lördag 27 mars 2010

Vilks sätter Sverige i fara

Nu har man börjat bränna den svenska flaggan som protest mot Vilks karikatyr av profeten Mohammed. Denna Vilks har blivit en symbol för ”yttrandefrihet” i vissa kretsar, men även uppfattats som en provocering mot muslimer, alltså hets mot folkgrupp. Det har gått så långt nu att man i Malaysia bränner den svenska flaggan utan för ambassaden. Det om något bör ringa klockor. Att bryta tabu är en sak, men att förolämpa en hel religion är en helt annan. Att avbilda profeten Mohammed gör man inte i Islam, just för att bild dyrkan inte ska uppstå.

Jag personligen tar inte lika hårt på detta som andra, men jag har förståelse för de som gör de. Om man har en lag om hets mot folkgrupp, varför bedömer man detta som yttrandefrihet ? Inte för att jag tycker att vi ska vika ner oss mot eventuell terror hot och krav, men man behöver inte heller släcka eld med bensin. Även om jag inte tar detta lika hårt, så känner jag att det är ett svek iaf mot Sveriges muslimska befolkning. I annan kontext hade detta tolkats som hets mot folkgrupp, men i detta fall så gick man i högergruppers hand och kallade detta för yttrandefrihet.

Lars Vilks förövrigt fick reklam genom sitt dumhet, hans ”verk” fick sig ett rejält kliv efter att spektaklet började. Jag tycker absolut inte att vi ska vika ner på något av det vårat för att folk utifrån reagerar negativt. Men våra egna medborgare måste förstå hur man resonerar, för man utsätter sig för en viss fara från extremister och man känner sig säkert besviken, precis som jag.

Att Vilks målningar utlöst en händelsereaktion som resulterat i att den svenska flaggan bränns är nog för mig, nu måste vi se över vad detta egentligen är och vad det innebär. Ingen bränner en flagga utan anledning och att bränna ens flagga skänker en enorm sorg. Är Vilks ”verk”, neo-rasistisk PR och tvivelaktig ställning i frågan värt att få den svenska flaggan bränd ?

Frågar ni mig så är ingenting legitimt att bränna en flagga. Dess innebörd är enorm. I ett demokratiskt samhälle så representerar just folket och dess historia.

Sancak Beyi Emre

4 kommentarer:

Osmans tankar sa...

En bild på profeten Muhammed (sav) där en turbanliknande bomb finns på hans huvud för tankarna till Der Stürmer och nazi tyskland och deras antisemtiska bilder på judar.

Muslimerna är Europas nya judar!

Anonym sa...

JAg är muslim och jag struntar fullständigt i de idioter som söker erkännande som såväl som konstnärskap som erkännande som människa genom att trakassera muslimer eller personer som är heliga för oss.

Jag känner inte av sådant låter tiden ha sin gilla gång. En dag kommer också de att utvecklas till människor.

Anonym sa...

Men nu bränner vi koranen.
Den kan köpas på denna sidan.
http://www.mohammedt-shirt.com
If muslims kill Sweden artists is it self defense to kill muslims?
Please read in English.

Sancak Beyi Emre sa...

Anonym:

Efterblivenheten når nya stadier. Vad fan tjänar sånt skit till ?

Emre