonym.

Du Musse, vill nog att han helt enkelt ska sluta skriva positivt om turkar. Om man slutar så lovar jag ta vid där han slutar.

Anonym sa...

Ahömbele, jag håller fullständigt med dig. Det är många som inte vill se positivt om turken och Turkiet här. Här är det inte många som sluter sig till den skaran inte.

Kom igen killar eller tjejer! Förena eder och spar inte på krutet.

Anonym sa...

Nu har även USA förstått att det osar katt bakom påstånden kring folkmordanklagelserna. Nu har USA bestäm att det ska tillsättas en kommission bestående av historiker som ska forska i saken.
HÖR OCH HÄPNA. ARMENIER PROTESTERAR?
VARFÖR PROTESTERA OM MAN HAR RENT MJÖL I SÄCKEN? JO, DERAS LÖGNER KANSKE KAN UPPDAGAS OCH SANNINGEN KOMMA TILLSTÅND.

VIILKEN IDIOT SOM HELST FÖRSTÅR ATT DET LIGGER NÅGOT BAKOM PROTESTERNA. ÖPPNAR INTE IDIOTERNA SINA ARKIV KANSKE TAPPAR DE ANSIKTET GENTEMOT ALLA DE HAR LURAT I HITTILLS.